בירושלים נמצא כפר שמתוארך להיות כבן 7,000 שנה. פעם הנחה זו הייתה מנענעת את אמות הסיפים של היהדות, הרי 7,000 שנה הנו זמן הקדום לבריאת העולם, אך כיום מציאה זו עוברת בשקט כיון שלימדונו רבותינו שאין בתורה דבר הסותר את ההנחות המדעיות ושאין להבין את סיפור בראשית כפשוטו. פעם, שאלת גיל העולם הפילה חללים רבים מבחינה מחשבתית, היו כאלה שעזבו את האמונה בגלל שאלה זו, היום כל ילד בכיתה ז׳ יודע את התשובות לשאלות אלו. העולם הרבני נענה לאתגר ומצא מספר תשובות אליו.

אתמול פורסם כי חוקרים הצליחו להגיע לפריצת דרך אמתית בחקר הסרטן. אינני יודע אם כאן באמת נמצאת התרופה על אף שהמחקרים מראים אחוזי הצלחה לא קטנים. באמצעות הנדסה גנטית מלמדים את תאי האדם לזהות את התאים הסרטניים ולהילחם בהם. הדבר עוד בחיתוליו אבל יש התרגשות אמתית בקרב המערכת הרפואית. מאז מציאת האנטיביוטיקה כנראה שלא היתה פריצת דרך מדעית שכזו. גם אם דבר כזה לא יצליח יש המון אנשים שעובדים מסביב לדבר זה מסביב לשעון. יש סיכוי סביר שיגיעו להצלחה בדרך זו או אחרת במהלך השנים הקרובות.

זו רק דוגמא אחת לכך שהמציאות המדעית משתנה וגוררת עימה את המציאות כולה. בדיוק כמו שהטכנולוגיה שינתה את חיינו כך הרפואה תשנה את חיינו בצורה מהותית. רק נדמיין עולם בו סרטן הינה מחלה פתירה, עולם בו פרקינסון ואלצהיימר יתרפו כמו שפעת או דלקת אזניים, מציאות החיים ואורכם ישתנו לחלוטין.

אלו מגמות שניתן לסמן בבירור שהעולם הולך לכיוונם. השאלה היא האם העולם ההלכתי יהודי יתכונן לקראת כך. השינוי ההלכתי שהארכת החיים תביא עמה והשינוי באיכותם הנה בלתי נתפסת. אולי נראה אנשים חיים מעל 100 שנים בדרך קבע.

בואו נדמיין חיים אנושיים על כוכבים אחרים, חיים בהם מחשב משולב במוחו של אדם, זה לא מדע בדיוני, זוהי המציאות אליה המדע מתקדם. כמו שהנבואות על כנפי הנשרים התבררו כמטוסים שלקחו את יהודי תימן, אפריקה, רוסיה, אירופה, צפון אמריקה לארץ ישראל. כפי שתחילת הגאולה הגיעה בדרך אותה לא דמיינו, כמו שיושבים זקנים ונערים ברחובות ירושלים, אין לדעת איך הנבואות על תחיית המתים יתרחשו. אך דבר אחד ברור לי, העולם התורני חייב הפעם להיערך מראש, חייבים להתחיל ולחשוב על שינוי זה באורחות החיים, על ההשלכות התורניות שלו. ההשגחה מגלגלת שהגאולה האנושית מתכווננת לאיטה על ידי האדם והמדע, עולם התורה צריך להיות ערוך לכך.

האם אנו ערוכים מבחינה מחשבתית והלכתית לחיים בה התודעה מפותחת הרבה יותר עד לרמת הקשר המנטלי בין בני אדם? הרב סולוביצ׳יק בספרו 'איש ההלכה', דיבר על הצמצום  אותו תיאר כחסד אלוקי, כתהליך שמאפשר להוריד את האין סופי לסופי. החלת העולם התורני על מציאויות חדשות הינו גילוי האין סוף.

בואו נערך לכך מראש, בואו לא נתפס רצים שוב אחרי המציאות, הן מבחינת ההשלכות ההלכתיות והן מבחינת ההשלכות הרעיוניות. לשם כך יש צורך לגדל אנשי ונשות מדע דתיים, אנשים ונשים שמבינים בתרבות, שיש להם הבנה עמוקה בעולם המדעי ומסוגלים להבין את ההשלכות שלהן על עולם האמונה וההלכה. דבר זה ייעשה רק אם נבין כי התורה שלנו לא יכולה להיות תורה שעוסקת רק בעצמה, אלא פתוחה כלפי המציאות ואף לומדת ועוסקת בה. דבר זה יקרה רק אם עולם התורה יהיה מחובר לעולם המדע בצורה מהותית, חיבור שמפרה ומעלה בעיות חדשות לעולם התורה מחד ומתווה דרך מוסרית אתית למדע מאידך.

כנגד הקולות להסתגרות עולם התורה בעצמו הגיע הזמן לפתוח בו חלונות גדולים למציאות, העולם משתנה מהר, כדאי שאנחנו נהיה הפעם מוכנים לו.

הרב אביע"ד סנדרס, ר"מ במדרשת לינדנבאום – אור תורה סטון, חבר הנהלת נאמני תורה ועבודהומלמד במתן השרון. 

פורסם בכיפה