הגיע הזמן לבטל את חופשת ל"ג בעומר
חופשה היא דבר שיכול להביא לתהליך חינוכי או לפורקן והרס. העברת יום החופשה, תשאיר את מנהג המדורות, אך תגרום להן להסתיים בשעת לילה מוקדמת יותר
חגיגות ל"ג בעומר טומנות בחובן מספר מנהגים שונים אשר חלקם נוצרו במהלך ההיסטוריה היהודית וחלקם עם חזרת העם לארצו. מדובר בתאריך המקפל בתוכו תחומי רוח ומעשה שונים, המאפשרים לנו הצצה אל עולם הנסתר ואל ההיסטוריה היהודית. במרוצת השנים האחרונות, הפך יום זה ל"חג המדורות". מנהג ההדלקה הפך ממעשה קטן וסמלי לאירוע שכל ילד וילדה מקיימים בצורה אשר חרגה מכל אמת מידה בה הדבר היה מקובל בעבר. כיצד זה קרה? איזה שינוי תפיסתי הביא להרחבת מנהג ההדלקה ממנהג מקומי של יחידים, לאירוע הפקתי של לילה שלם הנערך לעיתים עד אור הבוקר?
התשובה פשוטה מדי. חופשת הלימודים היא זו שאפשרה את הישארות בני הנוער עד לעלות השחר. אלמלא היתה חופשה, הרי שגם הנערים והנערות היו נאלצים לחזור עד חצות לביתם. יום החופש נתן לכל ילד את היכולת לומר להוריו את משפט המחץ: "אבל אין מחר לימודים".
מדורה בירושלים. יותר מדי נזקים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
וכך, עם התארכות משך זמן המדורות, הן תפסו את כותרות היום ויש לכך מחירים רבים. סכנות של ממש ומפגעי בטיחות המביאים לפינויים של מאות ילדים לבתי חולים בגלל פציעות מיותרות. גזל הנעשה בעת שריפת רכוש כמו משטחי עץ וקרשים השייכים לאתרי בניין. השחתת עגלות קניות, נזקי זיהום אויר ועוד ועוד. וכל זאת מבלי לדבר על הבעיות החינוכיות אשר נוצרות באמצע הלילה כשאין השגחה של מבוגרים או אנשי חינוך באזור.
אינני מציע לבטל חס וחלילה את ציון היום. אינני יכול ואינני רוצה. הדרך היעילה לתקן את מרבית הבעיות הנ"ל, היא באמצעות ביטול יום החופשה. על מרד בר כוכבא ניתן ללמוד הרבה יותר טוב בתוך כיתה, או במסגרת סיור לימודי בחורבות העיר ביתר. ואולי במסגרת בית הספר יהיה יותר קל ליחד את היום לטובת אנשי המילואים שזכו עד כה ליום הוקרה נחמד, אך בזמן שילדיהם עייפים ואינם רוצים לצאת מן המיטה.
מבחינה מעשית, מכיוון שהסכמי ארגוני המורים אינם מאפשרים ביטול של יום חופש, הרי שיש להעביר את החופשה למועד אחר. אפשר להאריך חופשה קיימת או להעניק למשל לט"ו בשבט את החופש המיוחל שיאפשר בקלות רבה את יציאת תנועות הנוער ליערות מבלי להפסיד יום לימודים. מוטב להשקיע זמן בקיומם של העצים מאשר בשריפתם. אפשרות נוספת היא להעביר את יום החופשה ליום ירושלים שגם הוא מהווה הזדמנות מצויינת לעלות לעיר הבירה שלא על חשבון ימי למידה.
חופשה היא דבר שיכול להביא לתהליך חינוכי או לפורקן והרס. העברת יום החופשה, תשאיר את מנהג המדורות, אך תגרום להן להסתיים בשעת לילה מוקדמת יותר. מיקום נכון יותר של יום החופש, עשוי להועיל לכולנו ולאפשר לתלמידים להמעיט בשריפה מיותרת ולהרבות בלמידה על תלמידי רבי עקיבא שמתו בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה. המדורות של ימינו ודאי אינן מוסיפות כבוד.