הרב ליכטנשטיין על מכתב הרבנים: לאן נעלמה החכמה?

 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1203869.html

ראש ישיבת הר עציון וממובילי הפלג המתון בציונות הדתית, יצא נגד גילוי הדעת של הרבנים נגד השכרה ומכירת דירות לערבים. הרב חיים דרוקמן מוביל פשרה בנושא
הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הזרם המתון בציונות הדתית, מוביל פשרה בעניין פסק ההלכה. בימים האחרונים הוא מנסח קול קורא חדש עליו יחתמו רבנים רבים, הקורא להבדיל בין "ערבים נאמנים" לבין "ערבים שונאי ישראל".

לצד העניין הסמלי שבדבר, מדובר בפלפול הלכתי העוסק בדיני גר תושב, וביחס הנכון אליו. על פי דרוקמן, לערבי נאמן יש לתת זכויות שוות. לעומת זאת, את רגליהם של שונאי ישראל יש להדיר. דרוקמן התנגד לפסק ההלכה הגורף שפרסמו רבני הערים, וכעת הוא מנסה "לרבע את המעגל". בימים הקרובים, יתפרסמו שמות הרבנים אותם פועל דרוקמן לגייס.

לאן נעלמה החוכמה?

במקביל, הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון וגם הוא ממובילי הפלג המתון בציונות הדתית, כתב אתמול (שני) לתלמידיו מאמר תגובה לגילוי הדעת של עשרות רבנים נגד מכירת דירות והשכרתן למי שאינם יהודים. במכתב המפורט הוא מנסה לפרק את גילוי הדעת של הרבנים מטיעוניו ההלכתיים. על רקע הסערה שחולל המכתב בעולם הפוליטי והרבני, הוא מוסיף תהייה ביחס לעשרות הרבנים החותמים: "לאן נעלמה חכמת האמורים להיות בין הרואים את הנולד?".

"כמעט כל שלשלת המאורעות שהתרחשו בעקבות הפצת גילוי הדעת היתה צפויה ופחות או יותר נגלית לעין", כתב הרב ליכטנשטיין בעלון הפנימי של ישיבתו. הוא ציין בין היתר את הסערה הציבורית ו"הקרע שנפער בתוך אזרחי המדינה", את התבטאויותיהם של הרבנים החרדים נגד המכתב ואת "המתקפה מימין ומשמאל על הרבנות הדתית-לאומית". לדבריו, "צער מיוחד נגרם לציבור נאמני תורה ומצוות החרדים למעמד ואופי המדינה, ולשלוות מנהיגיה הרוחניים העמלים להאהיב את התורה, לדבוק בהלכה והשואפים להשתית את מדינת ישראל על אדני מסורת ומורשת אבות", וצער זה נובע "דווקא מנקודה שאמורה להיות הדגש החזק שבו", ההלכה.

שאלות מפתח על הכף

"אין ספק שהדברים שנאמרו בגילוי הדעת מבוססים על מקורות חז"ל ומסורת ההלכה לדורותיה", המשיך. "אך המסמך בכלליותו עושה רושם שהינו בונה את מסקנותיו על הנחות שתואמות השקפה הלכתית מסוימת, אך לא הבלעדית". הוא נכנס לעומק הטיעונים ההלכתיים של גילוי הדעת, המתבסס בעיקר על הציווי "לא תחונם", האוסר מתן חניה ללא-יהודים או לעובדי עבודה זרה, באדמת הארץ. הוא מביא ארבע דוגמאות לפרשנות שגויה הכלולה לדבריו במסמך, או להתעלמות מדעות אחרות בגמרא ובהלכה. אחת מהן נוגעת לקביעה כי כל המוכר דירה לגוי חייב בנידוי קהילתי. "הקביעה הזאת שגויה בעליל", כותב הרב.

בהמשך להתדיינות עם המסמך במגרש ההלכתי, הוא מציין גם את הסתמכות המחברים ה"כמעט בלעדית" על גישת הרמב"ם, וטוען כי "הנכונות המתבקשת לכאורה לבחון גישות שיגבילו את האיסורים הקשורים בנידון, כשישנם כלים וחומרים שמאפשרים זאת, נעדרת לחלוטין מן המסמך".

לסיום מאמרו כותב הרב ליכטנשטיין כי "ניתן לציין את המובן מאליו. על כף המאזניים מונחות שאלות מפתח המעורות בהיבטים מטא-הלכתיים. הנכונות והיכולת להתחשב ולהעניק משקל למרכיבים נרחבים הקשורים בתכנים הלכתיים ובזיקתם למציאות היסטורית וחברתית גם יחד, זוקקות דיון נרחב יותר. אנו, יושבי בית המדרש דבקים באמונתנו ורצוננו להגיד כי ישר ה', צורי ולא עוולתה בו".

היום תקיים שדולת הכנסת לשוויון אזרחי ופלורליזם "כנס חירום" שאליו הוזמנו גם רבנים אורתודוקסים המתנגדים לגילוי הדעת.

העיר תל אביב מגנה

במקביל לפרסום מכתבו של הרב ליכטנשטיין, מוביל מועצת העיר תל אביב אימצה אמש פה אחד את הצעתו של חבר המועצה, אחמד משהראוי, ממרצ לגנות את מכתב הרבנים. משהראוי אמר כי "חשוב שעיריית תל אביב-יפו, עיר שנחשבת מובילה בתחום הפלורליסטי, תגנה באופן הכי חריף את המכתב של הרבנים ותשמיע את קולה. אני גאה להיות תושב של עיר מעורבת, פלורליסטית, שבה יש מקום לכל הדתות, הלאומים והזרמים". רבה של העיר תל אביב, ישראל מאיר לאו, לא חתם על מכתב הרבנים.