הפגנות בירושלים נגד קווי המהדרין

 

עשרות חילונים ודתיים הפגינו במחאה על ההפרדה באוטובוסים של "אגד" בירושלים. חברת מועצת העיר, רחל עזריה:"לא יתכן שקבוצה אחת תגדיר איך ייראה המרחב הציבורי". 21/07/2009

ועדת משרד התחבורה אשר מונתה בהוראת בג"צ להכריע בסוגיית ההפרדה בתחבורה הציבורית, התכנסה היום (ה-21/7) לישיבתה האחרונה והיא צפויה לפרסםאת מסקנותיה בתחילת ספטמבר.

מול משרד התחבורה בו כונסה הישיבה הפגינו עשרות חילוניים ודתיים במחאה על הכוונה לבצע הפרדה באוטובוסים.

ההפגנה אורגנה על ידי חברת מועצת העיר ירושלים רחל עזריה (סיעת "ירושלמים"), בשיתוף "המרכז לפלורליזם יהודי", ארגון הסטודנטיות אל"ה ("אקדמיה ללא הטרדות") ותנועת "נאמני תורה ועבודה".

בוועדה חברים: אלכס לנגר – המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, יהודה אלבז – ממונה על תחבורה ציבורית, דרור גנון – הסגן של יהודה אלבז, גבי נבון – מנהל אגף תחרות, תימור דל – יועץ משרד התחבורה, דוד יוסף – סגן מנהל אגף פיקוח, עו"ד עדנה הראל- משרד המשפטים, עו"ד עדה ווייס – משרד התחבורה, עו"ד יעל כהן- משרד ראש הממשלה, עו"ד רחל גרשוני – מתאמת מאבק הסחר בבני אדם במשרד המשפטים.

רחל עזריה אמרה היום כי:"ההתנגדות לקווים הנפרדים נובעת מכמה סיבות: ראשית, לומר לנשים לשבת מאחורה זו אפליה הנוגדת את עקרונות השוויון במדינת ישראל. שנית, ירושלים שייכת לכלל החברה הישראלית וכולנו צריכים לחיות כאן יחד. לא יתכן שקבוצה אחת תגדיר איך ייראה המרחב הציבורי. שלישית, הקווים הללו פוגעים בציבור החרדי. מדובר בעסקנים שדוחפים להפרדה הזו מסיבות פוליטיות. זו הפרדה שפוגעת בנשים הנאלצות לשבת בנפרד מילדיהם, קשישות שנאלצות לשבת מאחור, נשים בהיריון שנאלצות להצטופף, וכו'.

"ההחלטה שהוועדה צריכה לקבל היא הגדרת הקווים הללו כבלתי חוקתיים ולא מתאימים למדינת ישראל. עלינו לעשות כל שניתן כדי להגן על הציבור החרדי ועל הציבור בכללותו מפני אפליה. זה מתחיל מהפרדה על רקע מין באוטובוסים ונמשך בהפרדות שונות. לא ניתן לתת לעסקני הציבור החרדי לקיים הפרדה המנוגדת לעקרון השוויון, ולא ניתן עד לאפליה שראשיתה בהפרדה על רקע מין באוטובוסים, והמשכה בהפרדה בין יהודים לערבים, חרדים ושאינם חרדים, אשכנזים וספרדים ועוד, הפרדות שברור לכל כי הן בלתי נסבלות ואין להן מקום בחברה הישראלית"הוסיפה עזריה.

בציבור החרדי לא ממש התרגשו מההפגנות.
דובר ועדת הרבנים לענייני תחבורה שמעון שטרן אמר היום לאתר Ynet כי הוא סבור כי ההמלצות שמגבשת הוועדה יעסקו רק בצדדים הטכניים של הפעלת הקווים, כמו אופן התשלום של הנשים, השילוט באוטובוסים ותקנות נוספות"