הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת הר עציון לשעבר, מת בגיל 86

 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1178830.html

 
עמיטל, ממקימי מימד וראש ישיבת הר עציון לשעבר, נחשב לאחד ממנהיגי המחנה המתון בציונות הדתית; "אבד לעם היהודי מורה גדול", ספד לו נשיא המדינה
 09.07.2010

הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת הר עציון בגוש עציון ומראשי המחנה המתון בציונות הדתית, נפטר הלילה בירושלים בגיל 86 לאחר מחלה ממושכת. אלפים ראו ברב עמיטל מנהיג, כראש ישיבת ההסדר החשובה, וכמייסדה של מימד, התנועה הדתית המתונה שאותה הקים בסוף שנות ה-80. עמיטל אף שימש מטעמה כשר בממשלה במשך תקופה קצרה. הרב עמיטל מובא למנוחות בבית העלמין קרית שאול בבירה ירושלים.

עמיטל נולד בטרנסילווניה ב-1924, והתחנך בבית מדרשו של הרב חיים יהודה הלוי, שם גם החל להתוודע למשנתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. בתקופת השואה הוא נשלח למחנות ריכוז ומחנות עבודה, ושם נספו כל בני משפחתו. הוא עלה לישראל בשנת 1945, ולמד בישיבת חברון החרדית שבירושלים, וחיזק את הקשר לציונות הדתית באמצעות הרב יעקב משה חרל"פ, שהיה מקורבו של הרב קוק. במלחמת העצמאות התגייס לשריון, ולאחר מכן החל את מסלול הרבנות שלו.

תחילה שימש כרב בישיבת הדרום ברחובות, שם לימד עד לאחר מלחמת ששת הימים, וב-1968 קיבל על עצמו לעמוד בראש ישיבה חדשה שהוקמה בגוש עציון. מאז, לאורך 42 שנים, הוא עומד בראשה. הרב אהרן ליכטנשטיין, שהצטרף אליו לראשות הישיבה זמן קצר לאחר הקמתה, היה שותף הדוק של הרב עמיטל בישיבה ובעניינים רבים נוספים, ובאופן מעשי השניים פרשו מראשות הישיבה בשנים האחרונות. ישיבת הר עציון, המכונה גם ישיבת "הגוש", אימצה את הקו הלמדני הליטאי בלימוד גמרא, אך היא היתה פתוחה לנושאי לימוד שאינם נלמדים בישיבות החרדיות, ובראשם תנ"ך. אלפים רבים של תלמידים למדו בהר עציון, שהיתה גם אחת הישיבות הראשונות שבה נעשה שילוב בין שירות צבאי לתקופות של לימוד תורה במסגרת ה"הסדר". הרב עמיטל היה אישיות רבנית עצמאית ומקורית, ונהג לחנך את תלמידיו לאחריות חברתית ולפתיחות מחשבתית. הוא נהג להגיד, כי אין לו יומרה "לגדל עמיטלים קטנים", ופעמים רבות שלח את הפונים אליו בשאלות הלכתיות לעיין בעצמם בספרי ההלכה.

הרב עמיטל עבר מהפך מחשבתי לאורך שנותיו כמנהיג בולט בציונות הדתית. בתחילת דרכה של הישיבה הוא אחז בעמדות שהתיישבו עם התפישה המשיחית של גוש אמונים, אך במרוצת השנים, במלחמת לבנון הראשונה ועל רקע חשיפתה של המחתרת היהודית – החל להשמיע קול יוני, לתמוך בוועדת חקירה ממלכתית על אירועי סברה ושתילה וגם לתמוך בוויתורים טריטוריאליים בשטחים. ב-1988, בתקופת האינתיפאדה הראשונה, הרב עמיטל והרב ליכטנשטיין הקימו יחד את תנועת מימד, שניסתה אז ללא הצלחה להתמודד לכנסת.

בסוף 1995, מיד לאחר רצח ראש הממשלה דאז יצחק רבין, נענה הרב עמיטל לבקשת ראש הממשלה שמעון פרס להצטרף לממשלה כנציג הציבור הדתי-לאומי בלא שהיה קודם לכן חלק מן המערכת הפוליטית, אם כי עמד בראש תנועת מימד. הוא כיהן בממשלה בתפקיד השר לענייני תפוצות חודשים ספורים, עד הבחירות שבהן ניצח הליכוד בראשות נתניהו.

התנועה קיימת בגלגולים כאלה ואחרים מאז, אך מעולם לא הצליחה להיות הקול הדומיננטי בציונות הדתית. עם זאת, ארגונים אזרחיים רבים בציונות הדתית, כדוגמת קולך, נאמני תורה ועבודה ואחרים – רואים ברב עמיטל את מנהיגם. "הוא היה מנהיג גדול פורץ דרך", ספד לו ראש תנועת מימד, הרב מיכאל מלכיאור, בראיון לגלי צה"ל, "זה אובדן עצום לכולנו" אמר.

"חינך לאהבת ישראל ושירות בצה"ל"

"עם פטירתו של הרב יהודה עמיטל, אבד לעם היהודי מורה גדול ואיש שמצפונו הובילו בשבילי החכמה", כך כתב נשיא המדינה שמעון פרס במכתב ששלח למשפחת הרב.

הנשיא הוסיף כי הרב "היה למופת בעיני העם ומנהיג שזכה לאמונו המלא בכל אשר פנה – כחייל בחטיבה 7, כראש ישיבה, כשר בישראל, כמנהיג מדיני. עמקי הגותו ויושר דרכו עשו אותו גם כמאחד גדול בעם מפוצל. נזכור אותו באהבה, בהוקרה ונכבד את מורשתו הייחודית כראוי".

שר הביטחון ברק אמר היום כי "הרב עמיטל היה פורץ דרך, שחינך את אלפי תלמידיו לאהבת ישראל, שירות בצה"ל וחינוך ערכי וציוני. הוא הקים ישיבת הסדר מפוארת, וניחן בפתיחות ובסובלנות מופלאים לדעות השונות ולערכים המגוונים בעם ישראל. איש מסורת, ציוני ומורה דגול. יהי זכרו ברוך".

הרב חיים דרוקמן, חבר הנהלת איגוד ישיבות ההסדר וראש ישיבת אור עציון, אמר כי הרב עמיטל, כראש ישיבה וכאחד מאבות הרעיון של שילוב בין לימוד תורה לשירות צבאי "גידל אלפים רבים של תלמידים". הוא הוסיף, כי "דמותו הכריזמטית והאהובה של הרב עמיטל תיזכר תמיד על ידי תלמידיו וידידיו הרבים.

יו"ר מפלגת הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, אמר: "תחסר לנו דמותו של הרב יהודה עמיטל, שהוביל בדרכו ישיבת הסדר מפוארת וזרם חשוב בציונות דתית".

תנועת מימד פירסמה הודעת אבל עם פטירתו של מנהיג ומייסד התנועה, לפיה "הרב עמיטל היה מנהיג ופורץ דרך בציבוריות הישראלית. פעולותיו כולן, התורניות והציבוריות, מוכוונות היו למטרת קידוש שם שמיים. גם כאשר שילם הרב עמיטל מחיר כבד על דעותיו, המשיך להיאבק על שאיפתו לשלום, לצדק חברתי ולחיבור של כל יהודי לזהות יהודית, יהא אורח חייו אשר יהא, כמטרה מרכזית בדורנו".

תנועת נאמני תורה ועבודה פירסמה הודעת אבל על "מותו של המנהיג החשוב הרב יהודה עמיטל. תורתו, השקפתו והליכותיו של הרב עמיטל עוצבו על פי ההבנה שהתורה ניתנה לבני אדם והוא פעל רבות למציאת האיזונים הנכונים בין ערכים אמונות ודעות שונות. בימים שבהם מעטים המנהיגים אשר מוכנים לשלב השקפות דתיות ומחויבות לתורת ישראל יחד עם שוויון פתיחות ורוחב דעת, חסרונו של הרב עמיטל יורגש בעומק ובכאב".