מהגנה להתקפה:ישיבת מחאה של ציונים דתיים ברמת גן

 

עשרות אנשים למדו דברי תורה ומחו על ביטול המינוי של פרופ' שמואל גליק במכללת ליפשיץ ועל דברי הרב יהושע שפירא כנגד המתונים בזרם הדתי-לאומי 16/7/2009

אמש (ד'), נערך ערב התעוררות בגן אלי כהן שברמת גן, סמוך לישיבת ההסדר שבראשה עומד הרב יהושע שפירא. האירוע בו השתתפו עשרות אנשים נערך כמחאה של אנשי הציונות-הדתית כנגד דברי הרב שפירא אשר כינה "נאו-רפורמים" את הדתיים שלא צועדים בדרך החרדית-לאומית. המתכנסים גם מחו על ביטול מינויו של פרופ' שמואל גליק לנשיאות מכללת ליפשיץ בגלל לחץ שהפעילו רבנים חרדים-לאומיים. ד"ר חנה קהת מרצה בכנס המחאה מול ישיבת רמת גן אלעד קפלן

פרופ' גליק עצמו לא הגיע לאירוע מסיבות בריאותיות, אך ביקש למסור לבאי הכנס: "בשנים האחרונות רוחות אחרות מנשבות בקרב מחננו. חלק הקצינו ואימצו את גישת היהדות החרדית של ההסתגרות בפני כל הקורה כאן ועכשיו; שהדמוקרטיה להם היא 'ערך' רק אם היא עולה בקנה אחד עם השקפות העולם החרדלי"ת; שלדידם 'דמוקרטיה ויהדות' אינן יכולות לדור בכפיפה אחת. אין הם רוצים בקמעא קמעא, אלא הכל 'עכשיו' – בדורסנות – ובכל עניין; ואם לא עכשיו: 'אין לנו חלק' וגו'".

פרופ' גליק הוסיף וציין: "אודה ולא אבוש: אני חרד מדעות אלו; אני חרד מהמשבר הפנימי; אני חרד 'כי באו בנים עד משבר'. התפקיד הגורלי של הציונות הדתית בימינו הוא להפעיל את כל המוחות והכוחות – של רבנים, הוגים ואנשי חינוך, מכל הקצוות – להידבר בתוך המחנה ולהידבר עם המחנה הציוני החילוני, ולהקשיב לו. והשיח צריך שיהיה סובלני וסבלני, 'בגובה העיניים' ולא מותנה בזמן – כי אין לנו יהודים אחרים ואין לנו מדינה אחרת".

הרב דוד ביגמן, ראש ישיבת מעלה גלבוע, אמר באירוע: "אנו מאמינים בדרך של תורה, שיש בה שבעים פנים וגם הלכה פסוקה. אנו מבקשים לקיים מחלוקת לשם שמיים, על פי הסדרו של רבי צדוק מלובלין, שמחלוקת לשם שמיים היא מחלוקת בה נוהגים חיבה ורעות זה בזה ולא תרעומת. אין בליבנו תרעומת אלא חיבה ורעות ומקווים ומתפללים שנוכל להמשיך לחלוק לשם שמיים".

לאחר דברי הפתיחה נלמדו מספר שיעורי תורה. הרב שמואל ריינר ניתח את ההבדלים בין דור המדבר לבאי הארץ. הד"ר חנה קהת הרצתה בנושא "מי החריב את מקדשנו? – בין ר' יוחנן לרבי זכריה בן אבקילס". תחת הכותרת "כמה רחבות דלתות בית המדרש?", הרב יצחק בן דוד דיבר על בית המדרש של יבנה כמקרה מבחן.