not memberg

החברה החרדית עוברת שינויים משמעותיים בשנים האחרונות. כניסה להשכלה הגבוהה ולשוק העבודה, גיוס – שקט וחלקי, אבל משמעותי – לצה"ל, דרישה של נשים לייצוג פוליטי, ועוד. חלק מעניינים אלו עומדים במרכזו של הגיליון שלפניכם. אולם מעבר לעניין בחברה החרדית, תוכן המאמרים מדגיש לדעתי את הקרבה ואת ההבדלים בין הציונות הדתית לבין החברה החרדית.

נראה כי את אידאל ההסתגרות וההפרדה שנשאה החברה החרדית בעבר החלו לאמץ  חלקים מסוימים בציונות הדתית. לעתים נדמה שיש בקרבנו כאלה שרוצים למעשה להיות חרדים, רק בהבדל קטן אחד – היחס למדינה (ואולי, ליתר דיוק, היחס לארץ ישראל).

האם זה יהיה החידוש שמאפיין את האורתודוקסיה המודרנית בימינו? הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, ראש ישיבת הר עציון שהלך לעולמו לאחרונה (ואני הקטן זכיתי ללמוד אצלו), אבחן בזמנו את המשבר באורתודוקסיה המודרנית כנסוב סביב שתי סוגיות עיקריות: היחס לחכמה כללית והיחס למדינת ישראל. ישנם המסתגרים מפני חכמה ולימודים כלליים, וישנם הרואים בציונות – או בגרסה מסוימת שלה – את חזות הכול, גם בכך שהיא הגורם היחיד המבדיל בינם לבין החרדים.

הרב ליכטנשטיין שלל את הגישות הללו. הוא סבר כי למרות אתגרים משמעותיים שיש באימוץ החכמה הכללית, יש חשיבות רבה בלימודה ובשילובה בתוך מערך האידיאות של אדם דתי, תוך הבנת המורכבות והרגישות הנדרשות מכך. הוא דחה תפיסה המקדשת את רק את ההיבט הפוליטי של הציונות (ואף הסתייג מעמדותיו של הרב קוק בנושא) תוך אמירה שיש "הגזמה מסוימת בכך ששיקולים אשר ככלות הכול שייכים לתחום הגאופוליטי או החברתי-כלכלי, מקבלים לא רק אישור, אלא גם חשיבות יתר" (הרב אהרן ליכטנשטיין, 'ושמרו דרך ה' – חשבון נפש הציבור הדתי המודרני', בתוך ספרו באור פניך יהלכון, עורך: הרב ראובן ציגלר, תרגום: הרב אליקים קרומביין).

מסקנתו הייתה כי "אותם המתיימרים לנקוט בעמדה של 'תורה בלבד', אינם באמת מאמצים גישה כזו. הגמרא ביבמות (קט ע"ב) אומרת: 'כל האומר אין לו אלא תורה… אפילו תורה אין לו', שכן תורה כזו היא שקרית, ריקנית ופסולה" (שם).

המסקנה מתפיסתו של הרב ליכטנשטיין, שמתעצמת לנוכח התהליכים שמתחוללים בעוצמה בהקשר זה בשנים האחרונות, מביאה אותנו לברר ולדון בתורה ובעבודה ובערכיה החיוביים, ולפרוס משנה סדורה שתסייע למעוניינים לשלב ביניהן: היחס ללימודים כלליים, ללא-יהודים, לחברה מעורבת, למלאכה, למדינה ולסמכות רבנית.

מאז הקמתה עמלה התנועה על הצגת משנה סדורה בנושאים אלו. "עצ"ה לדרך" הוא מיזם חינוכי משותף של התנועה יחד עם הקיבוץ הדתי, ומטרתו לעודד ולקדם יצירה עיונית לימודית וחווייתית לבירור ולהתמודדות עם ערכי הציונות הדתית. הוא נועד במיוחד (אם כי לא רק) לנוער שלנו. מדי שנה הופיעה חוברת חדשה בסדרה, וכעת, שש שנים מתחילת המיזם, אנו שמחים לבשר על הוצאת שש החוברות במארז אחד המתאים להצבה בספריות, במוסדות לימוד, ואפילו כמתנת בר מצווה או בת מצווה, כמתנה לפני גיוס ועוד.

ייחודו של מיזם "עצ"ה לדרך", שחוברותיו כבר הופצו לאלפי בני נוער, הוא בכך שכולו מושתת על תרומותיהם של חברי התנועה. אנו מזמינים אתכם לרכוש את המארז דרך משרדי התנועה ואתר האינטרנט שלה, ולהפיצו ברבים.