לקראת ועידת בנ"ע העולמית: לא רוצים שליחים ורבנים!

 

תנועת בני עקיבא קמה על בסיס הרעיון שכל החניכים לוקחים אחריות רוחנית. זהו צד חשוב בעומק הרעיון של "תורה ועבודה"- שהתורה אינה נחלתן הבלעדית של בודדים, אלא דבר שניתן להרחיבו בכל מקום ולכל אדם, גם אם אינו גדול הדור. שמואל שטח משרטט את המודל הנכון של שליח
10.01.11

דמיינו לעצמכם אדם אשר כמעט מידי יום מתקשר לרופא שלו ושואל אותו מה בדיוק כדאי לו לאכול? כמה עליו להתעמל? ומה לעשות כשהוא מצונן?
לקראת ועידת בנ"ע העולמית: לא רוצים שליחים ורבנים!
אפשר להסתדר לבד. חניכי בני עקיבא

כולנו נגדיר את האדם הזה כחסר חוט שדרה וכמי שאינו לוקח אחריות אמיתית על חייו. אדם רגיל צריך לפעול באופן עצמאי, ללמוד מה בריא ומה מזיק ולחיות מידי יום, אורח חיים בריא. רק במקרים מסובכים הוא צריך (וחובה עליו!) לפנות לרופא, אשר הידע שלו, מאפשר לו להכיל ידע מקצועי וגם תפיסת עולם מעמיקה ורחבה על הבריאות.

סניפי בני עקיבא לא מעטים, חיים כמו אותו אדם חסר אחריות אישית. יהיה להן שליח או "רב צמוד" אשר יעשה כל דבר שקשור ב"רוח". החל משיעור ועד דבר תורה קצרצר, מפעילות תוכן לילדים ועד קריאה בתורה, חזנות ועוד. הוא ורק הוא, יעשה זאת ואילו הסניף ידאג ל"קמח": לכיבוד, לפיצה שתוזמן בסוף לימוד המשנה, לארגון האולם וכמובן גם ל-FUN.

משך כמה שנים נשלחתי להיות ראש תוכנית מסוימת במחנה "מושבה" של בני עקיבא. באחד הקייצים, משהגעתי למקום, מצויד בשיעורים מוכנים, הפעלות תוכן ושלל דברי תורה לעת מצוא, בא אלי מדריך מקומי ואמר לי במשפט אחד, קצר וחד: "אנחנו לא צריכים אותך!".

כבר סידרנו תורנות דברי תורה לאחר התפילה, יש חניכות שכבר תיאמו מול כל החניכים מי יגיד דבר תורה בארוחות, יש כל ערב קבוצות קטנות של שיעורים שמעבירים מדריכים צעירים ואפילו סידרנו מקום שיתפקד כבית מדרש בו נלמד כל ערב שעה בחברותות.

חשתי כמובן אכזבה רבה. בשביל מה באתי? ולאיזה עומק רוחני, נערים בני 15-19 יכולים להגיע בלי שמלמדים אותם?

אלא שלשמחתי הופתעתי.

זה היה המחנה הכי רוחני שהייתי שותף אליו אי פעם כראש תוכנית. זה לא קרה בגללי, אלא להיפך, משום שהחניכים לקחו אחריות ולא התביישו לשים את השליח שלהם בצד ולהתייעץ איתו רק במקרים מיוחדים. השליח במחנה זה הפך להיות מאדם שתפקידו להרצות ולארגן, לאדם שיוצר את הקרקע המתאימה ליוזמתם העצמית של החניכים ואנשי הצוות המקומיים. זוהי השליחות הגדולה יותר, שליחות אשר מעצימה את החניכים ומאפשרת להם למעשה להסתדר גם לבד.

תנועת בני עקיבא קמה על בסיס הרעיון שכל החניכים לוקחים אחריות רוחנית. זהו צד חשוב בעומק הרעיון של "תורה ועבודה"- שהתורה אינה נחלתן הבלעדית של בודדים, אלא דבר שניתן להרחיבו בכל מקום ולכל אדם, גם אם אינו גדול הדור.

צוותי העתיד של בני עקיבא, צריכים לטפח בקרב החניכים כולם, את ההבנה שגם בתורה יש להם יכולת לעשות ולהשפיע. "כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו".

קדימה בני עקיבא והידד לשליחים!

==

שמואל שטח, שליח לשעבר, משמש כמנכ"ל נאמני תורה ועבודה