סקר: רוב הצעירים נגד קניונים ואוטובוסים בשבת

 

סקר חדש שערך מכון 'פאנלס' גילה נתונים מפתיעים באשר לדעת הצעירים בישראל בנוגע למרחב הציבורי בימי שבת: 75 אחוז מהצעירים (גילאי 20-18) שהשתתפו בסקר התנגדו לפתיחת הקניונים והחנויות בשבת, ויותר מ-50 אחוז אף הביעו דעה נגד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. לעומתם, בקרב קבוצת הגיל של בני חמישים ומעלה, מעל חצי מהנשאלים הביעו תמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית, פתיחת חנויות ומסחר בשבת.

הסקר נערך על ידי המכון לבקשת עמותת 'שערים', והוצג בהתכנסות השדולה ליהדות ישראלית, שבראשה עומדתח"כ רחל עזריה (כולנו). על הפרק עומדות הצעות חוק אפשריות בסוגיה, ובראשן הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), המבקשת לקבוע כי פתיחת חנויות בשבת תיאסר בכלל הערים, ללא מתן אפשרות לרשות המקומית להתיר זאת בשטחה. במקביל, בימים אלה מנוסחת הצעת חוק על ידי ח"כ עזריה וח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) ברוח אמנת גביזון-מדן.

צילום: יונתן זינדל

סינימה סיטי בירושלים – סגור בשבת צילום: יונתן זינדל

בסקר עלו גם נתונים נוספים, חלקם מפתיעים: כ-40 אחוזים מהאוכלוסייה הדתית דווקא רואים בחיוב את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת. מהאוכלוסייה הכללית 80.3 אחוזים השיבו כי הם נחים בשבת ועסוקים בארוחת ערב משפחתית, לעומת 16-9 אחוזים שעובדים או לומדים בשבת. 53.5 אחוזים מהנשאלים הביעו תמיכה בסגירה חלקית או מלאה של קניונים וחנויות בשבת.

 השיח בנושא התחדש אף שבמצב הקואליציוני הנוכחי נראה כי הסטטוס-קוו בסוגיות דת ומדינה יישמר, ולא צפויות התפתחויות משמעותיות בסוגיה. "יש מתח שכל הזמן מאיים עלינו", אמרה ח"כ עזריה, "המתח הדתי מלחיץ חילונים שמפחדים משבת כהלכתה ודתיים שמפחדים כי יגנבו להם את השבת. מהי השבת מבחינת החברה הישראלית? איזו יהדות אנו רוצים לקיים כאן?"
הרב רונן לוביץ', נשיא תנועת 'נאמני תורה ועבודה', השותפה לגיבוש הצעת החוק של עזריה ושטרן, אמר כי "התנועה חרתה על דגלה את הסדרת מעמד השבת בצורה מוסכמת – יותר תרבות ופחות מסחר. צריך לשאוף לעודד בשבת תרבות קהילתית המשקפת את החברה הישראלית, כגון פעילות מגוונת במתנ"סים. כאשר תהיה תרבות רבה יותר, כך יפחת הלחץ על המסחר. יש לשאוף לעסוק בתכנים חיוביים בעלי מכנה משותף רחב, ועל בית המחוקקים לתרגם זאת לחוק".
פורסם באתר NRG