מבית שמש לשומרון: המאבק החדש של הדסה מרגוליס

 

לאחר שהפכה יחד עם בתה לסמל המאבק בחרדים הקיצונים בבית שמש, פתחה בימים האחרונים הדסה מרגוליס במאבק חדש לפתיחת בית ספר ממלכתי דתי מעורב בשומרון. בשנת 2011 התפרסמה בתה של הדסה, נעמה בת השמונה וחצי (היום בת 12) לאחר שספגה קריאות גנאי ויריקות בדרכה לבית הספר. הסיקור התקשורתי העלה לכותרות את המאבק סביב התחרדות בית שמש ושנה וחצי אחר כך עזבה הדסה ומשפחתה את העיר לטובת היישוב "גינות שומרון".

הדסה מרגוליס החליטה כי בתי הספר הנפרדים שיש לשומרון להציע, לא מתאימים לחינוך שביקשה להעניק לילדיה ולשם התנעת המאבק פנתה לאחרונה למנכ"ל נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח. בראיון ל-nrg הסבירה מרגוליס מהם המניעים שגרמו לה לפתוח במאבק החדש. "כל בתי הספר הממ"ד בשומרון מפרידים בין בנים לבנות, ואני יודעת ורואה שחוץ ממני יש ביקוש לחינוך דתי מעורב בשביל הילדים שלנו. אני חושבת שזו צורה בריאה יותר לחיות בה  – בנים ובנות ביחד", הסבירה מרגוליס.

למודת ניסיון מהמקרה שחוותה בתה על ידי חרדים קיצונים בבית שמש, יצאה מרגוליס לשטח הביתי החדש שלה במטרה להשיג חינוך מעורב לילדיה. לדבריה, "אנחנו גרים ביישוב מעורב, דתיים וחילונים ויש ביקוש לבית ספר כזה. כמעט עברנו דירה שוב בקיץ האחרון בחיפוש אחר בית ספר מעורב אך לבסוף החלטנו להישאר כי אנחנו אוהבים את היישוב ורוצים לשנות כאן. אני רוצה לשלוח את הילדה שלי לבית ספר דתי שבו לא ימדדו לה את אורך השרוול אלא יתמקדו במידות ובהתנהגות ולא בלבוש".

מנכ"ל ארגון נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח, שנרתם למאבק אמר ל-nrg כי "שמעתי כבר הרבה תלונות על השומרון, שבו קרו מקרים בהם הפרידו בתי ספר ונוצר תסכול של אוכלוסיות שלא רצו בכך. היום אנחנו בתחילת התהליך, יצרנו חוג בית כדי לבדוק איפה זה ריאלי להקים בית ספר מעורב לבקשת ההורים. אין לנו כוונה לשנות את אופיו של רוב בית הספר אלא להיכנס במקום שבו יש רוב שרוצה מעורב". שטח ציין כי "לפי כללי משרד החינוך בכיתות א'-ג' אמורים ללמוד בנים ובנות יחד, ללא הפרדה, אך בפועל 'הכלל' הזה של משרד החינוך לא מתקיים כי מופעלים לחצים גדולים על ידי אוכלוסיות בעלות השפעה שמעוניינות בהפרדה".

מרגוליס ציינה בשיחה עם nrg את המחקר האחרון שפרסמו בארגון של שטח לפיו במרבית מקצועות הלימוד – הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים גבוהים מהישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים. על פי תוצאות המחקר במתמטיקה ובמדעים הישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים גבוהים במקצת: במתמטיקה הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים עומד על 556, לעומת ציון ממוצע של 548 בקרב תלמידים בבתי ספר נפרדים, ובמדעים הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים עומד על 532, לעומת ציון ממוצע של 527 בקרב תלמידים בבתי ספר נפרדים.

בעברית, לעומת זאת, הישגי התלמידים בבתי הספר הנפרדים גבוהים במקצת מהישגי התלמידים בבתי הספר המעורבים (531 ו-525, בהתאמה). באנגלית נמצאו פערים משמעותיים בהישגים בין תלמידי החינוך המעורב והנפרד: הציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר מעורבים גבוה מהציון הממוצע של תלמידים בבתי ספר נפרדים ב-14 נקודות (510-524).

כתוב ע"י שירית אביטן כהן

הכתבה המקורית מופיעה באתר nrg