התייצבות לחקירה- לצערי, לא מובן מאליו

 

 

22/11/11, מקור ראשון. ע"י שמואל שטח
הסערה סביב הכוונה לפתוח בחקירה נגד הרב שמואל אליהו, מעלה דיונים ושאלות רבות סביב שאלת היחס לגוי בין בדיבור ובין במעשה, ובשאלות של חופש הביטוי אל מול הצורך באחריות ציבורית של מנהיגים.
הנושא מורכב וטעון בהיותו נופל על תחושות וטענות רבות של אי שיוויון מימין ומשמאל. הויכוח באם החוק נאכף על כל הצדדים באופן שווה מהווה שאלה מטרידה מאוד ועלינו לפעול לכך שאכן לא ינקוט אף גורם ממלכתי באיפה ואיפה.
יחד עם זאת, בשולי הדיון, ראוי כי דווקא מי שאינו נמנה על חסידיו, בלשון המעטה, ידע גם לציין לשבח את מה שלצערנו לא תמיד מובן מאליו.

כוונתי לעצם שיתוף הפעולה עם רשויות החוק, קרי המשטרה ומערכת המשפט. הרב שמואל אליהו, שלא כבודדים אחרים המקבילים לו, בחר להוכיח את צדקתו בדרך המקובלת של התייצבות לחקירה. כבר ראינו רבנים אחרים שסרבו להתייצב. התעקשותם המיותרת שלא לשתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק הובילה אותנו למקומות שאיש לא רצה להגיע אליהם, כמו למשל מעצר של רב מכובד במהלך נסיעתו. אי שיתוף פעולה עם רשויות החוק לא רק שיצר רושם שיש אזרחים שהם מעליו, אלא שהיתה בו גם משום בעיה הלכתית שהרי ההלכה נותנת למדינה את הסמכות לפעול ע"מ לשמור על הסדר הציבורי הראוי.

מדינת ישראל מורכבת מקבוצות שונות מאד זו מזו. הדרך היחידה בה נוכל לחיות כולם יחד היא אם נכבד את החוק ואת רשויות אכיפת החוק, גם כאשר אנו מתנגדים להחלטתם. מותר להפגין, מותר להתנגד להחלטת הרשויות ולנסות לשנותה בדרכים דמוקרטיות, אך אסור לשבור את הכלים. כל סירוב לשיתוף פעולה עם מערכת החוק, לא יצלח, ורק יוביל לשבירת המרקם העדין מאד של החברה הישראלית, שאנו משוכנעים שכולנו חרדים לשלומה וטובתה. מתוך תקווה שהצדק יעשה, נשמח לפחות על כך שתהליך בירור הצדק נעשה באופן שמכבד את כל הצדדים ובונה עתיד טוב יותר לכולנו.
שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה