הרבנות תכיר באישורי היהדות של הרב וייס

 

הרבנות הראשית התקפלה והחליטה להכיר מחדש באישורי היהדות שמעניק הרב אבי וייס מניו יורק – ובכך שמה סוף לסאגה שהסעירה את יהדות התפוצות

הרבנות הראשית הרבנות הראשית לישראל החליטה היום (ד') להכיר מחדש באישורי היהדות שמעניק הרב אבי וייס מארה"ב, כמו גם בנישואים ובגיורים שהוא עורך. בהחלטה זו שמה הרבנות סוף לסאגה שהתרחשה בחודשים האחרונים, במהלכה הוביל הרב וייס קמפיין נגד הרבנות, בגין החלטתה זו.

הרבנות החליטה בחודשים האחרונים שלא להכיר באישורי היהדות של הרב וייס מפני שלטענתה ארגון הגג של הרבנות האורתודוכסית האמריקנית (RCA) ביקש מהרב וייס שלא ישתייך לארגון – ועל כן הוא אינו מקובל גם על הרבנות.

הרב אבי וייס עומד בראש קהילת HIR, המכונה "המכון העברי ריברדייל" ואף עמד עד לא מזמן בראש ישיבת 'חובבי תורה'. וייס נחשב לרב אורתודוכסי ליברלי למדי. הוא הרב הראשון שהסמיך "רבות" אורתודוקסיות, המכונות "מהר"ת" (מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית), ואף מאפשר לנשים לשמש חזניות בחלקים מסוימים בתפילה. בשנת 2009 הסמיך את הרבה האורתודוכסית הראשונה, שרה הורוביץ – צעד שחולל סערה של ממש בקרב יהדות ארה"ב. מאז הוכשרו עוד כמה נשים ל"רבות", והן משמשות בתפקידי תומכות רבנים בקהילות יהודיות ברחבי ארה"ב.

חזרו בהם. הרבנים הראשיים עם נשיא המדינה צילום: קובי גדעון לע"מ


הרב וייס: אסיר תודה על תיקון העוול


היום, בפגישה שהתקיימה בין מנכ"ל הרבנות הראשית, יועצה המשפטי ומנהל לשכתו של הרב הראשי, לבין עורך דינם של הרב וייס ושל תנועת "נאמני תורה ועבודה" – הודיעה הרבנות על כך שהיא תכיר בגיוריו. "נאמני תורה ועבודה" התייצבה בשבועות האחרונים מאחורי הרב וייס והמאבק מול הרבנות הראשית ושיטת העבודה שלה בכל הנוגע להכרה ברבני חו"ל. בפגישה השתתף גם הרב שמואל הרצפלד, רב קהילת "אוהב שלום" בוושינגטון DC כנציג אישי של הרב וייס.

במכתב ששיגר היום היועץ המשפטי של הרבנות הראשית, עו"ד הראל גולדברג, אל עורכי דינו של הרב וייס, נכתב: "לאחר שקיימנו בירור נוסף בנדון, ולאחר הפגישה שהתקיימה ברבנות הראשית, בין השאר, בהשתתפותך,בנוגע להכרה באישורי יהדות של הרב אברהם וייס,סוכם כי אישורים אלו מוכרים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

ברבנות הראשית אמרו ל-nrg יהדות כי ההחלטה התקבלה לאחר בירור מעמיק שקיים הרב הראשי לאו מול ארגון הרבנים RCA.

הרב רונן נויברט, מנכ"ל ארגון הרבנים "בית הלל", סיכם כי "פעלנו בשבועות האחרונים יחדיו עם קובי שליסל יועץ בכיר לרב לאו, לגשר על הפער שבין הצדדים ולהביא את הפרשה לסיומה. הרב לאו גילה אומץ ונחישות בהחלטות שקיבל ואנו פועלים מולו כעת להביא לאישורם הרשמי של כלל הרבנים האורתודוכסים בארה"ב. יש מקום גדול לאופטימיות בכל הנוגע למתרחש ברבנות".

שמואל שטח, מנכ"ל "נאמני תורה ועבודה", ציין כי "במהלך השבועיים האחרונים התקיים משא ומתן בין עו"ד אסף בנמלך מתנועת נאמני תורה ועבודה המייצגת את הרב אבי וייס לבין גורמים ברבנות הראשית. מטרת המגעים היתה על מנת למצוא נוסחה שתאפשר לגשר על המתחים שנוצרו בעקבות אי ההכרה בעדותו של הרב וייס. אנו שמחים שיחד עם הרבנות הצלחנו להגיע להבנה משותפת ואנו משבחים את הרב הראשי, הרב דוד לאו, על עזרתו הרבה בניסיונותיו להגיע לפשרה. אנו מאמינים שהדבר מסמן שינוי משמעותי בדרכי עבודתה של הרבנות".

עו"ד אסף בנמלך שייצג את הרב אבי וייס ואת תנועת נאמני תורה ועבודה אמר כי "יש לראות בהחלטת הרבנות הראשית הכרה בדרכה של האורתודוקסיה הפתוחה בארצות הברית המתמודדת עם אתגרי דורנו בתוך גדרי ההלכה".

הרב וייס עצמו ציין כי הוא "אסיר תודה על תיקון העוול ועל כל התמיכה שקיבלתי מרחבי העולם. זהו רק צעד ראשון, מכיוון שמעולם לא ראיתי בכך סוגיה פרסונאלית".

"לא אשקוט עד אשר כל הרבנים הנמנים על התאחדויות ה- RCA וה- IRF יוכרו באופן פורמאלי. אני מבקש מאת הרבנות הראשית להרהר בדרכים בהם היא תוכל לסייע לנו להגיע לכבוד הדדי, הכרה וקבלה של כל יהודי התפוצות", הוסיף הרב וייס. 

 

לכתבה המלאה ב nrg יהדות