פרשת בשלח | ט"ו שבט תשפ"ד
מתוך הפרשה
רפואת השבט / הרבנית תמר ביטון
ומר לי בפה
כמו עץ השדה.
(נתן זך)
פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב, וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשהוא מגיע אליהם לבסוף, הוא מוצא שהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה', שמורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם".
המדרש שואל מה היה אותו העץ שהושלך למים. בדומה לניסיון לזהות את עץ הדעת מסיפור גן עדן, גם כאן ניתן למצוא במדרש שתי גישות – זו המנסה להיאחז בריאליה הבוטנית המוכרת וזו המנסה להשאיר את הסיפור נעלם וסמלי.
הדרשות המזהות את העץ בצמחים מוכרים, מציינות שהיה מר בעצמו או אפילו רעיל כמו הרדוף הנחלים, על בסיס ההנחה שהקב"ה מרפא מר במר. כלומר, הרפואה מגיעה מתוך עיצומה של הבעיה, כמו הנסיוב לחיסון המופק מארס הנחש – "וּמִמַּכּוֹתַיִךְ אֶרְפָּאֵךְ".
בין ההצעות המדרשיות לצמחים מרים נמצאת גם הערבה, זו שאין לה טעם ואין לה ריח, כמעט כזיהוי הופכי לפרי עץ הדעת הנחמד להשכיל, המזוהה כאתרוג שיש בו גם טעם וגם ריח.
הצעה אחרת היא שהיה זה עץ זית, פרי שתחילתו מרה וסופו מתוק.
אך יש גם דרשנים האוחזים בגישה מטאפורית:
"הֶרְאָהוּ דִּבְרֵי תוֹרָה שֶׁנִּמְשְׁלוּ לְעֵץ, שֶׁנֶּאֱמַר "עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ". התורה שנמשלה למים, נמשלה גם לעץ המביא חיים."
חיזוק לקריאה זו ניתן לראות כאשר מיד באותו מקום ניתנים דיני תורה ראשוניים – "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ".
אני מבקשת להציע הצעה דרשנית נוספת, שהכוונה בעץ הייתה למטהו של משה – מקל רועים עשוי עץ שבכוחו לחולל התמרות (מטמורפוזות). המטה לא מושלך כאן לראשונה, הוא כבר הושלך בסנה והפך לנחש, הוא גם המיר מים מתוקים למים מאוררים בדם ביאור, והוא גם מופיע בהמשך הפרשה שלנו כמוציא מים מן הצור. למטה הפלאי של משה יש כוח להפך את המציאות או אפילו רק את נקודת המבט. ברגע שהמרירות משתחררת, בפסוק הבא העם כבר נמצא בנווה מדבר עם עיינות מים ושבעים תמרים, שהם הפרי המתוק ביותר שבשמו מסתתרת המילה מרים.
*
הפסוק בתהילים אומר שגם בשעות קשות הקב"ה מנחם אותנו – "שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי". מעניין שגם שבט וגם משענת הם בעצם מטה. עם אותו מקל עצמו אפשר גם להכות ולייסר וגם להישען עליו כמו קביים.
אולי הסיפור מציע לנו את הנחמה הנולדת מתוך הקושי עצמו – את תמיכתה של המשענת שהיא עצמה השבט המייסר, את טעם העץ המר שבכוחו להמתיק.
*
נקדיש את הדברים לשחרור החטופים ולרפואת כל הפצועים – "כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ"
ובמילותיו של פיוט הגשם:
"זְכֹר שְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים שֶׁהֶעֱבַרְתָּ בְּגִזְרַת מַיִם
שֶׁהִמְתַּקְתָּ לָמוֹ מְרִירוּת מַיִם
תּוֹלְדוֹתָם נִשְׁפַּךְ דָּמָם עָלֶיךָ כַּמַּיִם
תֵּפֶן כִּי נַפְשֵׁנוּ אָפְפוּ מַיִם."
הרבנית תמר ביטון היא ראש מדרשת 'באר'
קול של השראה
בחזרה לשורשים / עינט קרמר
"ט"ו בשבט הגיע חג לאילנות" שרים ילדי הגן, ואנחנו מתקשים לחגוג – החטופים והחטופות שלנו עודם בשבי, החיילים והחיילות שלנו עדיין בעיצומה של המערכה, רבים ורבות מבני עמנו עדיין מפונים, גולים בארצם שלהם, ורשימת הנופלים מתארכת.
אך נראה שדווקא בימים אלו ט"ו בשבט עשוי ללמד אותנו שיעור חשוב. ראש השנה לאילנות מצויין בתקופה בה רוב העצים עומדים עירומים, בגזעים וענפים חשופים, ללא פריחה. חגיגת ראש השנה לאילן היא לא חגיגת התוצרת אלא חגיגת הידיעה והאמונה – האמונה ששורשיו של האילן עומדים איתנים, שהם מזרימים חיות המחדשת את הגזע ואת הענפים, ושהחיות הזו יוצרת תנועה שמובילה לפריחה, לשגשוג וללבלוב, תנועה שבסופה האילן יניב לנו פירות מתוקים.
"כימי העץ ימי עמי" אומר הנביא , ואכן המציאות הנוכחית מביאה אותנו לחוש כאותו אילן חשוף, היודע כי יש בו כוחות חיים, ומבקש לינוק מהם כוחות לריפוי, צמיחה והתחדשות.
אז מי הם השורשים שלנו, שמזרימים לנו חיות וכח לצמוח? הרב שמשון רפאל הירש מציע כי מדובר בשורשינו הרוחניים, שנותנים לנו בסיס ופשר ומאפשרים לנו לצמוח מתוך הסערה. מנגד, מסכת אבות מבטאת תפיסה אחרת (ג, יז):
כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה?
לאילן שענפיו מרובין ושורשיו מועטין, והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו..
אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו, למה הוא דומה?
לאילן שענפיו מועטין ושורשיו מרובין, שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו, שנאמר (שם) "והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שורשיו"
על פי מסכת אבות, השורשים שלנו הם המעשים שלנו בעולם הזה. דהיינו, אנחנו יכולים לחשוב מחשבות רבות, אך מה שנוטע אותנו באדמת העולם, שנותן לנו משמעות ויכולת התחדשות, הוא העשייה בפועל שלנו בתוך המציאות.
המציאות שנכפתה עלינו ב-7.10 טלטלה את כל עולמנו והשיבה אותנו אל השורשים – בין אם לשורשי הרוח, להענקת פשר, מזור ותמיכה להתמודדות עם המציאות, ובין אם לשורשי העשייה, לפעולה קונקרטית של התחברות לשורשי עשיית הטוב ופעולה מתוך רעות וערבות הדדית. בתוך חיבור לשורשי הרוח והעשייה בולטת מקומה של ההתנדבות החקלאית, בין השאר באילנות עצמם, הנוגעת ישירות בערבות הדדית ואהבת הארץ, ומחזיקה גם את החיבור השורשי שלנו לעולם הטבע והריפוי שמחזיק החיבור הזה.
אני מאחלת לכולנו, שבזכות החיבורים שלנו לשורשי החיים, הרוח והעשייה, נזכרה לצמוח ולשגשג, יחד עם החטופים שישוחררו בעזרת ה' ויתקיימו בנו מילות הכתוב שנהייה "כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח".
*להורדת חוברת לסדר ט"ו בשבט בסימן 'שורשים של תקומה': לחצו כאן
רוח הקרב
ארץ ישראל או עם ישראל? / הרב ד"ר עידו פכטר
שאלה:
האם אנו נלחמים כעת על שחרור שטחי ארץ ישראל או עבור עם ישראל?
תשובה:
אי אפשר לנתק בין עם ישראל ובין ארץ ישראל. ראשית יצירתו של עם ישראל, בימי אברהם, נכרכה עם הארץ שאליו עליו ללכת. ואמנם, לאורך חייו הוא זוכה להבטחה כפולה מצד אלוהים: האחת על הזרע (יצירתו של עם) והשנייה על הארץ (האחיזה בארץ ישראל). ההבנה היא שכדי לכונן עם מובחן, שיוכל להוות ברכה לכלל האנושות, צריך שתהיה לו חלקת ארץ מיוחדת, שבה יוכל להתקיים באופן ריבוני ועצמאי ולבטא את ייחודו. חלקת ארץ זו היא ארץ ישראל, אשר איננה מהווה תוספת חיצונית לזהותו של עם ישראל אלא חלק מבניין זהותו.
ואולם, יש להיזהר לא להוציא את הזיקה העמוקה של עם ישראל אל ארץ ישראל מהקשרה הנכון. חרף נחיצותה של הארץ בבניין זהותו של עם ישראל, היישוב הריאלי בה לא היה תנאי הכרחי לקיומו. אלוהים בחר באברהם עוד בהיותו בחרן, בחוץ לארץ, ושלח אותו אל הארץ. גם לאחר שהגיעה אליה, אברהם ירד למצרים בשנות הרעב ולאחר מכן לגרר. יעקב ירד אף הוא לחרן ושם הקים את משפחתו, שהפכה לעם ישראל. לאחר מכן ירד למצרים, ושם עלה משה לגדולה. את התורה קיבלנו בחוץ לארץ, בהר סיני, ואף התורה מסתיימת בחוץ לארץ, בערבות מואב. גם לאורך ההיסטוריה, את רוב שנותיו עשה עם ישראל מחוץ לארצו, ושם גם זכה למיטב היצירות הרוחניות שלו.
מכאן שעם ישראל איננו "ילידי" במובן המודרני של המילה. בניגוד לאמור בפתח מגילת העצמאות, לא "בארץ ישראל קם העם היהודי" כי אם במצרים, בחוץ לארץ. ארץ ישראל לא היתה המולדת שלנו אלא ארץ של הבטחה, שאליה עלינו לשאוף. תפיסה זו היא שגרמה לנו לשרוד בעם, גם לאורך אלפי שנים בהן היינו מחוץ לארצנו. תמיד שאפנו לשוב לארץ, וחלום זה הוא שהחזיק אותנו נבדלים מסביבתנו על אף נאמנותנו למדינות בהן שכנו. עד היום, יהודים ברחבי העולם ישירו את 'התקווה' לצד ההמנון המקומי. תמיד תהיה ליהודי התפוצתי 'נאמנות כפולה'; הוא יהיה בן בית בשתי ארצות ולא אחת.
המסקנה העולה מכאן היא שארץ ישראל איננה מחוללת את הזהות שלנו אלא היא הביטוי שלה. במשולש הערכי – עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל, יש סדר לדברים. אנו קודם כל עם מגובש, עם גורל משותף. לאחר מכן יש לנו רעיון, חזון ורוח. ורק כאשר אנו משיגים את שני הגורמים הללו, אנו יכולים לבקש את הגשמתם בארץ ישראל. זהו שורש המחלוקת שלנו עם הפלסטינים. בעוד הפלסטינים תופסים עצמם כילידי הארץ ומתוקף כך מגדירים את עצמם כעם, אנחנו, היהודים, תופסים עצמנו כעם, ורק מתוקף כך תובעים לעצמנו את הישיבה בארץ. הם רוצים חלקת אדמה. אנחנו רוצים מדינה עצמאית.
זו הבחנה חשובה שאסור שתבלבל אותנו. אחיזה בשטחי ארץ ישראל לא תקדם את הגאולה מעצמה. גם ההתיישבות בארץ לא תועיל אם היא לא תיעשה מכוחו של עם ישראל והסכמתו. וזו אמנם היתה תכליתה המרכזית של התנועה הציונית מראשיתה: שחרורו של עם ישראל ולא של ארץ ישראל. אלא שכדי לשחרר את עם ישראל צריך את ארץ ישראל. שחרור הארץ היה אמצעי וביטוי ולא מטרה בפני עצמה.
מכאן, שעלינו להיות זהירים במלחמתנו כעת ברצועת עזה. מטרתנו הראשית בכל מלחמותינו היא שחרור עם ישראל והגנתו. על כך אנו נלחמים. אם לאחר השגת מטרה זו עם ישראל יחליט גם ליישב חלקי ארץ ולהקים מחדש יישובים, זוהי זכותו, אבל כעת אסור להציב זאת כמטרת הלחימה. עם ישראל קודם מבחינה ערכית לארץ ישראל, ואסור לעשות דברים שיפגעו בלכידותו ויעוררו מחלוקת בתוכו. תפקידנו כעת הוא לקומם מחדש את רוחו ובטחונו של העם, שנפגעו קשות. את מסענו אל הארץ נמשיך רק לאחר מכן.
קרדיט לצלם: אליאב מייסון
חדשות ועידכונים
מוזמנים לצפות בשיחה עם הרב יובל שרלו על מוסר לחימה!
מוזמנים לצפות בשרון בריק-דשן, עם תהילה גאדו ופייני סוקניק, על ״מנהיגות חרדית חדשה״
מוזמנים לצפות חרבות ברזל – חטופים – סיפור אישי ומבט לאומי עם ג'קי לוי.
חדש! גליון דעות מיוחד על מלחמת חרבות ברזל
דעות 105 על המלחמה