אפליה בגנים בפרדס-חנה: "לא דתיים מספיק"

 

הורים רבים בפרדס חנה מתלוננים כי הם מופלים לרעה ע"י המועצה בקבלת ילדיהם לגנים הסמוכים לביתם משום שאינם "תורניים"

 11/6/2014 11:52

אפליה בגני הילדים: הורים דתיים המבקשים לרשום את ילדיהם לשנת הלימודים הבאה לגנים ממלכתיים-דתיים בפרדס חנה, נענים בסירוב ומופנים לגני ילדים מרוחקים מאזור מגוריהם. בנוסף, בחלק מהמקרים ההורים נאלצים לרשום את ילדיהם לגנים ממלכתיים-חילונים. כך עולה מפניות שמגיעות בחודשים האחרונים לתנועת "נאמני תורה ועבודה".

לדברי ההורים שפנו לתנועה, האוכלוסייה התורנית בעיר ביקשה להגדיר חלק מהגנים הממלכתיים-דתיים כתורניים, וכך החלה המועצה להדיר מהן אוכלוסיות שאינן "תורניות" מספיק.

"כשניגשתי לאגף חינוך במועצת פרדס חנה לברר על גן דתי לבתי התקבלתי ע"י מנהל מדור גני הילדים. שאלתי על גן תמר שנמצא באזור הרישום שלנו, והוא הסביר לי בצורה מאוד 'יפה והגיונית' שהגן הזה אינו אופציה עבורנו מפני שאני לא דתייה", העידה אחת האימהות. "כששאלתי אותו איך הוא הגיע למסקנה הזאת הוא הבהיר בצורה מאוד ברורה 'ככה לא מתלבשים דתיים' והצביע עלי 'את בלי כובע ועם מכנסיים'. יצאתי משם עם פה פעור ותובנות חדשות לגבי מיהו דתי".

במקרה אחר, אם שהגיעה לרשום את בתה בת השלוש לגן דתי הנמצא בשכונת מגוריה, סיפרה כי "כאשר הגעתי לגן נאמר לי כי זהו 'גן תורני'. אמרתי שזה נשמע לי מתאים כי גם אנחנו דתיים, אבל מהר מאוד הבנתי שאומנם אנחנו דתיים אך לא תורניים ולכן באופן שאיננו רשמי אין אנו יכולים להיות חלק מאוכלוסיית הגן".

"בתי בת השלוש אינה הולכת באופן קבוע עם חצאית ושרוול ארוך וגם אני נוהגת ללכת עם מכנסיים ולכן איננו מספיק דתיים כדי להימצא ראויים להתחנך בגן זה", הוסיפה האם. כאשר נפגשו ההורים עם הגננת היא הסבירה להם כי "אינה יכולה באופן רשמי לא לקבל אותנו לגן אך ישנם חוקים שאינם כתובים, אליהם אנחנו מחויבים בהיכנסנו אליו".

לדברי האם, הגננת אף טרחה לציין כי "הילדה תרגיש לא בנוח וכי תהיה לה בעיה חברתית משום שילדים לא יוכלו לבוא אליה והיא לא תוכל לבקר אותם". נראה כי אזהרותיה של הגננת מבוססות על מקרים דומים שאכן התרחשו השנה בגן, כפי שהעידה אחת האימהות. בשיחה שקיימה האם עם מנהל מדור גני ילדים נאמר לה כי היא אמנם יכולה לרשום את בתה לגן אך שתדע שייגרמו לה לברוח משם. "כמו שקרה לאמא של אחת הבנות השנה שההורים הכריזו עליה חרם סמוי ולא הרשו לילדיהם לשחק עימה עד שברחה", לדבריה.

"בתור משפחה דתית (אני בוגרת אולפנה ובעלי בוגר ישיבה גבוהה ותיכונית) אינני יכולה לשלוח את ילדתי לגן הממלכתי-דתי השייך למועצה בגלל ציבור שקבע לעצמו חוקים וכללים ומטיל את מוראו על הבא בשעריו והוא המחליט מי כשר וייכנס אליו ומי לא זכאי", טענה האם. "הרי זהו גן מועצה, זהו אינו גן פרטי".

בסופו של דבר, נאלצו ההורים לרשום את ביתם לגן הממלכתי השכונתי. "אני מתביישת. כבחורה שגדלה והתחנכה במוסדות הדתיים לאומיים אני המומה! איפה אהבת ישראל? סובלנות? כבוד לאחר? דרך ארץ"?

ביטוי נוסף שניתן למצוא לאפליה ברישום לגני הילדים, הוא העובדה כי בגנים התורניים לא ניתן למצוא ולו ילד אחד ממוצא אתיופי. ילדים אלה נאלצים להירשם לגנים הדתיים האחרים בעיר ולגן הדתי היחיד שבכרכור.

בעקבות המקרים, שיגרו יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה, חנן מנדל, ומנכ"ל התנועה, שמואל שטח, מכתב חריף למנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך, רחל מתוקי, למפקח על החינוך הממלכתי דתי במחוז חיפה, יעקב ויזל ולראש מדור גני ילדים בפרדס חנה, אבי אוחיון.

"בשבועות האחרונים התקבלו אצלנו פניות מתושבי פרדס חנה וכרכור, על רקע אפליה, לטענתם, הנובעת לאור שוני בין אורח חיים 'תורני' לאורח חיים ציוני דתי 'רגיל'", נכתב. "ההורים תיארו מציאות בה הם נדחים מגני ממ"ד הקרובים לבתיהם משום שהגן הסמוך לביתם נקרא 'גן תורני'".

"מדיניות השיבוץ ביישובכם, על פניה, נראית כנגועה באפליה חברתית. לא קיים בחוק היתר להבחין בין משפחות על רקע 'תורני', לא על סמך לבושה של אישה הניגשת למשרד הרישום, לא על סמך בתי הספר של הילדים האחרים במשפחה ובוודאי שלא על סמך חוג החברים של ההורים. להגדרה 'גן תורני' אין שום משמעות חוקית, אך יש לה לצערנו הרב משמעות חברתית רבה אשר משמשת לאפליה ולפירוד במקום לאיחוד ולקירוב", כתבו הפונים.

בתשובה למכתב השיבה מנהלת אגף החינוך בעיר, אילנה זגול כי "השיבוץ לגני הממ"ד הינו בהלימה לבקשות הורים ללא מיון מכל סוג שהוא". לטענתה של זגול "כמו כל הילדים האחרים, כך גם יוצאי העדה האתיופית, שובצו בעבר, משובצים לקראת שנה"ל תשע"ה וישובצו בעתיד בגנים בכלל ובגנים הממ"ד בפרט, בהתאם לבקשותיהם". היא ציינה כי "משרד החינוך שותף למדיניות השיבוץ ומודע לאילוצים הקיימים".

דבריה של זגול לא הניחו את דעתם של ראשי תנועת נאמני תורה ועבודה ששלחו לה מכתב נוסף.
"העדויות שברשותנו מעידות על תמונה אחרת. לפי אותן עדויות, הבאים להירשם בגנים התורניים זוכים להסברים, הפחדות או טענות הגורמות להורים לחפש גן אחר. ההורים נתקלו בהדרה זו הן מצד מחלקת החינוך והן מצד אחת הגננות. מאותן עדויות עולה בבירור כי אכן הגנים התורניים מקיימים מערכת של סינון עקיף למשפחות שאינן באות מהרקע ה'נכון'.

"ההרשאה שנתתם לגן להגדיר עצמו כתורני מבלי שהנכם אוכפים את סוגיית המיון מביאה לכך שבפועל גנים אלו מטעים את ההורים ונותנים מצג שווא כאילו מדובר בגנים שאינם חלק מזרם הממ"ד הרגיל. במדינת ישראל כבר קיימת חלוקה בין חינוך דתי לחלוני. אין זה נכון והגון לתת מקום לחלוקה פנימית בתוך החברה הדתית עצמה. דבר זה נכון במיוחד כשברקע נמצאים הבדלים סוציואקונומיים ובמיוחד כשמדובר בילדים בני 4-6". 

לכתבה המקורית באתר nrg לחץ כאן