איך באים ילדים לעולם? || פרקים העוסקים ברבייה יוסרו מספרי הלימוד בחינוך הדתי
/ בנושאי חינוך דתי, ספרי לימוד בחינוך הדתי /
- 03.09.2013
- משרד החינוך נענה לבקשות גורמים במערכת והורה להוציא את הפרקים, המכילים מידע בילוגי בסיסי, מספרי הלימוד במדעים ומספרי ההדרכה למורים
-
שרד החינוך יזם באחרונה שורה של שינויים מרחיקי לכת בספרי הלימוד במדעים. המשרד פנה בסוף חודש יוני אל הוצאות ספרי הלימוד הגדולות בבקשה להסיר את הפרק העוסק ברבייה של בני אדם והפרקים העוסקים באמצעי מניעה ומחלות מין בספרי הלימוד במדעים לתלמידים בחטיבות הביניים הממלכתיות-דתיות ובספרי ההדרכה למורים. כמה הוצאות ספרי לימוד הסכימו לפניית המשרד והחלו לבצע את השינויים הדרושים. בימים הקרובים יעבירו הוצאות הספרים האלה את השינויים שנערכו לאישור המשרד.
הצנזורה בספרי הלימוד: התבדלות באדיבות המדינה
גורמים בהוצאות ספרי לימוד סיפרו כי עם ההוצאות שהביעו הסכמה ראשונית לבצע את השינויים החל להתנהל משא ומתן, והמשרד ביקש מהן לבצע התאמות נוספות בספרים לא רק בפרק הרבייה. בין ההתאמות שנדרשו: השמטה של אזכורים לגוף האשה, עידון של כל טקסט או דימוי העלול לפגוע בציבור הדתי והכנסת דוגמאות ושאלות מסיטואציות התואמות יותר את חיי הציבור הדתי. המשרד פנה אל הוצאות הספרים לבקשת גורמים במערכת החינוך הממלכתית-דתית. גורם באחת ההוצאות אמר כי "המשרד נכנע לאחד הזרמים הקיצוניים בציבור הדתי".
זו תהיה הפעם הראשונה שבה תהיה הפרדה בין ספרי הלימוד במדעים של התלמידים הדתיים לתלמידים החילונים. עד כה, התלמידים בזרם החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי – שני זרמי החינוך הציבוריים המרכזיים בישראל – למדו מדעים מספרים זהים. הסרת הפרקים על רבייה מספרי המדעים פירושה שהתלמידים לא ילמדו את הנושא מזווית מדעית לכל אורך שנות לימודיהם, אלא אם ירחיבו את מקצוע הביולוגיה בתיכון.
כל הוצאות ספרי הלימוד הגדולות אישרו את הפרטים. גורם באחת מהן אמר כי חלק מההוצאות שהסכימו לבצע את השינויים נרתעו תחילה, לאחר שגילו את גודל השינוי. “המשרד מתייחס לזה כאל התאמה תרבותית לתלמידים בחינוך הדתי, אבל השינויים האלה מזכירים התאמות שנדרשות לציבור החרדי".
כיום מכילים ספרי הלימוד במדעים לחטיבות הביניים פרקים על רבייה בבעלי חיים, צמחים ובני אדם. בפרקים הרלוונטיים מופיעות בין היתר תמונות של זרעון המפרה ביצית, מערכות הרבייה של נשים וגברים, וניתנים הסברים על המחזור החודשי. בתוכנית הלימודים של משרד החינוך נכתב כי "הנושא מזמן טיפול בנושא מניעת הריון ומניעת הידבקות במחלות מין, תוך רגישות והתאמה לקהל היעד". עוד נכתב כי התלמידים אמורים ללמוד על "אמצעים לטיפול בבעיות פוריות כגון: טיפולים הורמונליים, הפריה חוץ גופית, מחלות מין, אמצעים התנהגותיים וטכנולוגיים למניעת מחלות מין, תכנון משפחה ואמצעי מניעה".
עם זאת, העיסוק באמצעי מניעה אינו מופיע ברוב ספרי הלימוד, אלא נלמד בעל פה על ידי המורה. הורדת הפרק על רבייה מספר הלימוד משמעותה שלא יהיה כלל עיסוק באמצעי מניעה. בדיקת ספרי הלימוד מגלה שהפרקים שיוסרו מכילים מידע בסיסי ומדעי על מערכות הרבייה. ראשי הפרקים הם: "הפריה", "המפגש של תאי הרבייה", ו"הפריה באדם". תחת ראש הפרק הזה נכתב, למשל, על תהליך הרבייה האנושי והמחזור החודשי: "ההפריה באדם היא פנימית. מדי חודש (בתקופת הפוריות של האשה) אחת הביציות (תאי הביצה) מבשילה ומשתחררת מן השחלה שהיא נוצרת בה. שלב זה נקרא ביוץ… רק אם באותם הימים יגיעו אל החצוצרה תאי זרע, תתרחש הפריה".
הפרקים מלווים בתמונות זרעונים המתקרבים אל ביצית, ואיורים של איברי הרבייה האנושיים במנותק מגוף האדם – כמו למשל השחלות, הרחם והחצוצרות. באותו פרק מוצגים גם ראשי הפרקים העוסקים ברבייה אצל הצמחים והחיות, מלווים בתמונות רבות של פרחים וכמה איורים. יש לציין כי בפרקי הרבייה של האדם אין כמעט תמונות של גוף האדם, אלא רק איורים, וגם הם חלקיים ומתארים איברי גוף פנימיים ללא הקשר לחלק שבו הם נמצאים בגוף.
בחודש שעבר פנה שוב אגף ספרי לימוד במשרד החינוך להוצאות הספרים "בעניין התאמת ספרי לימוד בתחום מדעי החיים לכיתה ח'". בפנייה התבקשו הוצאות הספרים לשלוח אל האגף עותק רגיל של הספר, לפני ביצוע השינויים, לצד "תיאום מדויק של העמודים והמקומות שיש להסיר מספר התלמיד". המשרד פנה גם למכון ויצמן, שחוקריו כותבים כמה מספרי הלימוד במדעים, בבקשה זהה. הוצאת הספרים של המכון הסכימה לבצע את השינויים, אך לאחר דיון בהשתתפות חוקרי המכון חזרה בה מהסכמתה.
גורם המעורה בתחום אומר שהבקשה להוריד את הפרקים מקוממת במיוחד משום שלא היתה החלטה פורמלית על שינוי תוכנית הלימודים במדעים. גורמים מקצועיים מהאקדמיה, המעורבים בהתוויית תוכניות הלימודים בבתי הספר, סירבו להגיב לפניית "הארץ" בנושא.
כעת מתברר כי ספרי הלימוד במדעים אינם היחידים שעברו שינויים לצורך התאמה לחינוך הממלכתי-דתי. בהיסטוריה וספרות יש כבר מספר שנים תוכנית לימודים שונה, ולפני שנה וחצי החליט המשרד על התאמת ספרי לימוד לשפה ולשון עברית למגזר הממלכתי-דתי.
כך, למשל, ספר הלימוד לשפה עברית בבית הספר היסודי המיועד לממלכתי-דתי נפתח בתפילה כללית ותפילה לשלום המדינה. כמו כן, כל הנשים המבוגרות באיורים עוטות כיסוי ראש, והילדות לבושות בחצאיות, הגברים והילדים עוטים כיפה. בספר המיועד לבתי הספר החילוניים הבנות לבושות גם במכנסיים והנשים אינן עוטות כיסוי ראש. יש גם כמה ילדים וגברים עם כיפה. בספר לחילונים מופיעה למשל האגדה על מגע הזהב של המלך מידאס, מהמיתולוגיה היוונית, שאינה מופיעה בספר המיועד לחינוך הממלכתי-דתי.
שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, הפועלת נגד מגמות הקצנה בחינוך הממלכתי-דתי, אומר כי צנזור הפרקים על רביית האדם הוא פספוס חינוכי גדול. "יש כאן הזדמנות לבתי ספר דתיים לדבר עם תלמידים על דברים חשובים מאוד בתקופת הלמידה ובצורה מפוקחת, ועדיף שיעשו זאת בין כותלי בית הספר על ידי אנשי חינוך, ולא מחוץ לבית הספר במקומות שלא צריך ללמוד מהם את הדברים. עדיף שילמדו על רבייה בבתי הספר, במקום מפוקח".
הוא הוסיף כי "אם הבעיה היא צורת ההגשה, אני חושב שאולי היה עדיף שמורה יבוא ויגיד – 'זה קצת מציק לי' בעת הוראת החומר. זה טוב יותר כי אנחנו צריכים לחנך את התלמידים לביקורת. זה נכון יותר מצנזורה. הרי הילדים ייחשפו לעולם באיזשהו שלב, ואז אפשרות אחת היא שזה יתפוצץ להם בפנים והם לא יוכלו לעמוד בזה כאנשים דתיים. דווקא כאדם דתי, נכון לחסן אותם וללמד אותם את מציאות העולם". שטח מציין גם כי "אפשרות אחרת היא שיחסמו מתלמידים אלה את היכולת ללכת לחינוך גבוה לאחר מכן. הרי אם אתה חוסם את הילד ממידע, הוא לא יוכל להיות חלק מחברה מתוקנת ולצאת לעולם".
שטח עצמו היה מחנך כיתות ז'-ח', ומעיד כי הביא אנשי מקצוע ולימד את נושא הרבייה ונתן לילדים הזדמנות לשאול שאלות. לדבריו, "הגישה היתה 'עדיף שישמעו את זה מאתנו ולא יקבלו מידע רק מהאינטרנט או מקורות לא מפוקחים'".
ממשרד החינוך נמסר במענה לפניית "הארץ", כי "דמות האשה מקבלת מקום וביטוי בספר הלימוד. הפרק העוסק ברבייה בקרב בני אדם ושימוש באמצעי מניעה הוצא, מאחר שאינו עולה בקנה אחד עם המשנה החינוכית של החינוך הממלכתי-דתי לגילאי חטיבות הביניים. באשר לספרי לשון עברית, יובהר, כי מדובר בתוכנית לימודים הזהה לחינוך הממלכתי עם התאמות ייעודיות לחמ"ד הכוללות טקסטים וחומרי קריאה ברוח החמ"ד. יצוין כי אין בהתאמות הייעודיות כדי לשנות את יעדי תוכנית הלימודים".