המורה הוא כמו מנצח תזמורת. הוא חייב לכוון כל אחד למקום הנכון, ולהפיק מכל כלי את הצליל המתאים בזמן המתאים.

הדבר הכי חשוב הוא בניית שגרה בשיעור כדי שהכל יזרום. בניית שגרה מצריכה לימוד התנהגויות ופעילויות שיאפשרו שיעור רציף ללא הפרעות. חייבים לזהות את הזמנים הפוטנציאליים של 'בלגן' והשתוללות, וללמוד איך לנהל ולכוון אותם ולהוביל את הכיתה למצב של סדר ולמידה.

הזמנים המועדים ביותר לפורענות הם:

· פתיחת השיעור

· מעבר בין משימות

· כשהמורה מתעסק בניירת, ברישום נוכחות וכדו'.

הכיתה אמורה להיות מסודרת ומוכנה ללימוד כבר מדקה אפס. רצוי שכל שלב יזרום בצורה ברורה. הדבר הכי קריטי הוא שלא יהיה 'זמן מת', ושהתלמידים יהיו תמיד עסוקים בלמידה. בנוסף, חשוב שהתלמידים ידעו בכל שלב מה מתבקש מהם. לדוגמה: מומלץ להתחיל כל שיעור עם משימה שמעסיקה את התלמידים בין 3 ל­-6 דקות. המשימה יכולה להיות פתיחה והכנה לשיעור הנוכחי, או חזרה והעמקה על מה שנלמד בשיעור שעבר, והיא עשויה להיות אינדיבידואלית או זוגית. בזמן המשימה – המורה בודק נוכחות, מחזיר שיעורי בית ועבודות או אוסף עבודות חדשות. העיקר לא להותיר זמן ריק – חלל ריק הוא הזמנה להשתוללות.

דוגמאות למעברים נוספים בשיעור שרצוי לבנות בהם שגרה:

1. כניסה ויציאה של תלמידים בתחילת השיעור ובמהלכו

2. איסוף עבודות

3. הצבעה

4. דיאלוג בשיעור – בין מורה לתלמיד או בין תלמידים

5. הגעה של תלמיד באיחור

6. שאילת שאלות

7. יציאה לשירותים/לשתות

8. סיום עבודה מוקדם

9. סגירת השיעור

בין השיעורים, המורה חייב לעבוד כמו חוקר – הוא צריך לעיין בשיעור שעבר ולזהות איפה יש פרצה הקוראת ל'בלגן', ואיך לנהל את הזמנים הללו בצורה יותר טובה. עליו לאתר את המוקשים ולדעת להימנע מהם ולנווט אותם. אך לפעמים יש צורך דווקא לעלות על המוקשים האלו ולהתייחס אליהם. במהלך השיעור הוא פועל כמנצח על תזמורת – תפקידו המרכזי הוא לתזמן את הכלים שבאחריותו, ולדעת לנתב את כולם לתפקיד הנכון בזמן הנכון, כך שהמנגינה תזרום באופן אוטומטי.

בניית שגרה היא אחד מהכלים הכי חשובים של המורה בניהול ובתזמון השיעור שלו. שגרה אפקטיבית תוריד בצורה דרמטית את מספר ההפרעות בשיעור, תפחית את הצורך לאכוף את החוקים, ותתן לתלמידים ולמורה תחושת ביטחון ונינוחות שמכשירה את הקרקע ללמידה.

לבלוג המלא לחצו כאן