הרב שרלו: "הרוב המוחלט של הרבנים הם נורמאליים"

 

 


בדיון בין מגזרי על הדרת נשים, אמר הרב שרלו כי השסע בציבוריות הישראלית נוצר על ידי אינטרסנטים, וכי "העיסוק המתמיד בעניין המיני הוא חוסר צניעות משווע". הנציג החרדי בכנס אמר כי "אנחנו צריכים לשאוף שהאנשים השפויים ינהלו את המרחב הציבורי" ושלי יחימוביץ' סיפרה על חיבתה כמחוקקת לפרשת משפטים.


 


31.01.12 11:57


איך מגשרים בין חילונים דתיים וחרדים?


השסע העמוק שהתגלע בציבוריות הישראלית בין חרדים וחילונים כשהציבור הדתי בתווך, הביא את תנועת נאמני תורה ועבודה ליזום ערב עיון שיפגיש נציגים של שלושת המגזרים.


 


בכנס שהתקיים בתחילת השבוע, במרכז ברודט, השתתפו ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, הרב יובל שרלו, יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' ואיש העדה החרדית שמואל פפנהיים.


הדיון עסק בשאלה האם יכולים כל חלקי החברה הישראלית להמשיך לחיות זה לצד זה במרחב הציבורי?


ח"כ יחימוביץ', אמרה כי "אנחנו יכולים וצריכים לייצר דבק מאחד ואין לנו ברירה אלא לעבוד יחד, כל הקהלים שמרכיבים את העם הזה ולייצר אתוס משותף."


" אנחנו צריכים לקבל החלטה וזה קשה, כי הכי קל להגדיר את עצמך על בסיס שלילת האחר ואין דבר מפתה ומתגמל יותר מבחינה פוליטית. זה פותר אותך מלייצר נרטיב משל עצמך. זה קשה יותר אבל זו אחריות מנהיגותית."


הנציג החרדי שמואל פפנהיים סיפר במקצת כיצד מרגיש חרדי במדינת ישראל: ""התחושה בציבור החרדי היא ששנואים אותנו, וצודקים אלה ששונאים."


"כל בן אדם נורמאלי שרואה בטלוויזיה אנשים שיורקים על ילדה צריך לשנוא את האנשים האלה. הציבור החרדי מרגיש שזו לא המציאות ובוודאי שלא כל אלה שדיברו בכתבות הם המיינסטרים החרדי."


לדבריו "בתקשורת מביאים ציטוטים קשים מאוד של כמה אנשים ואומרים שזה הפרצוף של הציבור החרדי."


נציג המגזר הדתי, הרב יובל שרלו מאשים גורמים אינטרסנטיים, ביצירת הקרע החברתי: "לדעתי מנסים לגרור אותנו למלחמת תרבות, אבל רוב הציבור בישראל משני הצדדים לא מעוניין במלחמת התרבות הזו. היא נוצרת ע"י אנשים שחלקם מרווחים מזה כסף ואת חלקם היא מעניינת מבחינות אחרות."


"לא רק שצריך להסתדר ביחד אלא כל אחד תורם תרומה משמעותית לחברה הישראלית ואנחנו לא רוצים להפסיד אף אחד. הבעיה המרכזית היא שאמירות קיצונית הם יותר מרתקות ולכן באופן כללי הם נשמעות יותר." אמר הרב.


במהלך הדיון הפתיעה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' כשחשפה את חיבתה לפרשת משפטים: "אני כמחוקקת, אוהבת לקרוא במקורות על דברים חוקתיים, כמו למשל בפרשת משפטים."


"פעמים רבות כשאני מחוקקת חוקים אני מודעת להקשר היהודי שלהם, ולמרות שאני מודעת לחוקים שהעניקה לנו היהדות, אני לא חייה לאור הציוויים הנקודתיים אלא לאורם המוסרי. אנחנו חיים ברוח הציוויים האלה אבל אף אחד מאיתנו לא חי על פיהם ככתבם וכלשונם." הציגה יחימוביץ' את משנתה החילונית.


פפנהיים הוסיף כי את ההנהגה צריכים להוביל אנשים מתונים יותר: "אנחנו צריכים לשאוף שהאנשים השפויים ינהלו את המרחב הציבורי ולא לתת לקיצונים משני הצדדים לנהל את העניינים."


על דרישות הצניעות שלעיתים נראות מופרזות הוא התייחס: "אין לנו שום עניין להתגרות בציבור החילוני."


"לציבור החרדי יש המון עיסוקים והוא לא עסוק כל היום בענייני קדושה ונשים, בוודאי לא בחסידויות הגדולות. אני מאמין שמי שהולך בדרך התורה הוא יותר שמור אם כי גם אצלנו יש בעיות ואנחנו עובדים על זה."


הרב שרלו התייחס גם הוא לגל החומרות האחרון בנושא צניעות ואמר: "יש לי הפתעה, רוב מוחלט של הרבנים הם נורמאליים. עיסוק מתמיד בעניין המיני הוא חוסר צניעות משווע, הלוואי ששמירת הלשון הייתה בציונות הדתית חמישית מהעיסוק שמירת נגיעה".