פרשת וישב – חנוכה | כ"ג כסליו תשפ"ד

חייל

מתוך הפרשה

אימה בבור/ הרבנית בילי רבנשטיין (פיזם)

הבור שאליו הושלך יוסף איננו ריק. התורה מתארת אותו במילים "והבור ריק אין בו מים". על כך מביא רש"י את המדרש ממסכת שבת: "מאי דכתיב 'והבור רק אין בו מים'?… מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו." (בבלי שבת כב ע"א)

דרשה זו, שמעצימה את חטאם ואכזריותם של האחים כלפי יוסף, לכאורה רחוקה מן הפשט, אבל ממבט מעמיק נראה שהיא דווקא קולעת אליו. ראשית, הכתוב עצמו אומר דרשני. הכפילות "והבור ריק – אין בו מים" מהווה הזמנה, והדרשן נענה לה.

במעגל רחב יותר, אנו נקרא בהמשך בפרק מב נתון שלא מתגלה אלינו כאן, והמתאר את יחסם של האחים של יוסף: "אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ, וְלֹא שָׁמָעְנוּ." (בראשית מב, כא)

כאן נחשפת הדרמה שהתחוללה על שפת הבור, תחנוניו של יוסף, זעקתו. הדרשן הרגיש מחבר בין הכתובים ומגלה כבר בפרק לז את מה שעתידה התורה לחשוף בפרק מב. יוסף היה בסכנת חיים.

יתכן גם כי כתובים מהקשרים אחרים הם שהזמינו את הדרשן לדרוש. ירמיהו בירושלים הנצורה, מוסר לעם דברים שאינם רוצים לשמוע, כמו יוסף בזמנו. העם זועם, ובאחת הפעמים אף משליך את הנביא אל בור: "וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר… וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט." (ירמיהו לח, ו)

בורו של ירמיה מלמד כי בור ריק ממים מלא בדברים אחרים, מסוכנים אף יותר. הדרשן מציע לגלות את הבור המכוסה של יוסף באמצעות בורו של ירמיהו. מדוע אם כן נחשים ועקרבים? יתכן כי הדבר קשור לריאליה: בור עירוני יהיה מלא בטיט, חומר בניה מקומי. בור מדברי יהיה מלא בבעלי חיים מן הסביבה – נחשים ועקרבים.

אבל אפשר שהבחירה בנחשים ועקרבים קשורה בכתוב אחר. הצירוף נחש ועקרב מופיע בתורה פעם אחת בלבד, בתיאור הניסים שנעשו לאבותינו במדבר: "הַמּוֹלִיכֲךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב וְצִמָּאוֹן אֲשֶׁר אֵין מָיִם." (דברים,ח, טו)

ההקשר אחר לגמרי, אך יתכן כי המילים המשותפות "אשר אין מים", הן שהביאו להשלכה מכתוב אחד על חברו.

כאמור, הנחשים והעקרבים שבבור אינם פשוטו של מקרא, אך הם מבטאים קריאה מדוקדקת של הכתובים, ורגישות טקסטואלית עדינה. השאלה המתבקשת היא מדוע אם כן הסתירה התורה את האימה שבבור? יתכן שהתשובה לכך היא שהתורה חסה על כבודם של האחים, כבודנו שלנו – בניהם, אך הותירה רמזים דקים למה שאירע. הדרשן ברגישותו אוחז בקצות החוטים, ופורם אותם לאט לאט.

אך אם כך, מדוע מגלה הדרשן את הטפח אותו ביקשה התורה לכסות? יתכן כי השיקול החינוכי של קריאת ההשכמה כנגד שנאת חינם הוא שמקלקל את השורה. הדרשן מבקש לחשוף את הנחשים והעקרבים שאורבים לנו, לא בבורות מדבריים, אלא בתוכנו.

ובשולי הדברים יש להוסיף: דרשת "והבור ריק" מופיעה בגמרא בסמוך לדרשה אחרת העוסקת בהלכות חנוכה: "אמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרבי תנחום: נר של חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה." (בבלי שבת כא ע"ב- כב ע"א)

ההסבר המקובל לסמיכותן של הדרשות איננו תוכני, אלא טכני. את שתי הדרשות דרש ר' תנחום. אבל אני מבקשת להציע כי ישנו גם קשר רעיוני בין השתיים. חטא מכירת יוסף הוא חטא של ניכור. חטא סירובם של האחים לראות את אחיהם השנוא, עד כדי השלכתו לבור. מצוות נר חנוכה מתמודדת עם אותו מקום בנפש, המסרב לראות את האחר, ומזהירה מפניה. נר הדולק במקום גבוה מידי, ממנו לא ניתן לראותו – כאילו לא הודלק. המצווה תובעת מאיתנו לראות זה את זה, לדאוג זה לזה, וכך לתקן את חטא שנאת החנם הזורם בדמינו.

מבשרך לא תתעלם.

*הרבנית בילי רבנשטיין (פיזם), ראש בית מדרשת בתוכנית הישראלית במדרשת לינדנבאום

 קול של השראה

להדליק אור אחר/ הרב יונתן זקס

"כאשר אני משתמש בלהבת האמונה שלי להדליק אור בחיים של אדם אחר, היהדות שלי אינה מתמעטת, אלא היא מתעצמת. הסיבה לכך היא משום שיש כעת יותר אור יהודי בעולם.

בניגוד לדברים חומריים שככל שאני חולק אותם עם אחרים יש לי פחות, בדברים רוחניים ככל שאני חולק אותם עם אחרים יש לי יותר. אם אני משתף את הידע, האמונה והאהבה שלי עם אחרים, לא יהיה לי פחות, יהיה לי יותר. זו השיטה של שמואל וכך ההלכה לבסוף נפסקת.

לכן, תשתפו את היהדות שלהם עם אחרים. קחו את להבת האמונה שלכם ועזרו להאיר את נשמתם של אחרים".

(הרב יונתן זקס, To light another light, על ההלכה שנפסקה כגמרא שניתן להדליק נר חנוכה מנר לנר)

שו"ת מן השטח

הדלקת נר חנוכה בצבא/ הרב אלי רייף

שאלה:

כיצד צריכים לנהוג חיילים בהדלקת נרות חנוכה?

תשובה:

מצות נר חנוכה נר איש וביתו, וחייבים בה גברים ונשים. בפוסקים יש שתי גישות עיקריות: יש הנצמדים לעיקר החיוב של הדלקה בבית, ויש המרחיבים את אפשרות ההדלקה לכל יחיד ולמקומות שיש בהם פרסום הנס. בכל מקרה, כל הדלקה צריכה להיעשות בכפוף להוראות הביטחון והבטיחות הצבאיות.

מעיקר הדין, חיילים נשואים/נשואות או חיילים רווקים/רווקות הנסמכים על בית ההורים (למגורים או לפרנסתם) יוצאים ידי חובה בהדלקה שבביתם ואינם חייבים להדליק בעצמם. למנהג יוצאי אשכנז – אם אפשר גם להדליק לעצמו במקומו, טוב שידליק. למנהג יוצאי ספרד יש שכתבו שלא ידליק לעצמו (יחווה דעת ו, מג) ויש שכתבו שידליק לעצמו (הרב משאש, ר' אברום שפירא) ולענ"ד יכולים להדליק.

חייל/חיילת שאינם נסמכים על בית הוריהם – צריכים להדליק לעצמם. חייל שאשתו אינה נמצאת בביתם אלא מתארחת בבית אחר – צריך להדליק לעצמו. חיילים הנמצאים ביחד נחשבים כבני בית אחד, ואפשר שאחד ידליק עבור כולם. אוהל משותף שלנים בו / אוכלים בו נחשב כבית ואפשר להדליק בו בברכה (בכפוף להוראות הבטיחות). חיילים הלנים בשטח בחוץ או באוהלים אישיים – יש הסוברים שהחובה היא דווקא בבית ולא מדליקים, ויש הסוברים שיכולים להדליק, והמדליק בברכה יש לו על מי לסמוך (ציץ אליעזר טו, כט).

מי שמדליקים עליו בביתו, אך לא יהיה נוכח בעצמו בהדלקה ואינו מדליק בעצמו – נחלקו הפוסקים האם כאשר נזדמן לו לראות נר חנוכה מברך עליו את ברכת 'שעשה נסים' (וביום הראשון גם ברכת שהחיינו), והמברך יש לו על מי לסמוך (ערוה"ש תרעו, ז). חיילים הנמצאים במקום שידוע מראש שהנרות לא יוכלו לדלוק כחצי שעה – לא ידליקו או שידליקו בלא ברכה.

ויהי רצון שכדרך שעשה הקב"ה נסים לאבותינו בימים כן ייעשה לנו בזמן הזה.

           *צילם הרב יאיר פארן 

חדשות ועידכונים

מוזמנים לצפות בשיחה עם הרב יובל שרלו על מוסר לחימה!

מוזמנים לצפות בשרון בריק-דשן, עם תהילה גאדו ופייני סוקניק, על ״מנהיגות חרדית חדשה״

חדש!  גליון דעות מיוחד על מלחמת חרבות ברזל

דעות 105 על המלחמה

כנסו וקראו!

לקבלת הגיליונות הבאים הרשמו לקבוצת עדכונים שקטה:

ווצאפ

עלון שבת קצר לחזית ולעורף בעריכת הרב ד"ר עידו פכטר

מבית נאמני תורה ועבודה – קולך