באתם להשתלט או להשתלב? עדיף שתוותרו או אשרי העיר שתזכה בכם אם תבואו אליה?

נאמני תורה ועבודה בשאלון אינטראקטיבי קצר שבסופו תדעו: ללכת לגרעין תורני או כדאי שתישארו בגבעת שמואל

לשאלון כפי שהופיע באתר כיפה לחצו כאן

בחן את עצמך- השאלון

“בחן את עצמך” –  האם נכון שתצטרף לגרעין?

לכבוד יום החשיפה לגרעינים שייערך השבוע, קיבצנו מספר שאלות שכדאי לכל משפחה לשאול לפני שהיא בוחרת היכן לגור ולממש את חזון הגרעינים התורניים.

  1. כשאתה נשאל מדוע הגעתם אל הגרעין בעיר ________, את/ה עונה בתגובה:
    א. הגענו על מנת להעלות את העיר ברמתה התורנית והרוחנית. לפנינו הייתה פה שממה.
    ב. הגענו משיקולי נוחות – עבודה, משפחה וכו’.
    ג. הגענו כדי להיות שותפים יחד לצמיחה של האוכלוסייה המקומית.
  1. כשאומרים לך שבית הספר המקומי מקבל הרבה משפחות מסורתיות, את/ה:
    א. פועל כדי שרק ילדים דתיים יהיו בבית הספר, ניצור תקנון שישים גבולות ברורים. זה חינוך דתי, לא?!
    ב. שולח את ילדיך לבית ספר אחר.
    ג. שולח את ילדיי לבית הספר המקומי מתוך אמונה בחינוך דתי לכל החפץ בו. חינוכית, ההתמודדות של הילדים בגיל זה מול ילדים הבאים מבתים שונים, רק תחזק ותגבש את זהותם הדתית.
  1. הבת שלך, בכיתה ד’, הזמינה כמה חברות לשחק והנה רוב הבנות שבאו החזיקו מכשיר טלפון חכם ללא סינון. מה תעשה/י?
  • לא נזמין יותר את החברות הללו. טוב שיש עוד משפחות בגרעין שעליהן אפשר לסמוך.
  • אעביר אותה לבית ספר אחר
  • אעודד אותה להיות חברה של כל חברותיה בכיתה ואתן לה כלים חינוכיים להתמודדות עם סוגיית המכשירים החכמים. ממילא לא ניתן לברוח מהבעיה.
  1. גילית שלא כל הילדים הדתיים מהשכונה נרשמים לממ”ד השכונתי, עד כמה זה מפריע לך?
    א. מצויין. שילכו למקום אחר.
    ב. לא מפריע, שכל אחד יישלח את ילדיו לאן שטוב לו
    ג. מאוד מפריע, תפקידנו כגרעין הוא להנגיש את הממ”ד עבור כל החפצים בו
  1. כאמא, נפגשת עם המורה של הבן שלך ומסתבר שאין לה כיסוי ראש. מה תעשי?
    א. אפנה למפקחת בטענה כי לא יתכן שאישה לא תורנית תלמד את בני.
    ב. אעביר אותו לממ”ד אחר
    ג. אני מאמינה בצורך ההלכתי שבכיסוי ראש, אך אין זה מעיד כלל על טיבה של המורה כמחנכתאשת חינוך ואין לשפוט אדם בצורה שכזו.
  1. ראש סיעה פוליטית מעוניין לרתום את הגרעין לפעילות שלו
    א. מעולה! שותפות שכזו יכולה להביא לעוד תקציבים עבור הגרעין
    ב. אין לי כוח לדברים האלה.
    ג. גרעין, מעצם היותו גרעין עם מטרה חברתית, חייב להישאר א-פוליטי בכדי לשמור על הצביון שלו. נשמח לשתף פעולה עם כולם אך לא נהיה כלי פוליטי בידי אף נציג.
  1. הגרעין כל כך מצליח שאנשים מהקהילה המקומית מעוניינים להיות שותפים בניהול הגרעין ובפעילותו
    א. מה פתאום! הנהגת והובלת הגרעין צריכות להישאר בידיי מקימיו המקוריים.
    ב. רק זה מה שחסר לי עכשיו -שהמקומיים יתערבו לנו פה בעניינים. אין לי כוח לזה.
    ג. מצוין! גרעין טוב הינו גרעין המשתלב בחיי הקהילה המקומית וצומח יחד איתו.
  2. הגרעין שלכם נמצא בעיר במרכז הארץ. הציעו לכם תקציב המיועד לתכנית “שיקום שכונות”.
    א. מעולה! כל תקצוב יכול לעזור לפעילות התורנית של הגרעין.
    ב. נראה לי שיש פה טעות בכתובת.
    ג. נסרב להצעה, כסף זה מיועד לשכונות ממצב סוציו-אקונומי נמוך וראוי ששם יושקע הכסף.
  1. ב”ה הגרעין גדל והצליח. כבר בן 10 שנים. הקהילה הדתית גדולה וגם יש עירייה שמתפקדת יפה.
    א. זה מוכיח שצריך להמשיך בגרעין עוד הרבה שנים נוספות.
    ב. אין יותר צורך בגרעין.
    ג. ב”ה. גרעין במהותו הוא דבר זמני. כעת יש לדאוג שמה שהגרעין עשה ינוהל כעת תחת הקהילות הרגילות ותחת המוסדות העירוניים.
  1. לכמה אנשים בקהילה המקומית היו טענות כלפי פעילות שהגרעין הוביל.
    א. יש איזה עוכר ישראל אחד שמוביל אותם. רק רוצים להרוס. מי מממן אותם?
    ב. אין לי עצבים לזה.
    ג. נשמח לשבת איתם וללבן את העניין. ובלי קשר, כדאי שיהיה מוקד ארצי אליו יכולים לפנות אנשים שמרגישים שהגרעין פעל שלא כראוי. הבירור המשותף יחזק את הפעילות.

כעת, חברו את תוצאותיכם; א=1 ב=2 ג=3

10-13: באת/ם להשתלט ולא להשתלב. יש לך/ם תפיסה תורנית מאוד מגובשת ואתה מנסה להכפיף את כולם תחתיה. חבל, כי בסופו של דבר אתה תקרב מעט אנשים לתפיסותיך, אך תביא בעיקר להרחקה של יהודים מיהדותם. אם אינך מסוגל לקבל את מנהגי המקום, עדיף שתלך לקהילה כלבבך.
14-20:  אתה מודע לאתגרים ועל כן טוב שאתה בוחר שלא לבא לגרעין. אשריך וטוב לנו.
21-30 : אתה מממש את חזון הגרעינים במהותו. חזק ואמץ ותזכה להגדיל תורה ולהאדירה. אשרי העיר שתזכה בך.

השאלון נכתב ע”י זוהר מויאל-חזות, סטודנטית לעבודה סוציאלית קהילתית ומתמחה בתנועת נאמני תורה ועבודה.