להציב את נושא החינוך הממלכתי דתי בראש סדרי העדיפויות

 

במקביל לפתיחת המשא ומתן הקואליציוני, פנו אנשי ארגון "נאמני תורה ועבודה" לחברי הסיעות הציונית דתיות בבקשה להעדיף את הממ"דים, לטפל בנושא תשלומי ההורים ולדאוג לשילוב לימודי קודש וחול במערכת החינוך.

עמיעד טאוב 01/03/2009

לפני כחודש ימים הקימה תנועת "נאמני תורה ועבודה " את מוקד "ועמך" שיועד לעסוק בצדק חברתי בחינוך הדתי במסגרת פעילותו עוסק מוקד "ועמך" בחיזוק החינוך הממלכתי דתי.

עם פתיחתו של המשא ומתן הקואליציוני בין המפלגות הציוניות דתיות לבין הליכוד פנתה רכזת המוקד, שלומית רוזיצקי לחברי לכבוד סיעות הבית היהודי והאיחוד הלאומי בקריאה להציב את נושא החינוך בראש סדרי העדיפויות במשא ומתן קואליציוני.

במכתבה כותבת רוזיצקי: "מצבם של הממ"דים בימים אלו נמצא בסכנה. הממ"ד יכול להיות מוצלח ביותר עם תלמידים נפלאים אולם אם פותחים לידו בית ספר מתחרה הפועל בתנאים לא הגונים ובלתי מוסריים, הרי שגם בית הספר הטוב והמוצלח שבעולם יתקשה לשרוד. אנו כעמותה מנסים לפעול לייצוב וחיזוק הממ"דים מצד המערך הציבורי והתקשורתי. זאת, מכורח החלל שנוצר בתחום עד שנוכל סוף סוף , להעביר את האחריות לפעילות זו למשרד החינוך, כפי שצריך להיות במדינה אחראית ומתוקנת. להערכתנו, ישנן פעולות דחופות שניתן לבצע באמצעות חקיקה ותקנות, שיחזירו את הממ"דים בפרט ואת החינוך הציבורי כולו במדינה ליציבות הנדרשת".

במכתבה מפרטת רוזיצקי את הנושאים בהם צריכים נציגי הציונות הדתית לטפל לדעתה:
1. הסדרת נושא המיונים והסינונים בחינוך הדתי- בין בבתי ספר פרטיים בהם המיונים מתבצעים בריש גלי ואף מהווים לעיתים לבושתנו עניין לגאווה ובין בממ"דים מסוימים, שהציבור מחשיבם בטעות כפרטיים וממיינים תלמידים בקבלה לבית הספר, תוך התעלמות של הגורמים המפקחים.
2. יצירת העדפה תקציבית ברורה לממ"דים ביחס למתחריהם, בתי הספר הפרטיים. התקצוב הכמעט דומה גורם, להקמת בתי ספר פרטיים לכל מי שחשקה נפשו בחברה הומוגנית יותר לפי תפיסתו. עובדה המשאירה את החינוך הציבורי לבדו עם האחריות לכלל ישראל. יותר מכך, כל אדם לפי השקפתו האישית יכול לחנך ילדים גם דעתו סותרת לחלוטין את עקרונות הציונות או הדמוקרטיה.
3. טיפול מערכתי בנושא תשלומי ההורים. מעבר להורדת תשלומי ההורים, ומתוך הבנה ש(למרבה הצער) לא ניתן יהיה לבטל לגמרי את תשלומי ההורים, וודאי שלא בבתי הספר הפרטיים, אנו מציעים שיוסכם על פתרון מערכתי עבור הורים המתקשים לעמוד בתשלומים. פתרון זה חייב לחול אף על בתי הספר הפרטיים, ובכך למנוע סינון עקיף הנובע מחוסר יכולת לעמוד בתשלום (ואי- רצון להתחנן למילגות).
4. אחריות חברתית לשילוב לימודי קודש וחול. יש צורך להגדיר רמה שתאפשר לכל ילד הלומד בבית ספר בישראל לגשת למבחני בגרות ולהצליח בהם. המצב בו בכל שנה הולך וגדל מספר התלמידים שאין ביכולתם אפשרות מעשית לרכוש מקצוע היא עוולה חברתית שאת תוצאותיה נרגיש בברור בעוד 20 שנה.

יצויין כי לקראת הישיבה הראשונה בין נציגי הבית היהודי לבין צוות המו"מ של הליכוד הצהירו נציגי הבית היהודי כי נושא החינוך עומד בראש סדרי העדיפויות מבחינתם וכי ידרשו את ביטול תשלומי ההורים וכן הקצאת משאבים לתגבור לימודי יהדות בבתי הספר הממלכתיים.

גם יו"ר האיחוד הלאומי, יעקב כץ (כצל'ה) הודיע כי מפלגתו תעסוק בסוגיית החינוך הדתי כפי שהתחייבה לפני הבחירות.