שלום וברכה לכל משתתפי הסקר, ותודה על השתתפותכם.

הסקר שהוצאנו לאנשי החינוך, איננו סקר “מקצועי” אלא ניסיון שלנו להעלות נושאים שאנו עוסקים בהם ביומיום, לדיון גדול יותר.

מקווים שבעתיד הקרוב נוכל לצאת לדרך, עם מחקר מקיף יותר על עמדות אנשי החינוך ביחס לסוגיות אלו ואחרות.

על הסקר ענו כ- 70 אנשים. ולהן פילוח העונים/ות והתוצאות:

60% ממשתתפי הסקר הם מורים/מורות

רובם עובדים מעל 20 שנה במערכת החינוך

שאלה ראשונה– האם מתפקידו של בית הספר לערב את ההורים ו/או לקיים קהילה פעילה סביב בית הספר?

​ 57% בית ספר קהילתי הוא מודל חשוב ערכית וחינוכית ואף משפר את ההישגים ומדדי האקלים של בית הספר ​

שאלה שנייה – מבין תפקידיו של החינוך הדתי, איזהו החשוב ביותר בעיניך:

69%   החדרת חינוך ערכי לתלמידים, חינוך ליראת שמיים וטיפוח זהות דתית לאומית.

בשאלת ההיגדים: אילו דברים ניתן וצריך לשפר בחינוך הדתי ? (ניתן היה לבחור עד 3 תשובות)

להלן שלושת ההיגדים (מבין 13) שזכו לציונים הגבוהים ביותר:

60%-  לאפשר לתלמידים לפגוש מורכבות, לאתגר אותם עם שאלות ועם זהויות שונות

57%-  דגש גדול יותר על החוויה החינוכית והערכית, על בניית זהות של התלמידים ופחות על ציונים והישגים

43%-  לאפשר לבתי הספר יותר עצמאות חינוכית וניהולית, לבחור את מה שנכון לקהילה שלהם והאופי הייחודי שלה/ לאפשר לתלמידים יותר בחירה במקצועות הלימוד ובתחומי הלימוד, העשרה ותגבור לפי בחירה  (שני ההיגדים קיבלו את אותו ניקוד.

כפי שעולה מהתשובות הנ”ל, במערכת החינוך הדתית המורים רואים את עצמם כבראש ובראשונה אנשי חינוך ולא רק “מורים/ות”. אשרינו שכך. על ראש מעייניהם נמצאת הדאגה לטיפוח הזהות, לבניית האישיות של התלמיד/ה. כל אלו משתקפים גם ביחס להיגדים לגבי החוויה הערכית, ולצורך בבחירה והתאמה של התוכן הנלמד- לעולמו של כל תלמיד/ה.

מבחינת האמירה החינוכית הבית ספרית, ניתן ללמוד כי אנשי החינוך מבינים כי כל קהילה היא שונה וייחודית, והחינוך צריך להיות על פי דרכם. הגיוון והמפגש הם ברכה לחינוך הדתי, וחלילה אינם נתפסים כ”פשרה” או אילוץ.

אנו ב’נאמני תורה ועבודה’ נמשיך לקדם שיח פתוח בנוגע לאופיו של החינוך הדתי, על מנת לעודד הורים ואנשי חינוך לקיים חינוך אינטגרטיבי, דמוקרטי, פתוח ומכיל לכלל האוכלוסיות הדתיות. המודל החינוכי הקהילתי, הוא בעינינו מודל שיש לקדם בבתי הספר, והוא נותן מענה הולם לאווירה החינוכית של החמ”ד ומאפשר התאמה של החזון החינוכי של בית הספר לקהילתו המקומית.

מוזמנים לקרוא על כך, ועל נושאים מרתקים נוספים, בגיליון דעות בנושא חינוך. בגיליון כתבו: הרב יהודה ברנדס, הרב ד”ר חזי כהן, ד”ר מירי שליסל, הרב יונה גודמן, הפסיכולוגית נעמי עיני, רני חזון וייס, שגיב אלבז ואורית לסר.

את חלק מהמאמרים ניתן לקרוא באתר שלנו, וניתן כמובן לרכוש אותו באמצעות האתר ולקבלו אליכם הביתה.

אנחנו מצידנו מקווים לעשות מאמץ גדול להגיע לעוד קהילות/ מוסדות חינוך וכו’, כדי לדבר על חינוך דתי (מכיל, אינטגרטיבי, קהילתי, מעורב..).

נשמח אם תסייעו לנו להגיע למקומות נוספים. אנחנו מציעים ערבי שיח וקהילה, שבהם דנים בסוגיות חינוכיות מקומיות , גם בראייה רחבה של החינוך הדתי בארץ.

בינתיים תוכלו לצפות בהקלטה של הערב במרכז הרצוג – בהשקת גיליון דעות בנושא חינוך. קישור לשידור לייב של הערב בפייסבוק