פרשת מקץ – חנוכה | כ"ט כסליו תשפ"ד
מתוך הפרשה
לכאורה אנו יודעים את הסוף/ הרב יותם הלפרין
כל שנה אנו מסיימים את פרשת מקץ, כשההתרחשות בארמון פרעה נמצאת בשיאה. כל שנה מחדש אנו עוצרים בשיא המתח, ואמורים ללכת לסעוד את סעודת השבת כשאנחנו לכאורה לא יודעים מה קורה שם בשניות הבאות.
נזכיר את המצב: לאחר שגביעו של יוסף התגלה באמתחת בנימין, האחים באים לפני יוסף ונופלים לפניו ארצה. יהודה פותח בדברים ומכריז שכל האחים יהיו כעת עבדי יוסף, אך יוסף קוטע את דבריו ואומר לו שחלילה, רק בנימין (הגנב לכאורה) יהיה לעבד, ושאר האחים יחזרו לבית אביהם.
וקאט.
לו היינו תסריטאים של סדרה כנראה שגם אנחנו היינו בוחרים לעצור שם, באמצע שיח הענקים בין יוסף ליהודה, בדיוק באותו רגע שבו לא נוכל לעצור ונהיה מוכרחים לצפות גם בפרק הבא, ואם אפשר אז גם לדלג על ההקדמות והפתיח.
אבל למה אנו, שיודעים את המשך הסיפור וזוכרים כיצד ניגש יהודה אל יוסף בפרשה הבאה ומצליח לפתור את העניינים, עוצרים באמצע?
ייתכן שזהו הרושם שמחלקי הפרשות ביקשו להעביר לנו, שאנחנו לא אמורים באמת לדעת מה הולך לקרות.
בניגוד לטרגדיה היוונית בה הסוף ידוע מראש, התורה היא סיפור דרמטי, בו ניתנת לאדם הבחירה – בחירה בין טוב לרע, בחירה להצעיד את חייו בנתיב כזה או אחר. לא כל הבחירות זהות, לא כל הבחירות שוות במשקלן. ישנם רגעים בחייה של אומה, שגורלה מתנקז לבחירה אחת של אדם אחד, בנידון דידן – יהודה. מחלקי הפרשות בחרו לעצור בשיאה של הדרמה כדי שנעצור את הנשימה יחד איתם, הסיפור הזה היה יכול להסתיים אחרת. ואז ספר בראשית על כל פיצוליו וסכסוכי האחים שבו, היה יכול להיות אחרת.
באותה המידה בה ניגש יהודה והציע עצמו תחת אחיו הקטן, יכלו יהודה והאחים לנטוש את בנימין (את שמעון כבר עזבו בכלא מצרים בפעם הקודמת), לבחור לחזור ארצה ולטכס עצה מאוחר יותר או לנסות לשחרר את בנימין בכח. באותה מידה הם יכלו לבחור באפשרויות שונות ומרובות שיתכן שהיו מביאות לפיצול השבטים במצרים והרס משפחת ישראל שצועדת את צעדיה הראשונים.
כשאנו קוראים את פרשת מקץ, עלינו להרגיש את כובד המשקל המוטל על כתפי יהודה והאחים. עלינו להרגיש את תחושת האחריות הרת הגורל ששוררת בחדר באותם רגעים. ועלינו לשכוח לחלוטין שלכאורה אנו יודעים את הסוף, כי זה רק לכאורה.
עלינו לקרוא כך את הפרשה כיוון שרגעים כמו זה של יהודה ויוסף, יכולים לחזור. הדרמה של עמנו נמשכת ועוברת דרכנו, והחיים שלנו בארץ יכולים להכריע את הכף גם אלפי שנים קדימה.
המלחמה בה אנו נתונים כעת היא אולי רגע כזה, רגע אליו הגענו על סף מלחמת אחים מסיבות כאלה ואחרות. המלחמה הסיטה את האנרגיות כולן לכיוון של אחדות העם למען הניצחון, אך בעיות השורש שאיתן הגענו אל האסון עדיין זוקקות טיפול עמוק. וכדי לטפל בהן ולנצח במלחמה, עלינו להפנים את גודל האחריות שעל כתפינו. את גודל המשימה בשמירה על אחדות העם והמשפחה.
ברבות השנים פיצולי האומה כבר הביאונו לאבד עשרה שבטים. ברבות השנים פיצול האומה כבר הביאנו לאבד את מלכות החשמונאים, ולאחריה את בית מקדשנו. תכניותיו של ריבון העולמים נעלמות מאיתנו, אבל מודל יהודה צריך לעמוד לנגד עינינו. האחריות היא עלינו והבחירה בידינו, לערוב לאחינו בנפשותינו.
*הרב יותם הלפרין הוא מנהל המרכז החינוכי מגדל דוד בירושלים, ומלמד תורה בבתי מדרש שונים בעיר
"צילום: גלעד הסה, עורך כתב העת דעות"
קול של השראה
עפרה לקס
השנה אני קצת חוששת מחנוכה. הזמנים בהם מתכנסת כל המשפחה מדגישים את ההרכב החסר שלה. על ילד אחד כבר לא צריך להתפלל, הוא כבר בעולם שכולו טוב, הרוג מלכות שעקף את כולנו בסיבוב, וחנוכה של השנה שעברה עוד כל כך נוכח עם הזיכרונות מנוה שלנו.
איך אדם יכול להדליק נר ולסלק את החושך אם הוא מרגיש שאין לו מאיפה להדליק? שאין בתוכו אור? ההלכה אומרת שאין דבר כזה. פשוט אין. "אפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק". לכל אחד יש איזו אנרגיה, איזה כוח, איזה זיק קטן בתוכו, שממנו הוא יכול להעלות נר חנוכה. אפילו אם הוא עני עכשיו בכוחות. ואחרי שהאור הזה ידלק, הוא כבר יגרש חתיכת חושך, והסביבה תהיה מאירה יותר, וביום הבא הוא יהיה מוסיף והולך.
*(מתוך הפייסבוק של עפרה לקס, ששכלה את בנה נווה לקס ז"ל, במלחמת חרבות ברזל)
שו"ת מן השטח
זוגות נשואים אצל ההורים בנר חנוכה/ הרב אלי רייף
שאלה:
האם ילדים נשואים, הנוסעים להתארח אצל ההורים וישנים שם, צריכים להשתתף בתשלום עם הוריהם בהדלקת נר חנוכה?
תשובה:
נפסק בשולחן ערוך (תרעז, א): "אכסנאי שאין מדליקין עליו בביתו צריך לתת פרוטה לבעל הבית להשתתף עמו בשמן של נר חנוכה". מיהו האכסנאי-האורח האמור כאן? לרוב מדובר באורח מזדמן המשלם על חדר משלו והוא אינו חלק מבני הבית. אפשרות אחרת היא ילדים נשואים, שגרו דרך קבע בבית ההורים בחדר משלהם כביתם הפרטי ולא נחשבו כחלק מבית ההורים. כדי להסתפח לבני הבית בנר חנוכה היה עליהם להשתתף בתשלום כלשהו.
אך מה הדין לגבי ילדים נשואים המתארחים אצל הוריהם וישנים שם – האם דינם כאורחים זרים? לדעת המשנה ברורה (תרע"ז, ד) כל אורח מזדמן אינו נכלל עם אנשי ביתו של המארח, ולכן גם ילדים המתארחים וישנים צריכים להשתתף בתשלום סמלי (ויש שכתבו שבעל הבית יכול להקנות למתארח חלק בשמן שלו במתנה). למעשה, הואיל והאשכנזים נהגו שכל אחד מדליק בפני עצמו, רווח שגם האורחים מדליקים בפני עצמם.
אמנם הרב אברהם בן מרדכי הלוי, מרבני מצרים, כתב (שו"ת גינת ורדים, גן המלך סי' מא) שהאכסנאי שדיברו עליו הוא האורח שמשלם על אירוחו, שאינו חלק מאנשי הבית, ולכן צריך להוסיף תשלום מיוחד לנר חנוכה. אבל אורח שכל הוצאתיו על מארחו אינו צריך לשלם ויוצא בהדלקת מארחו, כי בעל הבית מהנה את אורחו לכל צרכיו, כולל בנר חנוכה, וכך פסקו הילקוט יוסף ובעל התניא. ואולי זו אינה רק שאלה פורמלית אלא גם שאלה עקרונית על טיבו ומשמעותו של האירוח ודרכי האירוח והיחס לאורח, ובפרט לגבי ילדים נשואים והזיקה לבית הוריהם.
הלכה למעשה: ילדים המתארחים וישנים אצל הוריהם נחשבים כחלק מבית הוריהם ואינם צריכים להשתתף בתשלום.
"צילום: גלעד הסה, עורך כתב העת דעות"
חדשות ועידכונים
מוזמנים לצפות בשיחה עם הרב יובל שרלו על מוסר לחימה!
מוזמנים לצפות בשרון בריק-דשן, עם תהילה גאדו ופייני סוקניק, על ״מנהיגות חרדית חדשה״
חדש! גליון דעות מיוחד על מלחמת חרבות ברזל
דעות 105 על המלחמה