פרשת תצווה | י"ג אדר א' תשפ"ד

חייל

מתוך הפרשה

איברי ההנהגה / מיכל גרושקו- טייטל

בפרשת 'תצווה' פונה התורה לעסוק בכהנים ומרחיבה על בגדי הכהונה, תהליך הקדשתם ותפקידם. תהליך הקדשת הכהנים כולל מספר שלבים: רחיצתם במים, הלבשתם בבגדים מיוחדים, משיחה בשמן המשחה, הקרבה מיוחדת של פר ושני אילים ונתינת דם מיוחדת.

בתהליך הקרבת שני האילים, האיל הראשון מוקרב ודמו ניתן על המזבח, ואילו מדמו של האיל השני נותנים על תנוך אוזנם ועל בוהן יד ורגל של אהרן ובניו:

"ושחטת את האיל ולקחת מדמו ונתתה על תנוך אוזן אהרון ועל תנוך אוזן בניו הימנית ועל בוהן ידם הימנית ועל בוהן רגלם הימנית וזרקת את הדם על המזבח סביב." (שמות כט, כ)

מה משמעותה של נתינת דם מיוחדת זו?

נתינת דם מיוחדת כזו נזכרת במקום אחד נוסף בתורה, והיא מתרחשת פעמיים בתהליך טהרת המצורע: פעם אחת עם נתינת דם האשם ופעם אחרת עם השמן המובא יחד עם הקרבן. הפרשנים מסבירים שטקס נתינת הדם על התנוך ובוהן היד והרגל של המצורע, בא ככפרה על התחומים שבהם עליו לתקן את דרכיו. כידוע, התורה לא מפרטת במפורש על מה באה צרעת לעולם אך מתיאורי המצורעים השונים במקרא עולה שהיא קשורה לפגיעה בקשר בין האדם והחברה. נתינת הדם על האוזן ועל הבהונות רומזת אפוא לחטאי האדם בשמיעה ובהליכה.

גם כאן, בהקדשת הכהנים, ייתכן שנתינת הדם על אותם איברים מסמלת את התיקון שאותו על הכהנים לבצע, היא השליחות שלהם. בדרך זו מבאר הרש"ר הירש מבאר את משמעות נתינת הדם:

"למען יתנו דעתם על מעמדם. אוזנם (קליטה רוחנית), ידם (עשיית מלאכה), רגלם (שאיפת התקדמות) – כל אלו תחומים שבעיקר בהם חייבת אישיות הכהן להוכיח את עצמה שעה שהיא צועדת בראש הציבור… כן יהיה רוחם פועלם ושאיפתם של הכהנים… קרבן האיל לא יהיה להם טקס חיצוני גרידא."  

הווה אומר: אישיות הצועדת בראש הציבור חייבת לפי פרשנותו של הרש"ר להצטיין בהקשבה, עשייה ושאיפת התקדמות. תנוך האוזן, בוהן יד ימין ובוהן רגל ימין מייצגים תחומים אלו. הם מבחני ההנהגה.

כמה קריטי ומרגש לקרוא מילים אלו בשבוע שבו נלך כולנו לבחור את המנהיגות העירונית המקומית בכל רחבי הארץ. ברוך ה' אנחנו זוכים היום לחיות בארץ משלנו ויש לנו את הזכות לחפש ולדרוש מנהיגי ומנהיגות ציבור שיצטיינו במבחני הנהגה אלו.

המלחמה הפגישה אותנו עם חיילים ומפקדי צבא לובשי מדים שכך מתפקדים בשטח – מובילים ומעוררי השראה, פועלים בשליחות עמם. הלוואי ונזכה לכך גם בהנהגה האזרחית. הקשבה, עשייה, ושאיפת התקדמות כדרך חיים ומבחן ההנהגה.

*מיכל גרושקו טייטל היא סמנכ"לית מתן – מכון תורני לנשים

 קול של השראה

נכתב בהשראת פוסט של אסף פרי

(ניתן לצפות בשיר המרגש בקישור כאן)

אז המורה לתנ"ך בגבעתי

המורה ללשון מודיעין

השכן מלמעלה קבלן עבודות

אבל חודש כבר במילואים

עורכת הדין היא קמב"צית

עושה משמרות באוגדה

אחיה איש הייטק בכיר

עכשיו הוא צלף על גגות ברצועה

מנהלת הסניף הקשוחה של הבנק

היא סמג״ד ביהודה ושומרון

דורון הוא בעל חנות צעצועים

עכשיו הוא מ״פ בשריון

ועמדי שלנו כפרה

שלרוב מזמר בקיסריה

לוחם הנדסה מתאושש בגבורה

אחרי שנפצע בלב עזה

נכון כולם נראים פה רגילים אבל

אנחנו עם של גיבורי על

בכל אחד תמיד מסתתר חייל

מוכן להציל את העולם

הנהג אוטובוס של דן

זה שתמיד עומד בזמן

הוא עכשיו מפקד סוללת תותחנים

בדרום ליד ניר עם

ויש סטודנט בטכניון

באמצע תואר ראשון

הוא סרן במיל בעוצבת הגליל

כבר חודש בגבול הצפון

יש פה דוגמנית פראמדיקית

יש פה חשמלאי שהוא מאגיסט

יש את יוני נגן סקסופון מחונן

שהוא קודם כל מטכליסט

יש לכולם ארון נסתר

או ארגז גדול מאובזר

יש בו סט של מדים וגלימת מילואים

מוכנות תמיד לאתגר

נכון כולם נראים פה רגילים אבל

אנחנו עם של גיבורי על

בכל אחד תמיד מסתתר חייל

מוכן להציל את העולם

וזה לא משנה אם באמצע החיים

או באמצע משחק כדורגל

כולם יעזבו את הכל בשנייה

אם יקרא להם הדגל

פה זה לא יקום מקביל

לא מציאות של מארוול

זה הסיפור שלנו – עם ישראל

רוח הקרב

השפעה של הצבא על לימוד תורה / הרב ד"ר עידו פכטר 

שאלה:

האם השירות הצבאי איננו פוגע בלימוד התורה?

תשובה:

צריך להפסיק להתבונן על סוגיית השירות הצבאי לעומת לימוד התורה במבט כמותי (כמה חודשים או שנים של לימוד תורה יפסידו המתגייסים; בכל מקרה זהו מספר זניח בהשוואה ללימוד תורה לאורך כל החיים) ולהתחיל להתבונן עליה במבט איכותי. לימוד תורה רציני, שנעשה בצורה בוגרת ואחראית, יכול להיות גדול ומשמעותי לאין ערוך משנים רבות של לימוד תורה שנעשה בצורה לא רצינית.

אכן, מבחינה איכותית, השירות הצבאי עשוי להשפיע באופן דרמטי על איכות לימוד התורה ולרומם אותו. ראשית, השירות הצבאי מפתח באדם בגרות נפשית. לרבים זו הפעם הראשונה שהם יוצאים מהבית המוכר והחם אל סביבה אחרת, עם שפה שונה וכללי התנהגות שונים. השירות הצבאי דורש מהם משמעת, מאמץ ועמידה ביעדים. כל זה מבגר את האישיות ומביא את הבחורים ללימוד התורה ממקום בוגר יותר ורציני יותר.

השירות הצבאי גם מחדיר בצעירים את תחושת האחריות. לקבל לידיים בגיל כה צעיר כלי נשק, שבשימוש לא נכון יכול לקחת את חייהם של אנשים, מחדיר בנושאים אותו רגש של אחריות. כל מי שהיה בצבא זוכר בוודאי את האזהרות החמורות מהפקרת נשק (עזיבתו בלי השגחה) ואת העונשים שהחייל עלול היה לחטוף בעקבות כך. כל מטווח וכל מפגש עם כלי נשק מטילים על החייל אחריות כבידה. אחריות גדולה מקבלים החיילים גם בפעילות המבצעית שהם עושים – בהגנה על אזרחים ובלחימה באויב, וכל שכן שמי שזוכה לשמש בתפקיד פיקודי נושא באחריות גדולה לחיי החיילים שלו. קשה לחשוב על עוד מקום בעולם המערבי, שבו ילדים בני 19 מקבלים לידיהם אחריות כה גדולה.

מה קורה כשמגיעים עם אותה תודעה של אחריות אל לימוד התורה? צומחת הדרישה הפנימית שגם לימוד התורה ייעשה בצורה אחראית. ראשית, שהלימוד יהיה משמעותי – עבור הלומד עצמו או עבור אחרים, והזמן המושקע בו לא יתבזבז לחינם. שנית, רגש האחריות עשוי להוביל את לומד התורה לקחת אחריות על עצם הלימוד שלו, במובן הזה שהוא לא יפריח סברות ואמירות לאוויר מבלי שהוא יכול לעמוד מאחוריהן. וכפי שחינכנו ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב נחום רבינוביץ' ז"ל – כשאנו אומרים טיעון כלשהו להיות מוכנים לעמוד מאחוריו ולפסוק לאורו הלכה למעשה עבור עצמנו ועבור אחרים.

השירות הצבאי גם מחדיר בחיילים את רוח צה"ל, שבה כלולים ערכים שספק אם היו משיגים אותם בדרכים אחרות. בחורים צעירים רוכשים בצבא את ערך הדבקות במשימה והחתירה להשלמתה וכן את ערך הרעות, שקושר אותם בקשר קיומי לחבריהם. כשחוזרים עם הערכים הללו אל לימוד התורה, הלימוד כולו נראה אחרת.

אבל מעל הכל יש את התודעה הריבונית. אדם שלומד תורה מתוך תחושת תלות, כשאחרים ממלאים את חובותיו, תורתו לא-שלמה. כי לימוד תורה איננו כרוך רק ברכישת ידע. לימוד תורה קשור לרוח ולערכים, מתוך שאיפה להביא את המציאות אל תיקונה. ואדם שאינו שלם, שחי על גבם של אחרים, איננו יכול למצוא את ממדי העומק הללו בתורה וגם לא לעצב אותה לאורם. מסיבה זו הדגישו חכמים את הצורך לשלב תורה עם מלאכה ועם דרך ארץ. כמו שאדם חולה לא יכול להגות בתורה כמו שצריך, כך אדם שאינו שלם במידותיו ובתודעתו לא יכול ללמוד תורה במובנה העמוק. הגיוס, בהקשר הזה, הוא חובה אזרחית ומוסרית, שמי שאינו ממלא אותה הוא חסר, ולימודו נפגע.

מסיבה זו, השירות הצבאי אינו מהווה איום על לימוד התורה אלא ההפך, הוא דווקא עשוי לרומם אותו ולהעמיק אותו. שילוב נכון של שירות צבאי עם לימוד תורה יתרום לשני העולמות ויהפוך את הבחור או את הבחורה לשלמים יותר.

חדשות ועידכונים

מוזמנים לצפות בשיחה עם הרב יובל שרלו על מוסר לחימה!

מוזמנים לצפות בשרון בריק-דשן, עם תהילה גאדו ופייני סוקניק, על ״מנהיגות חרדית חדשה״

מוזמנים לצפות חרבות ברזל – חטופים – סיפור אישי ומבט לאומי עם ג'קי לוי.

חדש!  גליון דעות מיוחד על מלחמת חרבות ברזל

דעות 105 על המלחמה

כנסו וקראו!

לקבלת הגיליונות הבאים הרשמו לקבוצת עדכונים שקטה:

ווצאפ

עלון שבת קצר לחזית ולעורף בעריכת הרב ד"ר עידו פכטר

מבית נאמני תורה ועבודה – קולך

Hello