למה ממ"ד ישראלי?
מאת אביגיל בן ארי, רכזת קהילות בתנועת נאמני תורה ועבודה. פורסם בסרוגים, י"ב אדר ב' תשפ"ד.
בשורות אלו אנסה להראות מדוע דווקא ממ"ד ישראלי מאפשר לילדנו לקבל כלים מיטביים לבניית עולם רוחני מגובש ולהצלחה בעולם המבוגרים.
ראשית, כפי שעולה ממחקר עקבי שעוקב אחרי תוצאות המיצבים בבתי הספר היסודיים נראה שהבחירה בממ"ד ישראלי משיגה תוצאות טובות יותר. לאורך השנים בתי הספר המעורבים מגיעים להישגים טובים יותר באופן משמעותי מאשר בתי הספר הנפרדים לבנים ולבנות, למרות היותם אינטגרטיביים יותר. התוצאות במתמטיקה, אנגלית ומדעים טובות יותר אצל ילדים הלומדים בבית ספר יסודי מעורב.
שנית, אקלים חיובי הוא תנאי ראשון לכך שהילד יספוג מבית הספר חינוך לאהבת תורה ושמירת מצוות. ע"פ תוצאות המיצבים שנחקרים עולה תמונה ברורה של אקלים חיובי יותר, יחסי תלמידים מורים, ויחסים בין התלמידים בכיתה, שהם חיוביים יותר בבתי הספר המעורבים בנים- בנות. מהממצאים העולים במחקר ניכר בברור שהאקלים נעים יותר בכיתה מעורבת.
דבר נוסף שחשוב להדגיש כשמתייחסים למיומנויות חברתיות הוא עולם המבוגרים בו יפעלו התלמידים בעתיד. עולם האקדמיה, העבודה והחברה בישראל הם מעורבים מבחינה מגדרית. יתרה מכך, הודות לטכנולוגיה הקיימת, הילדים של כולנו נחשפים היום לעולם הזה כבר בגיל צעיר בהרבה. על מנת להכין את ילדנו לחברה מעורבת בריאה, ומלווה על ידי מבוגרים משמעותיים נכון שהחינוך היסודי יהיה מעורב. אני מאמינה שחינוך לעירוב מגדרי צנוע ומכבד נותן כלים טובים יותר להתמודדות בעתיד.
החינוך האינטגרטיבי הפתוח לכולם מאפשר לתלמיד לפתח מיומנויות חברתיות נוספות וחשובות. היכרות עם מגוון של אוכלוסיות בחברה הישראלית, קבלת כלים להתמודדות של חברה בה לא כולם באים מאותה התרבות. ההתמודדות עם אושר תרבותי ומגוון של אוכלוסיות מהווה היכרות עם החברה הישראלית איתם ייפגש התלמיד בהמשך, בצבא, באקדמיה ובעולם העבודה. וכן, דווקא כשהילד בן שש, קל לו יותר לגבש את זהותו, ולהפנים שיש אנשים השונים ממנו, מאשר כשהוא מבין זאת בשיא גיל ההתגברות או דרך הטלפון הנייד.
חינוך ערכי ודתי ומחויבות הלכתית הם פרמטרים שקשה מאד למדוד. לכן קשה לקבוע באופן חד משמעי האם נכון יותר מבחינה דתית ללמוד בבית ספר עם הפרדה מגדרית או להיפך. גם לגבי לימודי ההמשך בתיכונים לא הוכח שיש עדיפות לבוגרי החינוך הנפרד. אני רואה בחינוך לחברה מעורבת צנועה ומכבדת ערך דתי משמעותי. כאשר אנו מקנים לילדנו יכולות אלו מגיל צעיר, תוך ליווי מבוגרים משמעותיים המכוונים ומנחים את הילדים, הם יגדלו בצורה בריאה יותר. חינוך זה יעזור להם לחיות חיים תורניים וצנועים בעולם המעורב בו הם יחיו.
בתחום של החינוך הערכי "ואהבת לרעך כמוך", אני רואה ערך רב בחינוך אינטגרטיבי ולא מסנן הפתוח לכל ילדי ישראל. דווקא במקום בו אין היבדלות וסינון הילד מפנים טוב יותר את הכבוד לאחר וכך גם יתייחסו אליו עם פחות התנשאות. חינוך ערכי יהודי צריך לכלול בתוכו את האחריות החברתית לכל גווני החברה יהודית בישראל.
נראה שבכל הפרמטרים המוצעים כאן ישנו יתרון משמעותי לממ"ד הישראלי, אשר יכשיר את הדור הבא בצורה טובה יותר להתמודדויות הצפויות לו בעתיד. התשובה שנתתי לאותה אימא לא היתה חדה כי אין לאף אחד מאיתנו ביטוח בתחום החינוך. יחד עם זאת, כולנו יודעים שבחינוך אין קיצורי דרך.