דתיים במלכוד: הרבנות מנתקת אותנו מישראל

 

 

 

5/11/2013

הרבנות החלה לנהל רשימות שחורות של רבנים אורתודוכסים, והיא מבזה אותם ואת קהילותיהם הציוניות. מלב הממסד הדתי בארה"ב יוצאת קריאה המכוונת לרבנים בארץ ובעולם – ולפוליטיקה הישראלית: הצילו את הדת היהודית, רגע לפני שהרבנות בישראל תחריב אותה כליל

"כוח משחית, כוח מוחלט משחית באופן מוחלט", כך דרש הרב אבי ווייס מעל בימת בית הכנסת, לפני יותר מארבע-מאות חברי הקהילה. הוא לא דיבר על הכיבוש, הוא דיבר על הרבנות הראשית לישראל הצליחה לבזות גם את אחד הרבנים האורתודוכסיים החשובים והמובילים באמריקה.

  • בבחירות האחרונות לכנסת ולרבנות הראשית, הבטיחו לנולמונופול חרדי על הרבנות הראשית. בהתחלה הם פסלו את הרפורמים והקונסרבטיבים, אחר כך הם פוסלים גיורים של רבנים אורתודוכסים, עכשיו הם פוסלים רבנים אפילו לעדות קלה שבקלות.
    הרב ווייס הגיע, כמו רבים מן הישראלים, למסקנה הכואבת והמצערת שהרבנות היא מכשול לדתיות היהודית בארץ ובעולם: "הבעיה היא בכפייה. כפייה של אמונות ודעות ואורחות חיים מדכאים צמחייה ופריחה דתית, ולא מעודדים אותה". והוא צודק, אף פרח דתי לא יוכל לפרוח על מצע של כפייה ודיכוי.
    הרב ווייס קורא לפתיחת גדרות הרבנות הראשית, ולאפשר שיח דתי פתוח וחופשי לכל מגזרי החברה היהודית בישראל ובארה"ב. הוא מבין מה משמעותה של קריאה זו – זוהי הכרה בזכותם של יהודים להשתייך לזרמים שונים ולהכיר בהם; זו הכרה בזכותם של יהודים להתחתן ולהיות מוכרים על ידי המדינה בנישואים אזרחיים או בנישואים דתיים מכל סוג שהוא. יש לזה מחיר, אבל זה יציל את החיים הדתיים, זה יציל את הדת היהודית – וזה ישחרר אותה מן הדיכוי שבו היא נתונה.

    הגיע הזמן לגלות אומץ

    הקריאה הזו באה מלב הממסד האורתודוכסי בארה"ב. היא לא מכוונת באמת לאנשי הרבנות הראשית. היא מכוונת בראש ובראשונה לעמיתיו הרבנים האורתודוכסים בארה"ב ובארץ, שמבינים כי המונופול על הרבנות מוביל לקיפאון ולדיכוי. הוא צריך להיות מופנה גם למנהיגים הפוליטיים שמבינים היטב את מצב היהדות העולמית.

    במשך שנים ניסינו לערב, עם מעט מאוד הצלחה, את ראשי המפלגות החילוניות בשאלות דת ומדינה. זה היה האתנן למפלגות החרדיות. כעת, לפני שאנחנו מאבדים את אחרוני התומכים המובהקים שלנו בצפון-אמריקה, נדרשת התערבותו של ראש ממשלת ישראל, ושל שר הדתות בעל ההשקפה הליברלית בנושאים אלו, של שר האוצר וחברות מפלגתו רות קלדון ועליזה לביא.
    הגיע הזמן למעורבות של נבחרינו ליצירת הברית היהודית החדשה שתאחד בין כל חלקי העם היהודי. הגיע הזמן לגלות אומץ ולשנות מן היסוד את יחסי הדת והמדינה בישראל, כך שיתאפשר קול שווה ומעמד שווה לכל יהודי. המשבר הוא הזדמנות.
    אם הנושא יגיע לבג"ץ, יש להניח כי תידרש שקיפות מהרבנות הראשית. אבל אפשר גם אפשר להקדים תרופה למכה. לנצל את המשבר כדי לתקן ולשקם את האמון בין כל חלקי העם היהודי בארץ ובחו"ל, ולתת לדת לפרוח על מצע החופש שמעודד צמיחה ופריחה.
    ד"ר שרגא בר און הוא עמית מחקר במכון הרטמן ובמרכז "תקווה" בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו-יורק. לשעבר יו"ר "נאמני תורה ועבודה".

 

לכתבה לחצו כאן