פרשת בא | ז' שבט תשפ"ד
מתוך הפרשה
לקדש את מה שאפשר / תהילה גאדו
לאחר שמשה מודיע לפרעה על מכת בכורות שבעקבותיה יֵצאו ישראל ממצרים, נותן הקב"ה למשה ואהרון את המצווה הראשונה בה נצטווה עם ישראל, מצות קידוש החודש: "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (שמות יב, ב). מצוה זו היא כללית ומשפיעה על תחומי חיים רבים. זו גם אינה מצווה לשעתה בלבד, כמו המצוות שניתנו אחריה במצרים – היא מצוה לדורות. והנה, למרות מאפייניה אלה, היא ניתנת לישראל בעודם במצרים, עוד לפני צאתם לחירות, ובטרם קיבלו את המצוות הפרקטיות שתלווינה אותם בליל מכת בכורות וביציאתם ממצרים.
מדוע?
דבר מעניין קורה במצווה הזו. אם עד שקיבלו את מצוות קידוש החודש, מכונים ישראל בכינוי "בני ישראל" בפי הקב"ה ובפי מנהיגיהם, או "עם בני ישראל" – כינוי שהעניק להם פרעה (שמות א, ט), כעת, לאחר שהם מקבלים את המצווה הזו הם זוכים לכינוי "עדת בני ישראל", כינוי שימשיך ללוות את בני ישראל לאורך מסעיהם במדבר.
נראה מכאן, שמצות קידוש החודש מהווה תשתית להתארגנותם של ישראל כעם בצאתם לדרך חדשה. כעם ללא מקום, עם נטול חירות, שאין לו כמעט שליטה על הקורות אותו, לא היתה לעם היכולת לשלוט בזמן. מצוות קידוש החודש מעניקה לו לראשונה את היכולת לקדש לעצמו את הזמן שלו, זאת בעודו יושב על אדמת נכר. מצות קידוש החודש מעבירה לעם מסר של התחדשות, של חירות, בממד החיים שברשותם – הזמן. העם הוא זה שמקדש את זמנו שלו. זה מה שהופך אותו לעדה מובחנת, עדת קודש.
בהמשך, כשחוויית החירות תמשיך להעמיק בו, והעם ימשיך להתמסד כעדת קודש, הוא יקבל את ממד הקדושה של המקום – במשכן ובארץ ישראל; את ממד הקדושה של האינדיבידואל – "אנשי קודש" (שמות כב, ל); וממדי קדושה ברבדים נוספים בהווייתו. העם ימשיך לקדש רבדים נוספים – מוחשיים יותר מממד הזמן – כמו מקום, גוף, או חפצי קדושה.
מצוות קידוש החודש, הניתנת בטרם היציאה לחירות, מלמדת שגם במגבלות של מקום, אפשר למצוא רבדים של קדושה. גם בתוך חמישים שערי טומאה של מצרים, הצליח עם ישראל לקדש משהו – את הזמן המועט שהיה בידיו. ובעקבות הקדושה הזו נפתחו לו המשך רבדי חיים נוספים שאותם הצליח לקדשם. מכאן, שבכל מצב נתון, אמורה להיות לעם ישראל ולאדם הישראלי שאיפה לקדש עצמו ברבדים המתאפשרים.
*
ולסיום, הנה פיוט שנוהגים יהודי עירק לפייט בחג הפסח. הפיוט מספר את סיפור ליל מכת בכורות, קרבן הפסח ויציאת מצרים, כאשר המוטיב החוזר בו הוא המצווה הראשונה שניתנה לישראל, כפסע לפני גאולתם. את הפיוט כתב ר' משה חוצין בבגדאד במאה השמונה עשרה:
מֶלֶךְ גּוֹאֵל וּמוֹשִׁיעַ אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדוֹשִׁים
וּלְאֵין אוֹנִים עָצְמָה יַרְבֶּה מַחֲזִיק רִפְיוֹן יְדֵי רָשִׁים
כִּי הוֹצִיא בְּחֹדֶשׁ אָבִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמוּשִׁים
הוֹדוּ לָאֵל כִּי הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים
שְׁמוֹ יַחְדָּו נְרוֹמֵמָה עֲלֵי נֵבֶל וַעֲלֵי עָשׂוֹר
כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ וַיּוֹצִיא עַמּוֹ מִמָּצוֹר
וְהוּא צִוָּה אֱלֵי עַמּוֹ קְחוּ לָכֶם שֶׂה בֶּעָשׂוֹר
לְהוֹדִיעַ כִּי הוּא יָשׂוֹר עַל אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים
הוֹדוּ לָאֵל כִּי הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים
הָעָם עָשׂוּ אֶת פִּסְחֵיהֶם בִּלְתִּי פַחַד מִמִּצְרַיִם
בְּשִׁירֵי זִמְרָה וּתְהִלָּה בִּשְׁלֹשׁ כִּתּוֹת מַחֲנַיִם
אָכְלוּ אוֹתוֹ עֲלֵי מַצּוֹת וּמְרוֹרִים בְּהָעַרְבַּיִם
בִּלְתִּי מְבֻשָּׁל בַּמַּיִם וְנָא כִּי אִם צְלִי אִשִּׁים
הוֹדוּ לָאֵל כִּי הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים
חֹסֶן יֶשַׁע יְמִינוֹ אֵל הֶרְאָה לְהוֹשִׁיעַ לָמוֹ
כִּי הִשְׁקִיף מִמְּעוֹן קָדְשׁוֹ הָעָם מִתְבּוֹסֵס בְּדָמוֹ
דַּם פֶּסַח וְדַם הַמִּילָה אֲזַי עָבַר הוּא בְּעַצְמוֹ
לְמִצְרַיִם וְאֶת עַמּוֹ הוֹצִיא מֵעַבְדוּת לְחָפְשִׁים
הוֹדוּ לָאֵל כִּי הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים
חָזָק חוּשָׁה שְׁלַח זָרִים לִבְנֵי אֱדוֹם וּפִילַגְשִׁים
שִׂימֵם כְּמַהְפֵּכַת עָרִים עָרֵי אַשּׁוּרִים וּלְטוּשִׁים
וְתַכְנִיעַ גְּאוֹן זָרִים וּשְׁלַח לְעַם לְךָ דוֹרְשִׁים
הָאָדוֹן אֲשֶׁר מְבַקְשִׁים בְּנִיסָן רֹאשׁ הָחֳדָשִׁים
הוֹדוּ לָאֵל כִּי הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים
*תהילה גאדו היא דוקטורנטית לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית, חוקרת את החברה החרדית במכון הישראלי לדמוקרטיה, עמיתה בבית המדרש 'למעשה'
*קרדיט לצלם: אליאב מייסון
קול של השראה
בפעם הראשונה עליתי לתורה / הרב אברהם סתיו
התפללתי השבת לראשונה מזה זמן רב בבית הכנסת החרדי הסמוך לבית חותני שבהר נוף. שבע עשרה שנים שאני מתפלל שם, אחת לכמה חודשים. אף אחד כמעט לא מדבר איתי, וגם אני לא מדבר כמעט עם אף אחד. לא בקטע רע. פשוט אני נמשך בטבעיות להתיישב בספרייה התורנית המרתקת בפינה, ובין גברא לגברא מתעדכן בפלפולים הלמדניים החדשים ובחומרות העדכניות.
הרגשתי קצת מוזר להגיע השבת, היחיד בבניין שנושא נשק, טרף לעיני גדודים של ילדים בוהים בטבעיות שרק במחוזות הללו עדיין לא אבדה. רפרפתי קצת בעלוני השבת שעסקו בחידוש של ר' דב לנדו בעניין מזיק תרומה של אבי-אמו כהן, הטיתי חצי אוזן לדרשה שעסקה בגדרי מלאכת מעמר, ותהיתי קצת ביני לביני אם אנחנו חיים על אותה פלנטה. ואז התחילה קריאת התורה. ובעוד אני מעיין בהקדמה של שו"ת אדני-נחושת, ניגש אליי הגבאי, ושאל לשמי ולשם אבי. וכך, בפעם הראשונה מזה שבע עשרה שנה, עליתי לתורה בבית כנסת חניכי הישיבות.
אני יודע. זו לא קסדה טקטית וגם לא אפוד מגן. רק עליית 'רביעי' של פרשת שמות. אך כשאסע מחר בבוקר בחזרה לשטח מול חאן יונס, אזכור ששולחים אותי לשם, בתוך שאר ישראל, גם מתפללי בית כנסת חניכי-הישיבות הר-נוף.
*(מתוך דף הפייסבוק של הרב אברהם סתיו)
רוח הקרב
בהאג מוכיחים את ייחודינו / הרב ד"ר עידו פכטר
שאלה:
בעוד חיילינו נלחמים בעזה ובצפון, מסתבר שאנשינו גם צריכים להילחם בהאג על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה. למה כל העולם נגדנו? למה שונאים אותנו?
תשובה:
לצערנו, שנאת ישראל איננה דבר חדש בהיסטוריה. אנו מכירים אותה כבר מימי שלטון האימפריות – מצרים, פרס יוון ורומא. אנו מכירים אותה מימי הביניים במסעי הצלב וברדיפות של כתות איסלמיות. אנו מכירים אותה גם מן העידן המודרני, בעלילות דם, בפוגרומים, וכמובן גם בשואה הגדולה שעשו לנו. כעת, שנאת ישראל מקבלת צורה נוספת של אנטי-ישראליות. המערערת על זכותה של מדינת ישראל להתקיים או להגן על עצמה. זו אנטישמיות לכל דבר.
הרב יונתן זקס ראה באנטישמיות סוג של וירוס, הפושט צורה ולובש צורה. מסתבר יש איזה וירוס בעולם שמתנגד לעצם הווייתנו. אך מדוע הוא קיים? חז"ל מסבירים את קיומו כתמונת ראי לשליחות ההיסטורית של העם ישראל: "מאי הר סיני? הר שירדה שנאה לעכו"ם עליו" (שבת פט, ע"א). בהר סיני קיבל עם ישראל את ייעודו להיות 'ממלכת כהנים וגוי קדוש'; להביא בשורה של אמונה, מוסר וצדק לעולם כולו. שליחות זו יוצרת מאליה כוח מתנגד, כפי שכל ייחוד גורר התנגדות. כל בולטות מחוללת בעולם אפקט הפוך.
כך יוצא שהאנטישמיות מוכיחה למעשה את הייחודיות היהודית, או במילותיו של הפילוסוף הצרפתי ז'אן פול סארטר "האנטישמי הוא שעושה את היהודי" (מחשבות על השאלה היהודית, עמ' 78). איך אפשר להסביר את העובדה שמכל הזוועות שקורות בעולם – באוקראינה, בסוריה, במדינות אפריקה – העולם מתמקד שוב ושוב במדינת ישראל? איך אפשר להסביר את התופעה שמספר הדיונים בעניין ישראל במועצות הביטחון של האו"ם גדול עשרות מונים מכל דיון במדינה אחרת? יש כאן משהו שהוא מעבר להיגיון האנושי. בשנאה אלינו, מוכיח העולם את ייחודנו.
מכאן משימתנו: אם מטרתה של האנטישמיות לבטל את ייחודינו, אסור לנו לשחק לידיים שלה. לא נהיה עם ככל העמים. לא נכחיש את זהותנו. גילויי השנאה מחייבים אותנו לחזק ולהדגיש יותר את זהותנו ולשאת אותה בגאון.
בבד בבד, עלינו להיזהר מלאמץ מחשבה כאילו כל העולם נגדנו ואנו לבד. לצד הכוחות המתנגדים לנו יש להכיר בכוחות בעולם שתומכים בנו ומסייעים לנו. אסור לתת לביטויי השנאה ולצביעות השוררים כעת בעולם לעורר בנו את הרושם שאנחנו לבד. גם כשקשה לראות זאת, יש להתאמץ לחפש את השותפויות ואת הקולות המוסריים בעולם ולשתף איתם בעולם.
כך, מדינת ישראל, יחד עם העולם היהודי כולו, ויחד עם הישרים והטובים שבאומות העולם, ננצח את גילויי השנאה ונבנה עולם טוב יותר, מוסרי יותר, צודק יותר וקדוש יותר. זהו מאבקנו הרחב.
חדשות ועידכונים
מוזמנים לצפות בשיחה עם הרב יובל שרלו על מוסר לחימה!
מוזמנים לצפות בשרון בריק-דשן, עם תהילה גאדו ופייני סוקניק, על ״מנהיגות חרדית חדשה״
מוזמנים לצפות חרבות ברזל – חטופים – סיפור אישי ומבט לאומי עם ג'קי לוי.
חדש! גליון דעות מיוחד על מלחמת חרבות ברזל
דעות 105 על המלחמה