הצעת חוק חדשה מבקשת לקבוע כי גם מעסיק שקיבל אישור לפעול ביום השבת, לא יוכל לחייב עובד חילוני ביום זה. החוק הנוכחי קובע כי מעסיקים שמורשים להעסיק עובדים בשבת, כגון מפעלי תעשייה ותיירות, יוכלו לדרוש מעובד שיסרב לעבור הצהרת דתיות. בהצעת החוק החדשה מבקשים המציעים לאשר כי עובד לא יידרש להצהיר כי הוא דתי, ויוכל לוותר על עבודתו בשבת.

החוק, שהוגש על ידי חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) זוכה לתמיכה נרחבת בקואליציה, כולל חברי הכנסת החרדים, אשר תמכו בו בוועדת השרים לחקיקה הבוקר, זאת על אף שההצעה נכתבה בשיתוף המרכז הרפורמי לדת ומדינה. בין היתר נתמך החוק על ידי ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), המפלגות החרדיות, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שנחשב לסמן שמרני בבית היהודי, ועוד. עם זאת, הצעת החוק עדיין לא עברה בשל התנגדויות מקצועיות של משרד האוצר, והיא תוגש שוב בעוד כחודש.

שילוב האינטרסים הייחודי שהתגבש בין החרדים לבין הרפורמים נובע ממניעים שונים. בעיני החרדים, יש להרחיב את ההיתר לא לעבוד בשבת ככל הניתן, ומבחינתם, כל תנאי שמתווסף להיתר זה יש לבטלו. לכן, הם תומכים בביטול התנאי, גם כיוון שהוא גרם לקשיים בהשגת הפטור מעבודה בשבת. מבחינת המרכז הרפורמי, תיקון זה הוא חלק ממדיניות רחבה שהם מעוניינים להטמיע, והיא לבטא בחוק את מנעד הזהויות הדתיות שהם רואים כלגיטימיים. הדברים אף מופיעים בדברי ההסבר לחוק, בו, כאמור, תומכים גם החרדים: "התפיסה לפיה רק יהודי השומר שבת וכשרות רשאי לסרב לעבוד בשבת מנוגדת למקומה של השבת בתפיסה הישראלית ואינה עולה בקנה אחד עם עיקרון חופש הדת".

לדברי מגישת התיקון, ח"כ עליזה לביא, התיקון לא רלוונטי לשאלת היחס לרפורמים. "זה לא עניין של חרדים ורפורמים, זהו המקום של השבת שהולך ומתבסס יותר בחברה הישראלית", אמרה בשיחה עם nrg. למרות שהיא מגדירה את החוק כסוציאלי חברתי, היא מסבירה שהוא מבטא שינוי מגמה ברחוב הישראלי, שהופך את היחס לשבת למגוון יותר. "החוק הנוכחי נוסח ב-1951 וקבע שרק אנשים דתיים יוכלו לא לעבוד בשבת. יותר ויותר אנשים כיום מתעקשים לשמור את השבת כהבנתם ובהתאם לתרבות שבה הם בחרו להתנהל. השינוי המבורך של מעמד השבת משפיע גם על התחום הזה. "נוסח החוק הנוכחי הוא ארכאי", היא אומרת. לדבריה, על פי התיקון "אנשים לא צריכים להיכנס אחד אל השני לעניינים, הוא מבטא את הרעיון שהשבת היא מקום משותף והיא שמרה את עם ישראל".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה להצעת החוק כי הם שמחים "על ההכרה שיש בהצעת החוק בזהויות יהודיות מגוונות ומברכים על העיקרון כי זכותו של כל אזרח או אזרחית להצהיר כי יום השבת הוא יום המנוחה השבועי שלהם". עם זאת הבהירו כי "סוגיית מעמד השבת במדינת ישראל לא תיפתר בהצעת חוק מקומית כזו או אחרת אלא בחקיקה רחבה המבוססת על הסכמות חברתיות כפי שהוסכם באמנת גביזון-מדן ואנו נמשיך לפעול להסכמה רחבה ברוח אמנה זו"

פורסם ב NRG