השראת שכינה והתקהלות

הקדמה: בפרשת השבוע שלנו חוזרת התורה לתאר את ביצוע עשיית המשכן אך הפסוק הראשון לפני כל הפרטים הוא עצם העבודה שמשה מקהיל את עם ישראל יחד לפני תחילת העבודות והביצוע. החשיבות של ההתקהלות הזו דומה למה שאסתר אמרה למרדכי "לך כנוס את כל היהודים". השראת שכינה והתערבות אלוהית בעם ישראל מגיעה לאחר שעם ישראל מתקהל יחד. כיצד אנו יכולים לקדם את ההתקהלות הזו ביום יום?

מהלך הפעולה:

1. נפתח את הפעולה במשחק. נבקש מהחניכים לעמוד במעגל עם רווח ביניהם ואחד החניכים ינסה לצאת מן המעגל בזמן שהחניכים במעגל מנסים למנוע ממנו לצאת אך אסור להם לגעת ולהיצמד זה לזה. לאחר כמה סבבים כאלה, נבקש מהחניכים לעמוד במעגל מאוחדים וצמודים ואז נבקש ממתנדב לנסות ולצאת. החניכים יגלו שכאשר נמצאים קרוב יחד, דברים יישמרו בפנים טוב יותר.

2. שיח- לאחר הסבב נזמין את החניכים לדון בשאלה- מדוע התקהלות חשובה לבניית המשכן? באילו עוד מקרים בחיים אתם זקוקים ללכידות ול"ביחד" בכדי להצליח שיווצר משהו משמעותי?

3. נלמד יחד את הקטע הבא מתוך ספרו של הרב זקס:

"בשלב הזה בדיוק בתחילת פרשת ויקהל, משה מורה לעם לבנות את המשכן- זוהי הברקה גאונית. כאילו אמר ה' למשה- אם רצונך ליצור קבוצה בעלת תחושה של זהות משותפת, תן לאנשים ליצור משהו ביחד. לא מה שקורה לנו מפתח אצלנו זהות ואחריות, אלא מה שאנחנו עושים. הדבר שהצליח לשנות את בני ישראל איננו דבר שה' עשה למענם, אלא דבר שהם עשו למענו".

נשאל-

איזו קומה מוסיף הרב זקס על גבי החשיבות באחדות והתקהלות?

כיצד יוצרים התקהלות כזו באופן היעיל?

לסיום- פרשת ויקהל ובניית המשכן עוסקים בפרטי מעשה בניית המשכן אך הפרשה פותחת במשה שמקהיל את העם. כאשר אנחנו יחד, השכינה יכולה לשרות, כמו מים שרק עם כלי גדול וחזק הם לא ישפכו בין הכוסות הקטנות, וכמו מעגל הידיים של תחילת הפעולה. הרב זקס גם מוסיף שהעשייה המשותפת למען ה', היא זו שיוצרת לנו את הזהות של עם ישראל. לא מחכים שמשהו יקרה לנו, אלא עושים יחד עשייה משותפת, ועשו לי מקדש- ושכנתי בתוכם.