תורתך שעשועי
על היציאה מבית המדרש אל עולם הפנאי
שלושה ימים (חמישי, שישי ושבת) של מיטב המרצי/ות.
כ"ה – כ"ז שבט, שבת פרשת משפטים, 16-18 פברואר 2023
מלון יערים המחודש
בשיתוף מכינת רוח השדה
סרטונים מהכנס:
תמונות מהכנס:
מה יש לתורה להגיד על חיי הפנאי שלנו?
האם יש דבר כזה תרבות פנאי תורנית?
האם יש דבר כזה פנאי?
מהן הגבולות של תרבות הפנאי?
מה תרבות הפנאי מספרת עלינו?
מזה שנים רבות העולם הדתי מתחלק באופן חד וברור ל"קודש" ול"חול".
המרחב הדתי נוגע להלכה ולרוח, לתורה ולקדושה, אך מתקיים בעיקר בבית הכנסת ובית המדרש, בשבתות ובמועדים. בחיי היומיום והפנאי, פוגשים את הקודש די מעט…
שלושה ימים מרתקים של הרצאות, סדנאות, דיונים ושיעורים, בהם ננסה לברר יחד האם וכיצד תיתכן תרבות פנאי תורנית.
כיצד נראה העולם, כאשר התורה נוגעת גם במרחב השעשוע והפנאי של החיים.
רשימת המרצים (תתעדכן בהמשך):

הרב איתמר חייקין
בעברו רב קיבוץ בארות יצחק. רב שליח בני עקיבא בריטניה. ממייסדי בית המדרש "חברותא" לדתיים וחילונים. ניהל את ביה"ס הטכנולוגי בכפר בתיה. הקים וניהל את תיכון אמי"ת במודיעין. כיום ראש מכינת רוח השדה

הרב אילעאי עופרן
רב, פסיכולוג, ואושיית רשת ישראלי. מכהן כרב קבוצת יבנה, ראש המכינה הקדם צבאית ‘רוח השדה’, וראש תוכנית "ערבים זה לזה"

עינת קאפח
עינת קאפח היא יוצרת ירושלמית, תסריטאית, במאית, מנחת אירועים ומרצה לקולנוע בארץ ובקהילות שונות בעולם.

אליעז כהן
משורר, עורך ועובד סוציאלי.

הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר ורב העיר שוהם

נויה מנדל
סטנדאפיסטית, שחקנית קומיקאית ובמאית ישראלית.

אפרת שפירא רוזנברג
יו"ר ארגון קולך וממובילות תחום הפמיניזם הדתי בישראל, מנחת פודקאסטים רעיוניים ופוליטיים, אשת תקשורת, מנחת טלוויזיה, פובליציסטית ועורכת דין ישראלית.

חגי גלנט
- משחקולוג חינוכי, מרצה למשחקולוגיה באונ’ בר-אילן ובמכללות הצבאיות, יו"ר איגוד המשחקולוגים החינוכיים, יוצר משחקים דידקטיים לגופים רבים, נשוי, אב ל-5 ומשחק כאורח חיים.

הרבנית יפית קליימר
מרצה ותיקה בבתי המדרש של מת"ן, מנחת קבוצות, שותפה ב‘משיבת נפש’ - שו"ת אינטרנטי, חברת הוועד המנהל בארגון רבני ורבניות בית הלל

הרב יששכר כץ
הרב יששכר כץ גדל והתבגר בקהילת סאטמר. מלמד כיום בישיבת "חובבי תורה" ורב בית הכנסת Prospect Heights Shul בברוקלין

הרב נחום קינן
איש חינוך, חוקר, יוצר ומוזיקאי

גב’ לאה מימוני
מוסמכת בייעוץ חינוכי, אוניברסיטת אלבמה בשיתוף עם מכללת ‘אורות’. בוגרת תכנית ‘מתמידות’ במתן השרון ומלמדת שם במספר תוכניות. ממייסדות אתר ‘תוכו כברו’ (www.tochokevaro.com) לתכנים, הפעלות ועיצובים סביב מעגל השנה.

גב’ רבקה לינזר
בעלת תואר ראשון בביולוגיה מאוניברסיטת ברנרד, ותואר שני בגנטיקה מאוניברסיטת רוטגרס. למדה במכללת אורות, וב"דרישה" בניו יורק. בוגרת תכנית המתמידות של מתן ומלמדת תלמוד והתפתחות ההלכה במתן השרון ובאורנית, מרכזת את התכנית הבינלאומית ללימוד אמהות וילדות לקראת בת מצווה, ורכזת תכניות בית המדרש שם. מריצה אתר המסייע להוספת לימוד תורה ותוכן בשולחן המשפחה www.tochokevaro.com
חדש בכנס – סדנת "תמשחקו את זה".
סדנה פעילה של מישחוק ערכים ומשפחה, עם המשחקולוג החינוכי, חגי גלנט.
בסדנה נלמד כיצד מעבירים ערכים וידע במסגרת המשפחתית, כשהמוקד, עובר מהדור המבוגר אל הדור הצעיר. איך ניתן להעביר ידע וערכים במפגש רב דורי בצורה חווייתית. המשחקים מיועדים למבוגרים.
לו"ז הכנס (יתכנו שינויים):
הכנס כולו, על שיעוריו ותפילותיו, יתקיים באולם שקד.
הסדנאות יתקיימו באולם אתרוג הנמצא בקומה 1, או באולם ערבה הנמצא ליד הלובי.
יום חמישי, כ"ה שבט, 16.02.2023
15:00 קבלת חדרים רשמית (מרבית החדרים יהיו מוכנים בשעה 14:00).
שתיה ועוגיות בלובי הכניסה לאולם שקד.
15:45 תפילת מנחה (אולם שקד)
16:00 בפתח הכנס | הרב נחום נתנאל קינן, מכינת 'רוח השדה'
16:30 סיכלות מעט | הרב איתמר חייקין
17:30 תורה ופנאי: דיכוטומיה או הרמוניה | אפרת שפירא-רוזנברג
18:30 ערבית וארוחת ערב
20:00 בין הזמנים: הלכות תרבות הפנאי | הרב דוד סתיו
20:50 המסך ואנחנו: דמיון או מציאות? | עינת קאפח
// מ'תורתך' ל'שעשועיי': איך הופכים את המגע עם התורה ליצירה אישית שלי? | סדנת כתיבה עם המשורר אליעז כהן (אולם אתרוג, קומה 1) (בהרשמה מראש).
22:00 סיום היום
יום שישי, כ"ו שבט, 17.02.2023
07:00 – דף יומי | לימוד משותף
07:30 שחרית
08:00 ארוחת בוקר
חברי חוג הידידים ומובילי התנועה יתכנסו לארוחת בוקר משותפת (אולם ארז הנמצא בסמוך לחדר האוכל).
09:25 המבדיל בין קודש לחול שיעור משותף עם ראשי מכינת רוח השדה הרב אילעאי עופרן והרב איתמר חייקין
// מ'תורתך' ל'שעשועיי': איך הופכים את המגע עם התורה ליצירה אישית שלי? | סדנת כתיבה עם המשורר אליעז כהן (אולם אתרוג, קומה 1) (לנרשמים מראש).
10:10 תורת ה'-משחקים: משחקים לימוד תורה | חגי גלנט
// מחסיד סאטמר (בלי חסידות ובלי פנאי) למודרן חסידיש (עם חסידות ותרבות פנאי מקודשת) | הרב יששכר כ"ץ JTC (אולם אתרוג, קומה 1).
10:50 הפסקה
11:10 הומור וצחוק ברצינות | נויה מנדל
12:35 מה בין הפנאי של זלדה, לפנאי של יוסף, לפנאי פלוס? | הרבנית יפית קליימר
// מ(נ)גישים את התורה לשולחן המשפחה – משחקים, דיונים ועיצובים | ע"י רבקה לינזר ולאה מימוני. על אתר תוכו כברו: http://www.tochokevaro.com
(אולם אתרוג, קומה 1) (לנרשמים מראש).
13:20 טעימת צהרים קלה (בכניסה לאולם שקד).
16:15 קבלת שבת מוסיקלית עם הרב נחום נתנאל קינן (אולם שקד)
16:51 זמן הדלקת נרות (הדלקת נרות בכניסה לאולם שקד).
17:00 תפילת מנחה וקבלת שבת (אולם שקד)
האם לעבדים יש פנאי? | דבר תורה: הרבנית יפית קליימר
תפילת ערבית
18:00 סעודת שבת
19:30 ויחזו את הא-להים ויאכלו וישתו: האם אפשר לאכול לשם שמים? | הרב אילעאי עופרן
20:30 עונג שבת לשבת משפטים | הרב אילעאי עופרן, הרבנית יפית קליימר ואורחים נוספים
לאחר הטיש, מפגש לזוגות משתתפי תוכנית 'אנשי מעשה' של מכינת 'רוח השדה'.
שבת, כ"ז שבט, 18.02.2023
07:00 קפה ועוגה (בכניסה לאולם שקד)
07:00 הדף היומי | לימוד משותף
08:00 תפילה
10:00 קידוש וסעודה שניה (חלבית)
11:15 "אנחנו על המפה": ספורט לאומי? | הרב נחום נתנאל קינן (אולם שקד)
// אין! זו הגדה! | איך ממשחקים את ליל הסדר במשפחה רב דורית, עם המשחקולוג החינוכי, חגי גלנט (אולם ערבה) (קבוצה א').
12:15 וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשֻׁעִים יוֹם יוֹם מְשַׂחֶקֶת לְפָנָיו בְּכָל עֵת. מה עושה הקב"ה בשעות הפנאי? | הרבנית יפית קליימר (אולם שקד)
13:00 מנחה וסעודה שלישית (בשרית)
14:30 מנוחה
16:15 קפה ועוגה
17:00 התענוג העליון | הרב איתמר חייקין (אולם שקד)
// דרך הערך | למידה ערכית מבוססת משחק, בתוך המשפחה, עם המשחקולוג החינוכי, חגי גלנט (אולם ערבה) (קבוצה ב').
18:00 יחידת סיכום: עת לעשות! | סיכום ודיון פתוח עם צוות נאמני תורה ועבודה בהובלת הרב אילעאי עופרן (אולם שקד).
18:35 הבדלה מוסיקלית
– ערבית (18:04 צאת שבת)
נא לזכור להחזיר מפתח שבת ולאסוף טליתות וסידורים.
סעו בשלום!
תקצירי הרצאות
סכלות מעט / הרב איתמר חייקין
השטות והסכלות נתפסות בעולמנו כמידות מגונות, חוסר דעת וחוסר רצינות. אולם האם בכל זאת יש גם להם מקום בעולמנו הדתי? האם אין זה מעשה שטות לוותר על השטות? בשיעור "סכלות מעט" ננסה להציג גישה אחרת לנושא.
תורה ופנאי: דיכוטומיה או הרמוניה | אפרת שפירא-רוזנברג
המסורת היהודית מלאה באמירות המחייבות את לומדי התורה להקדיש את עצמם באופן מלא ומוחלט ללימוד תורה, ובהתייחסות שלילית עד עויינת לרצון או לצורך לעסוק ב"פנאי". מה ההשלכות של התייחסות דיכוטומית זו על התורה עצמה, על לומדיה ועל האופן שבו אנחנו חיים את חיינו , ואיך התבוננות מחודשת על מערכת היחסים שבין תורה ל"פנאי" עשויה להוות הזדמנות להתמודדות עם אתגרי השעה.
בין הזמנים: הלכות תרבות הפנאי | הרב דוד סתיו
תרבות הפנאי הפכה להיות מרכז הוויתו של האדם המודרני. בנגוד לעולם בו מרבית הזמן מוקדש לעבודה חיונית לצורך הקיום הבסיסי אנו חיים בעולם אחר. בעולם היהודי למוד תורה הוא ערך מרכזי המלווה את האדם מיום עומדו על דעתו. מה היחס בין עולמות אלו? האם התורה מכירה בערכי עולם הפנאי שלא בתוך בית המדרש? על כך ועוד נשוחח בשעורנו.
המסך ואנחנו: דמיון או מציאות? | עינת קאפח
בימים בהם חלקנו הגדול לא מרים את הראש מהמסך (למעט אולי בשבתות) ננסה להבין כיצד התרבות המשתקפת אלינו מן המסכים שואלת על המתח שבין המשתקף במסך לבין המציאות? האם יש בלבול? האם אפשר ליצור הפרדה או שאנחנו חיים במיזוג טוטאלי של העולמות?
המבדיל בין קודש לחול שיעור משותף עם ראשי מכינת רוח השדה הרב אילעאי עופרן והרב איתמר חייקין
מה מבחין בין קדושה לחולין? מה מבדיל בין סתם לימוד ללימוד תורה? האם טוב להרחיב את גבולות הקודש ולהנכיח אותו בחיי המעשה או דווקא לבודד ולהשאיר אותו נשגב ורחוק ממגע?
נעסוק בהיבטים חינוכיים מהווי חיי המכינה והמפגש עם הצעירים בני דורנו.
תורת ה'-משחקים: משחקים לימוד תורה | חגי גלנט
מה עומד מאחורי הפסוק "לולי תורתך שעשעי אז אבדתי בעניי"? האם באמת אפשר לשחק וללמוד תורה בו זמנית? סדנה מעשית בה נתנסה בפועל במשחקים שעוסקים בלימוד תורה, ונבחן מה התרומה שלהם ללימוד התורה.
מחסיד סאטמר (בלי חסידות ובלי פנאי) למודרן חסידיש (עם חסידות ותרבות פנאי מקודשת) | הרב יששכר כ"ץ
יששכר כץ הוא בוגר ישיבת סאטמר ושם הוסמך לרבנות. בגיל שלושים ומשהו הוא עזב את הקהילה והיום הוא ר"מ בישיבת חובבי תורה, ישיבה לרבנות שבוגריו מזדהים עם הזרם הפרוגרסיבי ב"מודרן אורתודוקסי." אישית הוא מזדהה כ"מודרן חסידיש", לא מודרן אורתודוקס.
בהרצאה יספר הרב את סיפור המעבר הבין-קהילתי וובתוך כך יתלבן ההבדל בין הגישה החסידית לתרבות (כולל תרבות הפנאי) ובין הגישה הלא חסידית של סאטמאר, שכתוצאה מעקרונות הגותיות התכחשה למורשת החסידית שלה.
הומור וצחוק ברצינות | נויה מנדל
נויה מנדל הדתיה הראשונה שעשתה סטנדאפ. תדבר בהרצאתה על ההתמודדות והניסיון שלה כפורצת דרך ושוברת מוסכמות במגזר שצחוק ובידור לא היה מקובל בצורה בימתית. לאורך השנים מגלה נויה את הנחיצות והמשמעות של ההומור בציבור הדתי, על ידי התאמה של המופע לכל ציבור.
מה בין הפנאי של זלדה, לפנאי של יוסף, לפנאי פלוס? | הרבנית יפית קליימר
בעולם המודרני הפך הפנאי לתיאור פרק הזמן שאיננו מוקדש לפעילויות הכרחיות, והתפתחה תרבות שלמה של פעילויות לעת הפנאי המוצעות לאנשים בשלבי חיים שונים. האם מושג הפנאי הוא מושג חדש? מודרני? האם פנאי הוא הכרחי לנו או מילה מכובסת ל'בזבוז זמן'? ולמה התכוונה המשוררת זלדה כאשר דיברה על הפנאי כאוצר סמוי? וכיצד כל זה קשור לניסיון של יוסף עם אשת אשת פוטיפר?
מ(נ)גישים את התורה לשולחן המשפחה – משחקים, דיונים ועיצובים | רבקה לינזר ולאה מימוני
האתר "תוכו כברו" הוקם במטרה להפוך את הרעיונות הרוחניים של החגים ואירועים שונים לנוכחים ונגישים לכל אחד, צעירים ומבוגרים. השאיפה היא לערב כמה שיותר מבני המשפחה בהכנות ובהפעלת המשתתפים. לקראת כל חג או אירוע אנחנו משתפות ברעיונות לנושאים לדיון, מקורות מגוונים, עיצוב והפעלות ברמות שונות. האתר חינמי וזמין לכולם.
במפגש נלמד כיצד ליישם ולייצר בעצמנו חוויה משפחתית מגבשת, ערכית ומשמחת. נדגים תכנים המתאימים לחגים לשבת ולחופשות.
ויחזו את הא-להים ויאכלו וישתו: האם אפשר לאכול לשם שמים? | הרב אילעאי עופרן
ויחזו את האלוהים ויאכלו וישתו – האם התקדמות רוחנית מחייבת התרחקות מעולם החומר או שמא תיתכן גם אכילה ושתיה עם משמעות רוחנית?
"אנחנו על המפה": ספורט לאומי? | הרב נחום נתנאל קינן
מיליונים ברחבי העולם כססו ציפורניים לקראת משחקי המונדיאל. לא מעט דתיים גם מעוניינים לצפות במשחק, אך העיתוי בעייתי. מה עושה את משחקי הכדור כ'אבן דרך' להכרעה האם אנחנו על המפה או לא. האם מותר לשחק או לצפות במשחקי כדור בשבתות ומה המשמעות הלאומית של העיסוק בסוגיה זו.
אין! זו הגדה! | איך ממשחקים את ליל הסדר במשפחה רב דורית, עם המשחקולוג החינוכי, חגי גלנט.ליל הסדר מזמן לנו הזדמנות להעביר מסר חינוכי לדור הצעיר, וגם הלא כל כך צעיר. זו משימה מורכבת. בסדנה זו נלמד איך ממשחקים את ליל-הסדר במשפחה רב דורית.
שימו לב, זוהי סדנה מעשית. בסדנה זו לא רק נדבר על משחקים אלא גם נשחק בהם.
וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשֻׁעִים יוֹם יוֹם מְשַׂחֶקֶת לְפָנָיו בְּכָל עֵת. מה עושה הקב"ה בשעות הפנאי? | הרבנית יפית קליימר
באחד הפרקים המרתקים בספר משלי אנו שומעים על החכמה/התורה, יתרונותיה וכן העובדה שקדמה לעולם. בפסוק הנ"ל החכמה מתוארת כשעשוע של האל. בפסוק זה בחר הדרשן לפתוח את מדרש בראשית רבה. מדוע? מה יש בו בתיאור של התורה כשעשוע ששייך לעולמנו אנו? ואיך זה שייך לפנאי האנושי?
להחזיר את התענוג | הרב איתמר חייקין
"אָז תִּתְעַנַּג עַל ה'" אומר הנביא. ומה בינתיים? האם התענוג מקום בעולמנו הדתי? האם אנחנו תופסים אותו כרגש דתי? האם לצד החזרה בתשובה אין מקום גם לחזרה בתשוקה? בשיעור זה נשתדל מעט לשפוך אור על עניין יקר זה. יהיה תענוג.
דרך הערך | למידה ערכית מבוססת משחק, בתוך המשפחה, עם המשחקולוג החינוכי, חגי גלנט
סדנה מעשית העוסקת בלמידה ערכית מבוססת משחק, בתוך המשפחה. חינוך לערכים הוא דבר חמקמק. קשה לאמוד אם הערך נקלט, או שהילד/המתבגר באמת הפנים את העקרונות.
בסדנה זו נדגים כיצד ניתן לחנך לערכים דרך משחקים תוצאתיים.
סדנה מעשית שבה לא רק נדבר על משחקים ערכיים, אלא גם נשחק בהם.
מידע לאורחים:
כמידי שנה אנו מתרגשים מחדש לקראת הכנס.
על מנת שכולנו נתכונן היטב מראש, אנא בבקשה, קראו בעיון את ההודעות שלהלן,
נשמח לכל הערה והארה ולכל עצה ותבונה.
1. כמו בכל פעם נחלק לאורחים "דף קשר" פשוט עם מספר טלפון, דוא"ל, ושם הישוב של כל אחד ואחת מן האורחים. הדף נועד למטרת שמירה על קשר בין המעוניינים. במידה ומישהו מכם אינו מעוניין ששמו יופיע ברשימה, נשמח אם בבקשה יאמר לנו באמצעות פנייה למשרד.
2. לוח הזמנים צפוף ועמוס ואנו ממליצים לכם לבא מוקדם, לנוח מעט ואז להיכנס רעננים לכנס. הכניסה לחדרים מתחילה רשמית בשעה 15:00, אך ניתן כמובן לבא לפני כן ולהמתין בלובי מתוך הנחה שמרבית החדרים יהיו מוכנים בשעה 14:00.
עניין נוסף הוא שעת הסיום. אע"פ שהשבת יוצאת בשעה מעט מוקדמת יותר, רב השיח המסכם, תפילת ערבית והבדלה יסתיימו בערך בשעה 18:35. אנו מבקשים מכם לתכנן את עיתותיכם על פי לוח זמנים זה.
3. מי אחראי על מה?
פיתוח ובניית התכנים ע"י הרב נחום קינן ממכינת רוח השדה. ענייני תשלום ורישום, משרד נאמני תורה ועבודה (ע"י אידית), 02-5611761. לכל דבר אחר: שמואל שטח- 052-7731906
4. ספא- יש הנחה לאורחי המלון. במידה ואתם מעוניינים בטיפולי ספא, אנו ממליצים לכם להרשם מראש (כבר היום) על מנת לאפשר לצוות הספא להתארגן בהתאם.
5. נגישות: המלון על מתקניו השונים, נגיש לנכים ולבעלי מוגבלויות. ישנם חדרים המיוחדים לשם כך (יש לתאם איתנו מראש).
6. נא להביא סידורים, חומשים וברכונים.
7. מיזוג אוויר בחדר ההרצאות: מיזוג האוויר פועל באופן קבוע לפי טמפרטורה קבועה. באופן טבעי, פיזור האוויר משתנה ממקום ישיבה אחד למשנהו. כמו כן, בגלל סוגיית הקורונה אנו נשאיר מספר חלונות פתוחים לצורך איוורור. אשר על כן, אנו ממליצים להביא סוודר נוסף למקרה של קור. לא נוכל לשנות את מערכת הקירור בהתאם לכל אדם באופן אישי.
8. שעוני שבת: אין שעוני שבת ובכל מקרה אנו תמיד ממליצים להשאיר רק אור קבוע בחדר האמבטיה. כמו כן, יש לכוון את טמפ' המזגן מערב שבת בהתאם להעדפותיכם.
9. בערב שבת (לפני כניסת השבת) תתקיים קבלת שבת מוסיקלית. הנכם מוזמנים להביא איתכם כלי נגינה, להצטרף ולהוביל את השירה. מי שיודע/ת נגן- נשמח אם יעדכן אותנו.
10. בשבת תופעל מערכת הגברת קול שפיתח מכון "צומת". מיותר לציין שמדובר בפיתוח טכנולוגי שמיועד לתפקד בשבת ללא כל חשש לחילול שבת והמערכת מיועדת לאו דווקא למקרים של דיעבד. מי שסקרן ללמוד במה מדובר, מוזמן להיכנס לאתר של צומת בקישור זה. רכשנו לעצמנו את המערכת ונשמח להשאילה לאירועי החברים.
11. חדר האוכל עבר שיפוץ, מרחב הישיבה יהיה רחב יותר, וכולו נמצא פרוס בקומה אחת (ללא המדרגות בתוכו).