לעצור את ההקצנה של החרדים

 

עלינו, הציבור הממלכתי דתי, לקבל החלטה על המקום שלנו בחברה הישראלית. עלינו לזקוף קומה אל מול ההקצנה החרדית ולומר בקול צלול ובהיר: אנו לא שותפים להקצנה הדתית, לא שותפים להשתלטות על ירושלים ולא שותפים לקנאות. זו העת לבחור רב ראשי ציוני
21/6/2009

הפרשה הבלתי נסבלת שהולכת ומסתעפת, לפיה הרב שרמן- דיין בית הדין הגדול, והרב מצגר הרב הראשי לישראל פוסלים את גיורי הרב דרוקמן גורמים לנו, הציבור הממלכתי דתי לקבל החלטה. לקבל החלטה על המקום שלנו בחברה הישראלית. לקבל החלטה האם אנו נזקוף קומה ונאמר אל מול ההקצנה החרדית – אנחנו לא שותפים לזה. לא שותפים לכפיה הדתית, לא שותפים להשתלטות על ירושלים, לא שותפים לקנאות. יתרה מכך, מבינים מה זאת ערבות הדדית, מרגישים אחריות למדינת ישראל לחברה הישראלית ולעם היהודי, ואומרים בקול צלול ובהיר, אנו מתנגדים להקצנה של החברה החרדית, ואנו לא שותפים לה.

מה הופך את הפרשה הזאת לנקודת רתיחה? מדובר במאבק עקרוני וברור, האם אנו מקשים על גיורים, ובעצם חוסמים את כניסת הגרים לקהל ה'? האם לא נאפשר למשפחת חשוכות ילדים לאמץ ילדים מחו"ל? האם לא נאפשר לאנשים שאביהם יהודי – אלו שגודפו בקריאות גנאי ברוסיה על יהדותם, והגנו על היהדות שלהם באגרופים קמוצים- האם לא נאפשר להם להיות חלק מקהל ה'? להיות יהודים? האם נגרום לאותם מאות אלפי אנשים, שכנים שלנו, חברים שלנו שחיים במדינה יהודית, משרתים בצבא ומגנים בגופם על האפשרות שלנו לחיות פה, האם לא נאפשר להם להיות שותפים מלאים לעם היהודי, כאשר הם הוכיחו שהם מעוניינים בכך? הציבור החרדי אומר לא ולא. אם ניתן להקשות כמה שיותר – מה טוב.

ואנו אומרים, נאפשר הליך גיור ראוי ומתאים. כי זה הדבר הנכון, היהודי, הדתי והמוסרי לעשות. וכך עשה הרב דרוקמן. במשך שנים גייר הרב אנשים בבית הדין לגיור שהוקם על ידי משרד ראש הממשלה, בית הדין לגיור של מדינת ישראל. ולפתע פתאום, חרדים המכהנים בבית הדין הרבני הגדול, פוסלים את הגיורים. למה? כי לא הם גיירו, כי רב ציוני גייר. זו כל התורה כולה על רגל אחת.

עכשיו יש לנו – אנשי ונשות הציונות הדתית בשותפות עם החילוניים – הזדמנות חד פעמית להחזיר אלינו את היכולת להוביל יהדות שפויה, מתונה, נעימה ונהדרת, כפי שהיא באמת. לכאורה מדובר בנושא נפרד, אולם הוא קשור בקשר הדוק לשלל העניינים הצצים בעת האחרונה בהקשר של יחסי דתיים-חילונים ולהקצנה המדאיגה של הציבור החרדי. החניון בכיכר ספרא, הגיורים של הרב דרוקמן, פרשת עמודי העירוב.

והמדובר הוא בבחירת רב ראשי ציוני לעיר ירושלים. יש לנו הזדמנות כעת לבחור רב ראשי לירושלים, כזה שלא רק יכיר בגיורים החשובים וההלכתיים של הרב דרוקמן אלא גם יוקיר אותם ויאמר קבל עם ועדה: זאת היהדות, זאת ערבות הדדית, זאת אחריות כלפי עם ישראל ומדינת ישראל.

רב ראשי שידאג לכשרות טובה בלי חומרות חדשות לבקרים, רב ראשי שידאג למערך נישואין נעים וידידותי. ובעיקר, רב שמבין שכל יהודי באשר הוא צריך להרגיש בנוח בירושלים, שהכותל שייך לכולם, ושהעיר שייכת לכולם, גם לאלו שזקוקים לחניון בהגיעם לביקור בעיר העתיקה, וגם לאלו שמעוניינים לאכול מזון לא כשר.

אנו בציונות הדתית חושבים על כלל החברה הישראלית, ולכן אנחנו כאידיאולוגיה נדאג לכך שכל הציבור הישראלי ירגיש בנוח בירושלים. דרוש לנו רב ראשי ציוני. כזה שימתן ויגשר על הפערים בחברה הישראלית ובעירנו ירושלים. זו העת לשיתוף פעולה של הציונות הדתית עם הציבור החילוני, זו העת לבחור רב ראשי ציוני לעיר ירושלים, וזו העת לעמוד מאחורי אנשים דוגמת הרב דרוקמן, שמקדמים את הערכים הנשגבים ומלאי החמלה של היהדות.

הכותבת היא חברת מועצת העיר ירושלים וחברה בגוף הבוחר של הרב הראשי. הערב ב-19:30 ייערך בעיריית ירושלים כנס בנושא בחירת רב ציוני לירושלים, ביוזמת רחל עזריה ונאמני תורה ועבודה