ישנם מרכיבים רבים המבדילים בין תנועת נוער המבקשת לחבר את התורה והחיים לבין תנועת נוער המבקשת לעסוק בתורה במובנה המצומצם.
מטבעם של דברים, המרכיב אליו נשואות העיניים הינו שאלת העירוב בין המינים. מדובר במרכיב אחד בלבד, אך הוא ניכר לעין ומהווה מיקרו קוסמוס לשאלות אחרות. לכן, עיקר הקישורים כאן עוסקים בכך.
בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר הוא: לכו והיו שותפים. קחו חלק בשיח, קחו חלק בדיון חשוב זה.
צילום וידאו של הפיזמונסניף הארצי של בני עקיבא, 1985
/ הופעות שירה ואירועים, תנועות נוער / אופציונלי /פעולה 2 "מה העבודה הזאת לכם"?
/ חוברת היחס למלאכה, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /"ערך אינו קובע יהודיות. סמל- כן", כך כתב בארי צימרמן בספרו "המ"ם הסופית של אלוהים"[1]. בחינה רוחבית- היסטורית של היהדות אכן מראה שהיהדות היא רחבת היקף בערכים שהיא מכילה. בכל דור מועלה על נס ערך כלשהו בעוד האחרים מודחקים לשוליים. כאן ניווכח למשל [A1] לפני כשני דורות בלבד, ייחסה התנועה הציונית ובכללה גם הציונות הדתית […]
פעולה 3 "מה תעשה כשתהיה גדול?"
/ חוברת היחס למלאכה, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /בפעולה זו נדון בערכה של עבודה יצרנית בימינו, והאם ניתן בכלל לדבר על ערך של עבודה יצרנית בעידן פוסט-תעשייתי, שבו תהליך הייצור מאבד ממרכזיותו. הנושא הזה מעלה סימני שאלה בימים אלה יותר מאשר בימי ראשית הציונות. קשה לתרגם לדורנו את התלהבותם של החלוצים, שרצו להסיר מעליהם את אבק הגלות ולהתמסר לבנייתה של הארץ. עם […]
פעולה 4 "הישן יתחדש והחדש יתקדש"
/ חוברת היחס למלאכה, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /"הישן יתחדש והחדש יתקדש" מ'תורה ומלאכה' ל'תורה ועבודה' – מיצירה ליצירת עולם מתוקן יחידה זו עוסקת ביסוד המרד והמהפכה המצוי במשנת 'תורה ועבודה'. אנו רגילים לתפוס את המציאות שאנו נולדים לתוכה כמובנת מאליה, כאילו הייתה חלק מעולמנו מימים ימימה. זהו אחד הגורמים המקשים על מהפכנים: העתיד המיוחל נראה לוט בערפל, לעומת ההווה, שנדמה […]
מערך הדרכה / מיכל אפרתי – המבדיל בין קודש לחול?!
/ חוברת חברה מעורבת, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /מערך הדרכה / מיכל אפרתי-והצנע לכת
/ חוברת חברה מעורבת, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /מערך הדרכה / מיכל אפרתי-כן לחברה מעורבת
/ חוברת חברה מעורבת, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /כן לחברה מעורבת. למה? מטרות הפעולה: הבנת החשיבות של החיים בחברה מעורבת. הבנה שהפרדה יוצרת הדרה של הנשים מהמרחב הציבורי, הדרה שמובילה להפיכת האישה לחפץ. הבנה שחברה בריאה היא חברה שמאפשרת לכל חבריה לבוא לידי ביטוי. הבנה שהחיים בחברה מעורבת מחייבים הקפדה יתרה על כללי הצניעות, כדי להישמר ממתירנות יתר. תפאורה- על קירות החדר תלויות […]
מערך הדרכה / ענת שפירא-האם צריך רב?
/ חוברת היחס לרבנים, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידת פתיחה: האם צריך רב? מטרות: יחידה זו מהווה פתיחה למערך ההדרכה כולו. מטרתה לעורר דיון בנושא האחריות האישית אל מול סמכות החכמים, ולהציג את הדעות השונות העולות בנושא. פעולה זו יכולה לשמש הן כיחידה בפני עצמה והן כחלק מיחידה מספר 1. אפשרות ראשונה: נציג לחניכים דוגמאות של שו"ת סלולרי ונדון: מה תפקידו של השו"ת? האם השו"ת מהווה […]
מערך הדרכה / ענת שפירא-מקור וסמכות ההלכה
/ חוברת היחס לרבנים, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידה מספר 1: מקור וסמכות ההלכה מטרות: ביחידה זו ננסה לברר: מהי הלכה, ומה מקור סמכותה? מה מעמדו של הרב? האם יש מקום למחלוקת בהלכה, או האם היא מציגה עמדות חד משמעיות? מבנה היחידה: שלב א' – פתיחה – אני מאמין ברב? שלב ב'- מהי הלכה ומה מקור סמכותה? – לימוד משותף שלב ג'- תפקידה של המחלוקת: אלו ואלו דברי […]
מערך הדרכה / ענת שפירא-בחירה ואחריות אישית
/ חוברת היחס לרבנים, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידה מספר 2: בחירה ואחריות אישית מטרות: יחידה זו תעסוק במפגש של האדם עם עצמו. נברר מהן בחירה אישית, אחריות וקבלת החלטות; ננסה לברר מהי אחריות האדם על מעשיו, ביטחונו בעצמו ובבחירותיו. מהלך הפעולה: שלב א' – כשהאחריות מתחלקת.. בריחה מאחריות: שלב ב' – מדוע ומתי אנחנו בורחים מאחריות? שלב ג' – למה עלי לקחת […]
מערך הדרכה / ענת שפירא-עשה לך רב
/ חוברת היחס לרבנים, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידה מספר 3: "עשה לך רב" יחידה זו ממזגת בין שתי היחידות הקודמות, ומנסה לענות על השאלות: מה יחסי כלפי הרב, ומהו הקשר הראוי והבריא איתו? כיצד אדם בוחר את רבו? מה בין בחירה ואחריות אישית לבין תפקידו וסמכותו של הרב? מטרתה של יחידה זו לעורר ולהציף שאלות, ולבחון את מציאותה של אחריות אישית בד בבד עם […]
מערך הדרכה / אלדד וייל-הקרקע הטובה ביותר
/ חוברת היחס למדינה, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /מטרות: החניכים ידונו בחזונותיהם ובחזונות שונים ביחס למדינה החניכים יבחנו כיצד המדינה כיום תורמת ותרמה עד כה למימושם של החזונות השונים ציוד: תלבושות ארופאיות, שולחנות, כיסאות, שלט, תה, עוגיות, תפריטים מוכנים עם הטקסטים עליהם, עפרונות, לוח ו/או בריסטול , בריסטולים, דפים חלקים לציור ולכתיבה, טייפ, מוסיקה קלאסית, מוסיקה של גלי-ים, שירי הורה, הקלטת ההכרזה […]
מערך הדרכה / אלדד וייל-על חלומות ומציאות
/ חוברת היחס למדינה, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /מטרות: 1. החניך ידון בהבדל בין אשליה לחלום (חזון) 2. החניך יקבל כיוון להתגברות על אכזבות בדרך למימוש חלומות החניך יצא מחוזק ביחסו למדינה ולסיכוייה להגשים את יעדיה ציוד: טייפ, השיר "רציתי שתדע", דפים עם מילות השיר, אבנים, דף מקורות- "לקראת מה אנו הולכים", כרזות. מהלך הפעולה: המדריך יבקש מהחניכים לשתף את הקבוצה בחלומות […]
מערך הדרכה / אלדד וייל-והדת ניתנה
/ חוברת היחס למדינה, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /מטרות: 1. החניך יעמוד על חשיבות השמירה והציות לחוקי המדינה. 2. החניך ידון בסכנות של אי ציות לחוק. ציוד: 2 מקלות, דפי תאוריה, גיר/סלוטייפ+טוש, 2 מכוניות "בימבה"/ 2 מכוניות צעצוע, פתקי-תמרורים, פתקים שחורים. מהלך הפעולה: משחקים "7 צעדים". על פי חוקי המשחק כרגיל (מצורף הסבר- נספח 1). משחקים "7 צעדים". והפעם אין "מרחיק" […]
מערך הדרכה / אייל ברגר-בין ישראל לעמים-היחס לגויים
/ חוברת היחס לגוי, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידה ראשונה מבוא: מאז ראשית הציונות נמצא עם ישראל בעימות יומיומי עם הערבים היושבים בארץ. העימות הקשה והמורכב, במהלכו סבלנו רבות מפרעות, מפיגועי תופת ומירי טילים, מביא, בין היתר, לגילויים של איבה ודחיית האחר בקרב החברה הישראלית בכלל והמחנה הציוני-דתי בפרט. יש המביאים מקורות שונים מימי חז"ל ועד ימינו התומכים ביחס שלילי כלפי גויים במדינת […]
מערך הדרכה / אייל ברגר-סגולת ישראל-גזענות?
/ חוברת היחס לגוי, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידה שנייה מבוא: סוגיית מעמדו של עם ישראל כ'עם הנבחר' תופסת חלק מרכזי בהגותם של רבים מחכמי ישראל לאורך הדורות. אמנם פעמים שבחירה זו נתפסת כסותרת את דבריו של רבי עקיבא ש'חביב אדם שנברא בצלם', ויש שהצביעו על דמיון בינה לבין תנועות גזעניות שהופיעו באירופה במאתיים השנים האחרונות. ביחידה זו נברר את המושג 'סגולת ישראל' […]
מערך הדרכה / אייל ברגר-היחס ל"אחר"
/ חוברת היחס לגוי, מערכי שיעור, תנועות נוער / אופציונלי /יחידה שלישית מבוא: במציאות הישראלית, הערבים, ולעתים גם העובדים הזרים, מופיעים כ'אחר' האולטימטיבי. המלחמה המתמשכת עם ערביי הארץ והטרור הערבי המופנה כלפי אזרחי ישראל מביאים לכך שישנם יהודים שבעיניהם כל הזרים נתפסים אך ורק כבעיה, כמכשול, כאויב ואפילו כרוע בטהרתו. רבים מאיתנו לא מצליחים לראות בסיטואציה הקשה והמורכבת בה אנו נמצאים את ה'אדם' שיש בהם, […]
מאמר: מה עושים כשמישהו מוביל את הפרדת הסניף והישוב עומד להיקרע?
/ בנושאי חינוך דתי, תנועות נוער /"במקרים רבים מאוד, סוגיית הנפרד/מעורב אינה אלא סימפטום למחלוקות אחרות הקיימות באותה קהילה, וחשוב לדעת שבכדי לפתור את הבעיה, הדבר הראשון והכי חשוב הוא לתת מענה חינוכי אמיתי"
טלפון לפני כמה ימים:
-"מה עושים?" –מתקשר אלי קול מבוהל שאיני מכיר.
-"מישהו מוביל לכך שהסניף יהיה ניפרד. הקהילה גועשת ורוחשת וכל המחלוקות פתאום צצות: מי יותר דתי ומי פחות וכו'. תנו עצה".
מאמר- במקום להתלונן על הקצנה, לכו להעביר פעולה בבני עקיבא
/ בנושאי חינוך דתי, תנועות נוער / כיפה /אפרת גרבר-ארן קוראת למקטרים להתחיל להזיז את עצמם לסניפי "בני עקיבא" בערבי שבתות. שם, מול החניכים, אפשר באמת לחולל שינוי תפיסתי בקרב הנוער שלנו. http://www.kipa.co.il/family/48494.html
24/05/2012
קדימה בני עקיבא
/ בנושאי חינוך דתי, תנועות נוער / כיפה / שמואל שטח /שמואל שטח, ראה בצעדת האלונקות את חניכי בני עקיבא עם חולצות תנועה, סוחבים אלונקה. "ההצטרפות, קידוש השם"
י"ד שבט תשע"א
מאמר- כן, למרות הכל, לשלוח את הילדים לבני עקיבא
/ בנושאי חינוך דתי, תנועות נוער / nrg /http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/104/218.html?hp=1&cat=468
לרגל שבת התנועה ועל רקע התלונות ולפיהן בני עקיבא מקצינה מבחינה דתית, צריך להבין שאלו שרק מקטרים הופכים ללא רלוונטיים
יד אחים לכם שלוחה- על מקומנו ואתגרינו בבני עקיבא. ערב התנועה
/ תנועות נוער /לצפיה בוידאו, תמונות ותמלול ערב התנועה שעסק בנושא, לחצו כאן.
דרושות קומונריות לבני עקיבא
/ כללי, תנועות נוער /ע"מ להגיש מועמדות לתפקיד קומונרית בבנ"ע יש להוריד את הטופס בקישור שלהלן. את הטופס יש לשלוח בדואר בצרוף תמונה, לכתובת: בני עקיבא, רח' חזנוביץ 1, ת.ד. 37184 ירושלים 91371 או במייל, בצרוף תמונה סרוקה. למייל המחלקה: koach-adam@bneiakiva.org.il לשאלות ניתן להתקשר למחלקת כח אדם 025693136 .
http://www.bneiakiva.org.il/show_item.asp?levelId=58895&itemId=1195
כתבה- הרב שרלו על בני עקיבא: רוצים להחמיר? לכו לעזרא
/ בנושאי חינוך דתי, תנועות נוער / ynet /בערב עיון על דרכה של התנועה, קרא הרב שרלו לציבור להפסיק לילל ולהתחיל לעשות – "החרד"לים הלכו לחינוך וזו הסיבה שהם שולטים שם". המזכ"ל נכטיילר הודה: "לא כל מה שעושה אחרון המדריכים הוא לשביעות רצוני"
קובי נחשוני
פורסם: 17.12.08,
"בני עקיבא צריכה לקבוע לעצמה גבולות גזרה, ומי שהם לא יתאימו לו וירצה להחמיר יוכל ללכת לעזרא ואריאל ומאידך לצופים, ולעשות שם מה שהוא רוצה" – כך אומר הרב יובל שרלו על ההפרדה בין המינים בתנועה הנוער הדתית. לדבריו, "זה מחיר האחדות – לוותר על אלו שהם נגד אחדות".
הלכות פזמונסניף. קובץ הלכות שחיבר הרב דרוקמן ב-1997.
/ הופעות שירה ואירועים, הפרדה מגדרית בחינוך היסודי, תנועות נוער / ynet / אופציונלי / הרב חיים דרוקמן, קובי נחשוני /דוגמא למחאה של נוער כנגד תהליכי התחרדות בבני עקיבא – 2003.
/ תנועות נוער / אופציונלי /