הורים- רישיון לביה"ס בדקתם?

 

"בשורה משמחת ומרעישה" מספרת ההודעה, "בשנה הבאה יפתח בי"ס ממ"ד חדש בשיתוף משרד החינוך, המועצה ורשת חינוך ידועה". כותב ההודעה מציין שמדובר בבי"ס "חדיש ומקצועי ביותר. פתרון מעולה לכל מי שרוצה חינוך לערכים, יחס אישי, פיתוח ביטחון עצמי" וכו' וכו'.

וכך רצה לה ההודעה בכל רחבי העיירה הדרומית. "הנה מצאנו את הפתרון לבעיות החינוך של ילדינו", חושבים ההורים בהתאם להבטחות הרבות. כל הורה שאי פעם כעס על המורה לגיאוגרפיה בגלל שלא הסבירה לבת שלו כיצד לענות על מטלת בית, מרגיש כעת שאולי זו ההזדמנות שלו לאקזיט מבית הספר הקיים.

באותה עיירה אין כל הצדקה מספרית לפתיחת עוד מוסד, מה גם שכבר יש כמה בתי ספר באזור המציעים חינוך לפי תפיסות שונות. יתרה מכך, החשש הגדול  הוא שאותו מוסד אשר יגבה תשלומי הורים ויסנן תלמידים, יפגע במבנה החברתי של העיירה.

בעקבות הסיפור, פנו אלינו הורים מהממ"ד האינטגרטיבי המקומי, זה שיפגע מהמהלך, ויצאנו לבדוק:

שלחנו פנייה למשרד החינוך והנה מסתבר שאף אחד לא אישר כלל את בית הספר. לא החינוך הדתי, וגם לא האחראי על רישוי בתי ספר  שכלל לא קיבל פנייה לבקשת רישוי המוסד. במילים אחרות, קם לו אדם והחליט לספר לכולם שיש בי"ס חדש, שהכל בו מסודר ומתואם עם  משרד החינוך ובאותו בית ספר יעשו ניסים. רק שאין משרד ואין ניסים. הכל עורבא פרח.

בחזרה לאותה עיירה: אף אחד מההורים לא בדק זאת עם משרד החינוך. ולמה שיבדקו?-  האם מישהו מכם חשב פעם לבקש רישיונות ממנהל בי"ס?

 וכך, למרות האיסור הברור הנובע מצרכים בסיסיים של המדינה והציבור, ההורים נרשמים ומפקידים ביד מייסד בית הספר החדש רשימה ארוכה של מתעניינים. המייסד לוחץ על ראש העיר לקבל מבנה לכיתה קטנה והופ מתחילה לה שנת לימודים חדשה עם בי"ס חדש שיש בו כיתה קטנה והרבה הבטחות קוסמות.

לבית הספר אין רישיון, אף אחד לא בדק מה באמת קורה בו, מי מלמד, מה המבנה, האם יש ביטוח, מה קורה לילדים שזקוקים ליעוץ מקצועי וכו'.

בית ספר כזה יעורר, ובצדק, גם את חמתם של בתי הספר הקיימים אשר ידרשו ממשרד החינוך לאכוף את החוק ולמנוע את המשך קיומו.

ואז מתחילה הבעיה האמיתית: לך תוציא ילדים מבית ספר פועל ותעביר אותם לבית ספר קיים. זה כבר כמעט בלתי אפשרי. לילדים זה ממש עוול. ההורים שרשמו את ילדיהם לבית ספר ללא רישיון רק רצו את טובת ילדיהם ועכשיו לך תסביר להם שסגירת המוסד הינה למען טובת המערכת.

למעשה,  מערכת החינוך היא זו שכשלה בכך שלא אכפה מיד את הוראות החוק האומרות: "לא יפתח אדם בית ספר ולא יקיימו אלא אם יש בידו רשיון לפי חוק זה ובהתאם לתנאיו ולא יפרסם אדם פתיחת בית ספר אם אין עליו רשיון כאמור".

וכך, נותרנו עם בית ספר חדש שפוגע במוסדות הקיימים ויוצר בעיה חברתית חדשה בתוך העיר. בית ספר שאין עליו שום פיקוח והרבה הורים מתוסכלים מכל הצדדים: אלו שילדיהם לומדים במוסדות הקיימים וחשים נפגעים ואלו שלא מבינים מדוע משרד החינוך מנסה כעת לסגור את המוסד של ילדיהם.

לכן, חשוב לומר כאן להורים: תבדקו! כי אין הבטחות חינם!

 האם הייתם מניחים את ילדיכם לנסוע ברכב שאין לו רישיון? האם הייתם מפקידים את כספכם בידו של בנק שאינו מוסדר ע"י  המדינה? אז כיצד אתם מניחים את עתיד ילדיכם בידיהם של מי שפעלו בניגוד לחוק, בשיטת "מצליח", ולעיתים רבות רימו את כולם?

בית ספר חדש מקימים רק לאחר בדיקה מקיפה ודיון מעמיק בדבר הצרכים הקיימים, הסדרה החוקית וכו'. כך עושים ברוב ערי ישראל המתוקנות. אם הבטיחו לכם ניסים, כנראה שמשהו פה חשוד. קחו אחריות!

כתוב ע"י שמואל שטח מנכ"ל נאמני תורה ועבודה

הכתבה המקורית מופיעה באתר כיפה