גר דתי לאומי

 

קבלו אותם: בתי הדין הפרטיים לגיור. רישום במשרד הפנים כיהודי כבר יש, חתונה ברבנות – טרם
י"ח חשון ה´תשס"ט – אדם צחי


יכול להיות שבעתיד הלא-רחוק נראה אותם מחליפים את בתי הדין הרבניים לגיור: בתי דין עצמאיים, לגיור דתי לאומי וגיור חילוני. היוזמה שייכת לארגון "פנים", עמותה הפועלת לקידום ארגונים יהודיים חילוניים, והיא התעוררה בעקבות המשבר שהתחולל השנה בנוגע לגיוריו של הרב דרוקמן. ביוזמה, הנקראת "פורום הגיור הפלורליסטי", שותפים גם ארגונים מהציבור הדתי לאומי: נאמני תורה ועבודה, קולך, ומבוי סתום. מאיר יפה, מנכ"ל ארגון "פנים", מסביר כי המיאוס במערכת הקיימת קיים כבר זמן רב, אך הדחיפה הרצינית הגיעה "לאחר אותו פסק דין של הרב שרמן, שקיבל את הגיבוי המלא של המערכת. הוצב רף חדש למגמות ההקצנה כלפי מתגיירים בדרישות לאורח חיים מקפיד על מצוות, בפרשנות המחמירה. בתגובה, נוצר פורום שכלל ארגונים מכל הקשת הפלורליסטית: מהצד הדתי אורתודוכסי, מהצד המסורתי, התנועה ליהדות מתקדמת, שורה של גופים שמאוד מודאגים מאותן מגמות.

 

לאחר כחמש פגישות הוסכם על דף פעולה שיוצר קואליציה של כל הקבוצות הללו, וסומנו 4 נתיבי גיור אפשריים בחברה האזרחית או במסגרת הקהילות. כל גוף עובד בנפרד, בדרכים שלו, והמכנה המשותף הוא אמירה חד משמעית כלפי החברה הישראלית ומוסדותיה: ‘רבותי, הממלכה כשלה, והרבנות הראשית היא בראש הכישלון. המנדט שקיבלתם מהעם להיות אלה שמייצרים את השירות הכל-כך חשוב הזה למדינת ועם ישראל הגיע למקום סתום. מכאן ואילך, ביוזמה אזרחית, אנחנו יוצרים מסלולי הצטרפות רלוונטיים לעם היהודי במדינה ישראל. נמשיך ללחוץ על המדינה להתעשת ולתקן את הקלקולים, ולחזור להיות רלוונטית בתחום הזה. זה אקט שנמצא על גבול המרי האזרחי בתחום המאוד ספציפי הזה".

אני מבין שמסלולי הגיור שלכם יאפשרו רישום כיהודי במשרד הפנים, אבל לא חתונה ברבנות. כלומר, אין למהלך הזה משמעות גדולה כל כך.
"החלטנו להצטמצם במהלך הזה בנושא הגיור, בכדי למצות הסכמות. מה שאנחנו נותנים למתגיירים זה הכרה נורמטיבית מהקהילה שהם חיים בתוכה. אנחנו נמשיך להיאבק שההכרה הזו תתרחב לכל אותן זכויות אזרחיות שמגיעות לכל אזרח במדינת ישראל, ונקווה שהציונות הדתית תהיה בעלת ברית למהלך הזה.
לפני הקמת מדינת ישראל, קהילות יהודיות היו יכולות לגייר בעצמן. אנחנו חוזרים אחורה, כאילו אין ממלכה, ומגיירים בצורה קהילתית. ניתן להשוות את זה למה שקרה בתחום הנישואין – נוצרה סלידה מהתנהלות הרבנות במונופול שהיה לה על עריכת חופות ורישום נישואין. התוצאה הייתה של מרי אזרחי, אמנם פחות ממוסד, ומאות זוגות במדינת ישראל מצאו ערוצים אחרים – טקסים יהודיים אלטרנטיביים, נישואים אזרחיים בחו"ל, ואפילו עריכת חופות של רבני צהר".

מידע שהגיע לכיפה אודות המסמך שגובש, מעלה כי הפורום יעודד 4 מסלולי גיור אלטרנטיביים – מסלול של התנועה ליהדות מתקדמת ומסלול של התנועה המסורתית (מסלולים שכבר מגיירים מאות בשנה), מסלול בית דין אורתודוכסי, מחוץ למערכת הממשלתית, ומסלול לגיור חילוני. במקביל יורצו שני קמפיינים – קמפיין ציבורי לעיצוב התודעה הציבורית, וקמפיין מול המערכת המחוקקת, השיפוטית והמבצעת, ליצירת החקיקה והמדיניות הנדרשים.

יונתן בן הראש, יו"ר תנועת "נאמני תורה ועבודה", מסרב לחשוף פרטים על היוזמה ודרכי ההתנהלות: "אנחנו עדיין לא במצב שרוצים לצאת עם זה באופן מלא החוצה. אתה יכול להבין כמה הדברים רגישים. אבל באופן כללי, תנועת "פנים" נותנת פלטפורמה לכמה יוזמות שיצאו במקביל, כל אחת בנפרד. היוזמה שלנו מתמודדת בסוגיות המעמד האישי והגיור, בשיתוף פעולה עם ארגון "מבוי סתום" שמטפל בעגונות ומסורבות הגט, וארגון ‘קולך’".

יש לכם בכלל שיניים?
"שיניים הן בהחלט חלק מהתוכנית, אבל מהן השיניים האלה, לא אוכל לחשוף כרגע. ודאי שלא היינו יוצאים ביוזמה כזו בלי שהייתה לה אפשרות לשנות משהו".

תגובת הרב משה קליין, סגן ראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה:
"גיור הוא הליך הלכתי שכל ניסיון לשוות לו מהלך שאינו הלכתי – לא יועיל למתגייר. אם המתגייר חפץ בפן רישומי במשרד הפנים הוא יכול לעשות את זה בדרכים אחרות. אם הוא חפץ להיות חלק מההוויה הישראלית בצורה שלמה, דבר שיאפשר את נישואי ילדיו כדת משה וישראל, זו לא הדרך. אני מיצר שבמקום להקדיש מאמצים לתיקון דברים הנראים כדורשים תיקון במערכת הקיימת, יוצרים אלטרנטיבות-דמה שבסיכומו של דבר, לטווח הרחוק לא יועילו.

שותפים למהלך הזה אנשי תורה ועבודה ונשות קולך, שומרי תורה ומצוות.
"אם רוצים לדון במסלול אורתודוכסי פר-אקסלנס, הייתי מציע להביא את משנתם בפני הרבנות הראשית לישראל. שיביאו את זה לפני הגורמים המוסמכים לדיון. כל עוד זה לא הובא, זה נראה מוזר, על פניו".

זה אקט ברור של מחאה.
"אני אתן עצה לכל אדם פרודוקטיבי: ממחאה לא בונים עולם".