סוף לשכר הלימוד הגבוה בחינוך הדתי

 

 

 

 לראשונה: מינהל החינוך הדתי קובע נהלים מפורטים לגביית תשלומי הורים בחינוך הדתי. גובה התשלום השנתי לא יעלה על 5,000 שקל
ההורים שמעוניינים לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך הממלכתית דתית רגילים כבר שנים כי נגבים מהם סכומים שדומים יותר לשכר לימוד אוניברסיטאי ואף יותר.

אפרת זמר, אנרג'י 7/5/2009

 

בתי הספר גובים אלפי שקלים במסגרת תשלומי הורים לצורך תוספת שעות לימוד תורניות. מדובר בכל בתי הספר הדתיים המפוקחים על ידי המינהל הדתי במשרד החינוך. כלומר, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים, תיכונים, אולפנות וישיבות תיכוניות. בנות אולפנה. צילום המחשה. פלאש 90

אנשי חינוך דתיים מסבירים כי תשלומי ההורים הגבוהים כל כך נובעים מכך שבית ספר דתי לא מקבל מהמדינה תוספת שעות לצורך לימודי קודש, אלא מקבל את המכסה הסטנדרטית הניתנת לבתי ספר ממלכתיים. הורה דתי, המעוניין באופן טבעי שילדיו ילמדו את מקצועות הקודש באופן מוגבר, נאלץ להשתתף במימון שעות ההוראה היקרות. "בלי תשלומי הורים, החינוך הדתי פשוט לא יכול להתקיים", אומרים גורם בכיר בחינוך הדתי, "אבל לצערנו למדנו שבתי ספר עשו שוק פרטי לעצמם".

בנוסף, בבתי ספר רבים ובאולפנות ישנה פנימייה ויום לימודים ארוך שמצריכים הוצאות כספיות גבוהות.

אלא שזו לא כל התמונה. מסתבר שבתי ספר רבים השתמשו באישור לגבות תשלומים מההורים עבור התגבור התורני בצורה שלדברי אנשי חינוך דתיים "יצאה מפרופורציה". הורים התבקשו לשלם אלפי שקלים בשנה, מה שיצר כמובן פערי מעמדות בין בתי הספר, שחלקם קיבלו אופי אליטיסטי מהסיבה הפשוטה שרק מי שיכל להרשות לעצמו לשלם אלפי שקלים הצליח להתקבל ללימודים. בנוסף, מרבית בתי הספר לא טרחו לפרט בפני ההורים את צרכי התשלומים אלא הודיעו כללית על סכום נדרש.

כעת, לראשונה, מינהל החינוך הדתי מנסה לעשות סדר בתופעה. בשבוע האחרון הופץ לבתי הספר הממלכתיים דתיים חוזר מנכ"ל חדש ובו נהלים מפורטים לגביית תשלומי הורים בחינוך הממ"ד.

החוזר קובע סכום גג אותו מותר לגבות בשנת הלימודים הקרובה, תש"ע, והוא עומד על 5,000 שקלים בשנה. כל סכום גבוה יותר ייחשב לחריגה אסורה עליה יוכלו ההורים לדווח למשרד החינוך. בנוסף ישנו מערך הנחות למשפחות בהן לומד יותר מילד אחד באותו המוסד.

בנוסף, ההורים יקבלו פירוט מלא על התשלום, מעין "חשבונית" שתסביר בדיוק לאן הולך הכסף ומדוע נגבה סכום מסוים.

תשלומים לא מוסדרים
החוזר מדגיש כי המוסדות יוכלו לגבות את הכספים רק לאחר שיגישו בקשה מסודרת למינהל חמ"ד ובו פירוט של תוכנית הלימודים, מספר השעות התורניות, העלות הצפויה לקיום התוכנית ומספר התלמידים הצפויים ללמוד בבית הספר.

מפקחי חמ"ד יאשרו את התוכניות רק לאחר שייבדקו קריטריונים כגון מדיניות קבלת התלמידים למוסד וקיומו של בית ספר ממלכתי דתי שאינו גובה תשלומים נוספים באותו אזור, כך שלתלמיד יש בחירה. כל הורה יצטרך לחתום על טופס מיוחד בו הוא מצהיר כי הוא מודע לאפשרויות הבחירה שלו ולגובה התשלומים שייגבו ממנו.

"העדר יכולת כלכלית לשאת בנטל התשלומים של תוכנית לימודים

נוספת תורנית לא יהיה בכל מקרה עילה לאי קבלתו של תלמיד למוסד חינוך תורני או להוצאת התלמיד מהמוסד החינוכי", מתריע החוזר.

מהמינהל הדתי שבמשרד החינוך נמסר בתגובה כי "במהלך השנים האחרונים גבו בתי הספר הממלכתיים דתיים תשלומים לא מוסדרים מצד ההורים, בגין שירותים שאינם מוגדרים כחובה. בתוך כך, הוחלט במשרד החינוך להסדיר את נהלי הגביה בחוזר, כאשר זה כולל את סכומי הגג המותרים לגביה, וכן את הנהלים באשר לשירותים שניתן לגבות בעבורם תשלומי הורים. במשרד החינוך מאמינים, כי הסדרת הנהלים יצמצמו את היקף הגביה הלא מסודרת".

בתנועת "נאמני תורה ועבודה", שם מנהלים מאבק עיקש מול תופעת תשלומי ההורים במגזר הממ"ד, קוראים למשרד החינוך לפעול לאכיפת הנהלים החדשים. לדברי מנכ"ל התנועה, שמואל שטח, "בעיקרון מדובר בצעד מבורך של מנהל החינוך הדתי, אבל השאלה היא אחת – האם תהיה אכיפה. אם למערכת לא יהיו שיניים בסופו של דבר איש הישר בעיניו יעשה כמו שקורה היום".