ההלכה לא משתנית, אז למה החמ"ד כן?
תהילה נחלון הסבירה בראיון לערוץ 7, מדוע תנועתה נלחמת, בנסיון לשינוי התורני, של בתי הספר הממלכתיים דתיים.
05/01/12
בגליון האחרון של כתב העת 'דעות' בהוצאת תנועת 'נאמני תורה ועבודה', כתבה יו"ר התנועה כי לחינוך הממלכתי דתי צריכים להיות "עקרונות של ערבות ומחוייבות המחייבת שבתי הספר יהיו פתוחים, לכל מי שחפץ בחינוך ציוני דתי בלי קשר לכיסוי הראש של האם. נסיון שינוי החמ"ד הוא פשיטת רגל תורנית ערכית וחינוכית. אנחנו מתעקשים לריב על מערך החמ"ד".
בעקבות דברים אלו ביקשנו לברר עם יו"ר התנועה, תהילה נחלון, את פשר הדברים. בראיון לערוץ 7 אמרה נחלון "אנחנו הואשמנו על ידי מקור ראשון שאנחנו מתעקשים לריב. אכן, אנחנו פועלים בנושא זה מול משרד החינוך ומול ההורים ובתי הספר. לא התכוונתי להכריז מלחמה אלא זו היתה פראפרזה כנגד האשמות של מקור ראשון".
אם הציבור כולו או חלקו משתנה באופי החיים הדתיים שלו, אז מדוע לא לשנות את אופי החינוך?
"זאת בדיוק אותה טענה שטוענים שהציבור השתנה וההלכה לא תואמת את חיינו כיום. כמו שאני שוללת טענה זו בנוגע להלכה, אני גם שוללת את הטענה כנגד החינוך הממלכתי דתי", הדגישה נחלון, "הדרך הציונית דתית היא דרך ערכית המבוססת על תפיסה תורנית ולא נכון לשנות אותה. לא נשנה את אופי בתי הספר לפי הדרישות של אותם אנשים ולא נכפה שינוי על אלו שלא רוצים אותו. אם החינוך הוא ממלכתי וציבורי, אותו מספקת מדינת ישראל, אזי יש למדינה עקרונות מסויימים. מערכת החינוך אינה סופרמרקט.
אז מה היית ממליצה לעשות, לאותו ציבור שמבקש שינוי?
"אני בעד תוספת לימודי קודש, אך מתנגדת לתוספת זו שבאה על חשבון לימודי חול. מדינת ישראל צריכה להתמודד עם הקושי העצום שיצר החינוך החרדי ולא ברור מאין יבואו הרופאים והמדענים בעוד 15 שנה. מוזר בעיני שבציבור שלנו רוצים להעתיק מגמה זו של החינוך החרדי".
"אין לי שום דבר נגד הציבור החרדל"י, אבל אם הציבור הערבי היה רוצה חינוך פלסטינאי היית נותן לו? בעייני חינוך שמחנך לתורה שאין עימה מלאכה הוא נוגד את מה שצריכה מדינת ישראל ולכן אני דורשת ממדינת ישראל לא לקדם את זה. מי שרוצה לעשות זאת בחינוך הפרטי – זה עצוב לי אך אין לי מה לעשות".