מה משותף ליציאת מצרים, היטלר, ברק אובמה ולמלחמות ישראל?
לקריאת הכתבה כפי שפורסמה בהארץ לחץ כאן
02.04.2018
היטלר, פרעה, ברק אובמה, אחמדינג'אד, החיזבאללה וקצת מלחמות ישראל. התערובת הבלתי אפשרית הזאת היתה תמצית השיעור שקיבלו תלמידים בכיתה ג' בבית ספר דתי-תורני בעיר גדולה בצפון, יום לפני היציאה לחופשת הפסח. לא ההיסטוריה עניינה את המורה שהעבירה את השיעור, גם לא פיתוח המחשבה או הסקרנות של תלמידיה, אלא החדרת מסר אחד בלבד: אין דרך לברוח משרשרת ניסיונות ההשמדה של העם היהודי. זהו מסר אנטי-חינוכי מובהק: למעשי האדם אין משמעות, רק לאמונה באלוהים.
השיעור נפתח בדברים שכתבה המורה על הלוח: "והיא שעמדה לאבותינו ולנו – שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו". בהמשך היא אמרה שהתלמידים ייצפו בסרטון: גרסה ארוכה של "והיא שעמדה", בביצוע מלפני כמה שנים של יעקב שוואקי ויונתן רזאל, מהזמרים הבולטים בציבור החרדי והחרד"לי. הזמרים עצמם לא נראים בסרטון. את מקומם תופסים, בין השאר, קליפים ותמונות של משה החוצה את ים סוף ומטביע את צבא פרעה, הנשיא האמריקאי הקודם אשר הופך לפרעה, היטלר והמופתי אמין אל חוסייני, השואה, נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, לוחמי חיזבאללה מצדיעים במועל-יד, מלחמת יום הכיפורים והרבי מלובביץ'. הסרטון הועלה לאתר יוטיוב לפני שש שנים; השימוש בו לא נפסק.
הסרטון המאוד מוזר שביקשה המורה להראות לתלמידים – דלג
הסרטון הוקרן פעמיים – פעם ראשונה בשביל הכיף, פעם שנייה כדי לענות על דף עבודה, כפי שהסבירה המורה בכיתה. נדמה כי רוב התלמידים הכירו את הביצוע של שוואקי ורזאל, כמה מהם הכירו את הסרטון. גם המורה סיפרה כי כבר העבירה את הפעילות בכיתות אחרות.
בסיום הצפייה הראשונה, לאחר ששאלה את התלמידים מה ראו בסרטון, ביקשה המורה לעמוד על המשותף ליציאת מצרים, להיטלר והשואה, לאובמה ולמלחמות ישראל. התשובה הנכונה היתה שמדובר באויבים המבקשים להשמיד את העם היהודי בכל דור ודור, בדיוק כמו שנכתב בהגדה. אחד התלמידים העז לשאול מדוע גם אובמה נכלל בסרטון ואם גם הוא רצה להשמיד את ישראל. המורה אמרה שזאת פוליטיקה, שהיא לא רוצה להיכנס לנושא, "אבל שהוא לא היה טוב ליהודים". השיעור כבר התקרב לסופו. בדף העבודה שקיבלו, התבקשו התלמידים לתת כותרת לכל חלק בפסוק "אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו", ולכתוב "כיצד הציל הקב"ה את עם ישראל בכל דור", תוך התייחסות לקטעים שהוזכרו בסרטון – במצרים, בשואה, במלחמות ישראל, מול איראן וכנראה גם נגד ממשל אובמה.
הצצה כזאת לשיעור בבית ספר דתי-תורני היא נדירה יחסית. החומות גבוהות מדי, וגם הקהילה מתייחסת כמעט תמיד בשלילה למי שמוסר מידע פנימי על ההקצנה ההולכת וגדלה: ספריות בגני ילדים ש"טוהרו" מספרי ילדים "חילוניים" כמו "דירה להשכיר" של לאה גולדברג, תלמידים בכיתה א' שנדרשים לעזוב טקס בבית הספר כי תלמידה מתחילה לשיר או רצועה של בד יוטה בתהלוכה של בני עקיבא, המפרידה בין בנים לבנות, חלילה יהיה קשר עין. לפי נתוני ארגון "נאמני תורה ועבודה", ב-17 השנים האחרונות עלה שיעור תלמידי כיתות א' הלומדים בכיתות נפרדות בחינוך הממלכתי-דתי מ-40% ל-55%, לא מעט בזכות משרד החינוך עצמו אשר מעודד ומזין את התופעה – למשל באמצעות התעלמות מבתי ספר שפועלים ללא רשיון.
הסרטון שהוקרן לתלמידי כיתה ג' מעורר בחילה, אבל לא כדאי להישאר שם, בגינוי ההקצנה של הזרם החרד"לי. זהו פתרון קל מדי, כיוון שהעמדה לפיה "כולם אנטישמים וכולנו קורבנות", מאז ולתמיד, נמצאת בקונצנזוס כבר שנים רבות. לא במקרה, במבחן ההסברה שהשר נפתלי בנט מחייב בו תלמידים היוצאים במשלחות לחו"ל, התשובה לשאלה "ממתי ניתן לראות גילויים של אנטישמיות" היא מתקופת "בית המקדש הראשון". לא במקרה חלק משמעותי מלימודי ההיסטוריה – בחינוך הממלכתי, הפתוח והפלורליסטי רק לכאורה – נלמד מתוך פרספקטיבה יהודית צרה, כפי שכתב לפני כמה חודשים ד"ר אריה קיזל מאוניברסיטת חיפה. התוצאה היא גטו מנטלי, המועבר לתלמידי ישראל, מדור לדור.
המורה מבית הספר הדתי בצפון הבינה טוב מאוד את העקרונות שהשר בנט ומשרד החינוך מדברים עליהם ומחייבים אותם. היא התלמידה המצטיינת.