הרב הראשי נגד הרמטכ"ל: לאפשר לחיילים לצאת בעת שירת נשים

 

 

 

 

 

http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1484339

 

הרב הראשי לישראל יונה מצגר פרסם פסק הלכה שבו הוא מגבה את הצוערים הדתיים שנטשו טקס צבאי בגלל הופעה של זמרת

27.09.2011

"יש לכבד את זכותם של החיילים הדתיים להימנע משמיעת קול שירת אשה", קובע הרב הראשי לישראל יונה מצגר בסיכומו של פסק הלכה, המגבה את הצוערים הדתיים שנטשו באחרונה טקס שבו הופיעה זמרת וחלקם הודחו בשל כך מקורס קצינים. הרב מצגר פרש את משנתו המפורטת, יום לאחר שהרב הצבאי הראשי, תת-אלוף רפי פרץ, גילה בהרצאה שנשא כי אף הוא עמד "לימינם" של הצוערים.

הפסק שכתב הרב הראשי האשכנזי, שכותרתו "קול באשה ערווה", הוא מסמך שאורכו שבעה עמודים שלשכתו הפיצה אתמול לרבני קהילות בישראל ובחו"ל. המסמך כולל המלצה לרבנים להיעזר בו – הן בהתמודדות עם שאלות הלכתיות שיופנו אליהם פרטנית והן בדרשות. החודש התקבלה החלטה בצבא שלא לפטור חיילים דתיים מנוכחות בטקסים צבאיים, למרות פניות הרבנים הראשיים.

רוב המסמך דן באיסורי "קול באשה ערווה" מזוויות שונות, ובהסתמך על פוסקי הלכה שונים נבנית בו המסקנה כי אסורה האזנה גם לשירת אשה יחידה, גם לשירת נשים בלהקהוגם לנשים וגברים המזמרים בצוותא. באופן מיוחד מדגיש הרב מצגר, כי "מי שחושב ששמיעת הקול (של אשה; י"א) תגרום לו לידי הרהור (עבירה; י"א), חייב להימנע מכך כדי להתרחק מאיסור הרהור" ו"אם כן, אין לבוא בטענות אל החיילים שיצאו ממקום האירוע כאשר שרה בפניהם אשה".

מימין: הרבנים הראשיים לישראל, הרב יונה מצגר והרב שלמה עמאר, בפגישה עם הרמטכ"ל בני גנץ בעניין שירת נשים, לפני כשבועיים. צילום: דובר צה"ל

מתי מותר להאזין לשירת נשים? "הדבר היחיד שיש לסמוך עליו להיתר בנידון זה, הוא אם יתאמץ השומע להסיח דעתו ולא לשמוע את קול שירת האשה", כותב הרב. הרבנים הראשיים נוקטים נוהג זה בטקסים רשמיים מאז קום המדינה, ובכללם גם הרב מצגר עצמו.

לסיכום פסק ההלכה, כותב הרב בעניין הצוערים כי "ודאי שאין זה צודק או ראוי לשלול מהם את מעמדם וזכויותיהם כתוצאה מהקפדתם על קיום התורה והלכותיה". הוא ממליץ בעתיד שבאירועים שבהם רבים מהחיילים הם שומרי מצוות, ישירו רק גברים. עמדתו של הרב מצגר מייצגת כנראה את דעת הרוב בקרב הרבנים האורתודוקסים. יש קבוצת מיעוט שאמנם קוראת לשלטונות הצבא להתחשב בחיילים שומרי מצוות, אך אוסרת יציאה הפגנתית כפי שעשו הצוערים מקורס קצינים. הרב דוד ביגמן, ראש ישיבת הקיבוץ הדתי במעלה גלבוע, כתב השבוע לתלמידיו כי יציאה הפגנתית מאירוע שבו מתקיימת שירת נשים היא "אסורה לפי ההלכה ואינה התנהגות ההולמת בני תורה".

באיגרת ששלח שלשום לתלמידי הישיבה ובוגריה, חלקם נמצאים כעת בשירות פעיל בצה"ל במסגרת מסלול "השילוב", הצטרף הרב ביגמן לרבנים יובל שרלו ושלמה אבינר, שיצאו נגד התנהגות הצוערים. "גם אם לא נייחס שום חשיבות לעמדתי ההלכתית, לפיה האיסור לשמוע קול אשה אינו חל על שירת נשים תמימה, ואפילו אם נניח לצורך הדיון שאין מדובר בשירה תמימה – לפי הסוגיה כפשוטה מדובר באיסור דרבנן", כלומר איסור שאינו מהתורה.