הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קובע כי אין לאפשר טבילת נשים ללא נוכחות בלנית במקוואות הטהרה הציבוריים. בהנחיה שהפיץ היום (א') למועצות הדתיות, כותב הרב כי אישה שחשה אי-נעימות מכך שגופה נחשף לעיניים זרות, תוכל להיכנס למים כשהיא מכוסה בחלוק – אך בכל מקרה תחת פיקוח של מפעילת המקווה.

עמדת הרב לאו נוסחה על רקע מחאת "תנו לטבול בשקט" והצעת "חוק המקוואות". לדבריו, נשים המגיעות לטבילה במקווה הכפוף לרבנות, מעוניינות שהטבילה תיעשה בכפוף להלכה, ולכן לא ניתן לוותר על נוכחות הבלניות. עם זאת הוסיף כי בכל הקשור להכנות לקראת הטבילה, יש להניח למי שמסרבת לקבל מהן עזרה.

"תפקיד הבלנית במקווה הטהרה נועד לסייע לטובלות לקיים את מצוות הטבילה כהלכתה", כתב הרב הראשי. "עיקר פעילותה תיעשה על ידי עצה וסיוע לרווחת הטובלות. מן הראוי הוא שהבלנית תציע את עזרתה, וכאשר הטובלת אינה חפצה בכך – אין להקשות עליה".

"לגבי עצם הטבילה עצמה, היות שעל פי ההלכה המקובלת, וכפי שנפסק ב'שולחן ערוך', כשאשה טובלת לטהרתה יש צורך שתעמוד בלנית לוודא שכל גופה נכנס למים, מי שחשה אי-נעימות בכך, בלנית תהיה זו שתעמוד על גבה, יש לאפשר לה לטבול כשגופה מכוסה באותו האופן שגיורת טובלת – דהיינו או כשהיא לובשת חלוק רפוי ואטום, או כיסוי על מי המקווה כשרק ראשה מבצבץ – זאת על מנת לשמור על פרטיותה וצניעותה".

מלחמת הרבנות בנשים

עמדת הרב הראשי עומדת בסתירה להנחיות המשרד לשרותי דת, שבחוזר מנכ"ל שהפיץ בשנת 2014 למועצות הדתיות קבע כי כל אישה היא האחראית לטהרתה, ולכן אין לחייבה בנוכחות בלנית בזמן הטבילה.

הנחיית הרב הראשי באה לאחר שביום רביעי שעבר אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את "חוק המקוואות", של ח"כ משה גפני ("יהדות התורה"), ברוב של 42 תומכים מול 38 מתנגדים. ההצעה נועדה למנוע התערבות של בית המשפט בהחלטת במועצות הדתיות בנוגע למקוואות הציבוריים, באופן שיחייב אותן לאפשר בהם הטבלת מתגיירים רפורמים או טבילת נשים לצורך טהרה ללא נוכחות בלנית.

במפלגות החרדיות טענו כי בכוונתם לעמוד על כך שהחוק יקודם, והזכירו כי על פי ההסכמים הקואליציוניים לא יהיה שינוי סטטוס-קוו בענייני דת ומדינה ללא הסכמתם. עם זאת, ההערכה היא כי החרדים לא יכריזו משבר קואליציוני על רקע זה, ולא יפילו את הממשלה.

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" בחרו להודות לרבנים הראשיים, "שקבעו כי ההלכה בעניין טבילה ללא בלנית איננה מוחלטת, וכי גם הם חלוקים בעניין", לדבריהם. "לאורך כל הדורות היית נאמנותה של האישה הבסיס להלכות אלו, וטוב יעשו הרבנים הראשיים אם ימשיכו לתת את האמון הזה. חבל שפוליטיקאים שונים מנסים לנצל מחלוקת זו על גבן של הטובלות".

קרן חדד טאוב מקבוצת "אדוות", קוראת לרב לאו "לאמץ את הפסיקה של הרבנים האמיצים, שמאפשרת טבילה ללא נוכחות רבנים", כדבריה. "הנושא מחדד את הצורך בהגדלת ייצוג נשים במועצות הדתיות, שיעמדו על זכותן של נשים אחרות לקבלת שירותי דת באופן מכבד ומותאם".

לפני כשלושה שבועות דנה מועצת הרבנות הראשית, בין היתר, בפסיקת בית המשפט העליון בנוגע לטבילת מתגיירים רפורמים קונסרבטיבים, והציעה למועצות הדתיות האחראיות על המקוואות, דרך חלופית למנוע דריסת רגל מצד הזרמים הלא אורתודוכסים במתקניהן. הצעת הרבנות היא לא לאפשר כלל הטבלה לצורך גיור, אף לא של מערך הגיור הממלכתי, שהרי ייעוד המקוואות הוא לצרכי טהרה.

ואולי בית המשפט יכריע

לפני כשמונה חודשים עתרה קבוצת נשים לבג"ץ נגד המשרד לשרותי דת, הרבנות הראשית לישראל

והמועצה הדתית בירושלים, בדרישה כי יתאפשר להן לטבול במקוואות טהרה על פי אמונתן,מבלי שייכפו עליהן מנהגי המקום.

בעתירה, שהוגשה על ידי עמותת "עתים", נטען כי הבלניות האחראיות על המקוואות מטעם הרשויות, מחליטות עבור הנשים כיצד יטבלו, כמה פעמים ובנוכחות מי, וכן את אופי ההכנות לטבילה – מבלי להתחשב ברצונותיהן.

כן טענו כי במקוואות שונים נהוג לכפות מנהגי טבילה שונים, ללא קשר לחיוב ההלכתי, כגון הסרת עגיל קבע, גילוח שיער, כיסוי ראש בעת ברכה ומתן אפשרות לטבול רק בשעות מסוימות גם כאשר המקווה פתוח בשעה זו לציבור.

פורסם באתר YNET