תופעה: בתי עסק בירושלים מציגים עצמם כ"כשרים ללא תעודה"

 

 

לא פחות מעשר מסעדות ובתי קפה בעיר הבירה החליטו לוותר על תעודת הכשרות של הרבנות ולשמור על כשרות "ללא תעודה". ברבנות טוענים כי הציבור מוכשל ומאיימים גם בצעדים משפטיים

אורי פולק, כיפה
י"ח תשרי תשע"ג, 04/10/2012 

 

התופעה הזו הולכת ותופסת תאוצה בשטח וכעת מקבלת גם ביטוי באינטרנט וברשתות החברתיות: מסעדות כשרות מוותרות על תעודת הכשרות והפיקוח של הרבנות ומציגות את עצמן כמסעדות "כשרות ללא תעודה".

לפחות עשר מסעדות ובתי קפה בירושלים כבר הצטרפו למגמה הזו, שללא ספק מטרידה את הרבנות הראשית והרבנות המקומית. מדובר במקומות בילוי פופולאריים למדיי בירושלים, דוגמת מסעדת איצ'יקידנה בשוק מחנה יהודה, בית קפה קרוסלה ברחביה, מסעדת "אדון כהן" בדרך חברון ונוקטורנו בנחלאות.

הנתונים אודות אותם בתי עסק מאוגדים כעת בקבוצה פעילה בפייסבוק בה חברים למעלה מ-400 גולשים. בקבוצה מדגישים כי הפרסום אודות בתי העסק לא מאומת על ידי מנהלי הקבוצה ומגיע כ"דיווחים" מהשטח מטעם הגולשים, ללא אחריותם. אחד מבתי הקפה המופיע ברשימה, שביקש שלא לציין את שמו, אמר לכיפה כי ההחלטה לוותר על תעודת הכשרות נובעת מנימוקים אידיאולוגיים ולא כלכליים. "אני לא מוכן לשלם אלפי שקלים בחודש תמורת נייר שמעיד על כשרות. הרבנות שולחת לכאן בחור שמגיע פעם-פעמיים בשבוע במקרה הטוב ומסתכל לחמש דקות על המטבח. אני אדם דתי, ירא שמיים, והלקוחות סומכים על הכשרות שלי גם אם אין תעודה", הוא אומר.

הממונה על היחידה לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית, רפי יוחאי, טען כי התופעה מבוססת על מה שהוא מכנה "מלחמה סמויה" שמנהלים "גורמים פרטיים המבקשים לשוק בטענות כלכליות או אידיאולוגיות". יוחאי הזהיר כי "הציבור מוכשל, בעלי עסקים מציגים את המקום ככשר כשמבחינה הלכתית המצב הפוך". לדבריו, ברבנות הראשית לא יהססו לנקוט בצעדים משפטיים כלפי מקומות שיציגו עצמם ככשרים – ללא אישור הרבנות.

הרב אילעאי עופרן, חבר תנועת "נאמני תורה ועבודה", טוען כי התופעה הזו מהווה "פתרון גרוע לבעיה אמתית". לדבריו, "זה שנים רבות שמערך הכשרות חולה בשחיתות ובסיאוב כמו גם בהיעדר השגחה ראויה, ויש בכך משום חילול השם. ויתור על ההשגחה והצגת מסעדות ככשרות הינה אבסורד מבחינה הלכתית ועבירה על החוק".

הרב עופרן מציין כי לדעתו "אין מנוס מאימוץ המודל המוצע זה שנים על ידי תנועת "נאמני תורה ועבודה", לפיו יבוטל המונופול של הרבנות בתחום הכשרות ויועבר לידי הקהילות. גופי הכשרות הקהילתיים יידרשו לשקיפות וינוהלו כעמותות. רק באופן זה ניתן יהיה להבטיח מזון כשר כמו גם לצמצם את השחיתות ואת תחושת הניכור שחשים יהודים כלפי גופים אלו".

http://www.kipa.co.il/now/49626.html