דף מקורות לסדנה
שני אלמים היו בשכונתו של רבי וכל אימת שהיה רבי נכנס לבית המדרש היו נכנסים אף הם ויושבים לפניו ומנענעים בראשיהם ומרחשים בשפתותיהם . בקש עליהם רבי רחמים ונרפאו ונמצא שהיו יודעים הלכה וספרא וספרי ותוספתא וכל התלמוד (חגיגה ג עב)
רבי טרפון היה אומר: לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להבטל ממנה (אבות ב)
אמר רב יהודה אמר רבי כל המונע הלכה מפי תלמיד כאילו גוזלו מנחלת אבותיו (סנהדרין צא)
בית שמאי אומרים: אל ישנה אדם אלא למי שהוא חכם ועניו ובן אבות ועשיר. ובית הלל אומרים: לכל אדם ישנה, שהרבה פושעים היו בהם בישראל ונתקרבו לתלמוד תורה ויצאו מהם צדיקים חסידים וכשרים (אבד"נ פרק ג')
שנו רבותינו לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת לא כאלישע שדחפו לגיחזי בשתי ידיו ולא כיהושע בן פרחיה שדחפו לישו בשתי ידיו (סוטה מז עב)
הלל הזקן אומר: בשעת המכנסין פזר ובשעת המפזרים כנס. שבשעה שאתה רואה שתורה חביבה על ישראל והכל שמחין בה אתה הוי מפזר בה שנאמר יש מפזר ונוסף עוד. ובשעה שאתה רואה שהתורה שכוחה מישראל ואין הכל משיחין עליה אתה הוי מכנס בה שנאמר: 'עת לעשות לה' הפרו תורתך' (תוספתא ברכות ו')
אמר רב חנינא בר פפא: נראה להם הקב"ה לישראל פנים זועפות, פנים בינוניות, פנים מסבירות, פנים שוחקות. פנים זועפות למקרא – כשאדם מלמד בנו תורה צריך ללמדו באימה. פנים בינוניות למשנה, פנים מסבירות לתלמוד, פנים שוחקות לאגדה. (ילקוט שמעוני)
אמר רבא אם ראית תלמיד שלמודו קשה עליו כברזל בשביל רבו שאינו מסביר לו פנים (תענית ז )
וכל העם רואים את הקולות… בא וראה היאך היה הקול יוצא אצל ישראל כל אחד ואחד לפי כחו, הזקנים היו שומעין את הקול לפי כחן והבחורים לפי כחן והנערים לפי כחן והקטנים לפי כחן והיונקים לפי כחן והנשים לפי כחן ואף משה לפי כחו … הוי אומר כל אחד ואחד לפי כחו (שמות רבה כה)
חמישה תלמידים היו לו לרבן יוחנן בן זכאי ואלו הם… הוא היה מונה שבחם (אבות)
ראוי היה שתינתן התורה תכף בעת צאתם ממצרים בכדי שיתרפאו מיד ולא יתארך החולי ג' חודשים. אך נראה הביאור שעניין חוליים בזה היינו שלא הכירו מחסרונם שהם בעלי מומין באמת על ידי שהיו בשיעבוד במצרים מקום הטומאה, על כן המתין להם השם יתברך ג' חודשים עד שישיב נפשם ותתיישב דעתם עד שיכירו וידעו מחסרונם שהם בעלי מומין, כי על ידי הכרת בחינתם בחסרונם יוכלו להתרפאות אחר כך על ידי קדושת התורה. (רבי מנחם מנדל מקוצ'ק אוהל תורה יתרו)
ודע שמי שיכול לעשות אלו הניגונים, דהיינו ללקט הנקודות טובות שנמצא בכל אחד מישראל, אפילו בהפושעי ישראל, הוא יכול להתפלל לפני העמוד, כי המתפלל לפני העמוד הוא נקרא שליח ציבור וצריך שיהיה נשלח מכל הציבור, דהיינו שצריך שיקבץ כל נקודה טובה שנמצא בכל אחד מהמתפללין וכל הנקודות טובות יהיו נכללין בו והוא יעמוד ויתפלל עם כל הטוב הזה וזהו שליח ציבור (ליקו"מ רפב)