מערך הדרכה / אלדד וייל-והדת ניתנה
מטרות:
1. החניך יעמוד על חשיבות השמירה והציות לחוקי המדינה.
2. החניך ידון בסכנות של אי ציות לחוק.
ציוד:
2 מקלות, דפי תאוריה, גיר/סלוטייפ+טוש, 2 מכוניות "בימבה"/ 2 מכוניות צעצוע, פתקי-תמרורים, פתקים שחורים.
מהלך הפעולה:
משחקים "7 צעדים". על פי חוקי המשחק כרגיל (מצורף הסבר- נספח 1).
משחקים "7 צעדים". והפעם אין "מרחיק" אחד, אלא כולם הם "מרחיקים" (מצורף הסבר- נספח 2).
דיון על שני המשחקים (מצורף נקודות לדיון- נספח 3).
חלוקת הקבוצה לזוגות.
המדריך: "אנו מכירים את הגמרא כספר הלכות וחוקים, שנהוג לעשות בו למידה בחברותות כדי לרדת לסוף דעתם של מחוקקי ההלכות. אנו נעשה אותו דבר עם ספר חוקים קצת אחר…".
למידה בחברותות של דפי "תאוריה" (נספח 4) לאור שאלות הכוונה (נספח 5).
כל חברותא תבחר תמרור אחד, הנראה כחשוב בעיניה. מומלץ כי המדריך יעבור בין החברותות ויוודא שאין "כפילויות".
באמצעות גיר או נייר דבק (שעליו מסמנים בטוש), משרטטים בחדר או על האספלט שמחוץ לסניף (במקום בטוח בלבד…), תרשים פשוט של שכונה עם רחובות (תרשים מומלץ- נספח 6).
על החניכים להוסיף תמרורים (מצורפים פתקי תמרורים- נספח 5) שנראים להם הגיוניים, לתרשים זה, כולל התמרורים שבחרו [שימו לב- במידה ואתם חוששים שהשרטוט יגזול הרבה זמן ויצור בלאגן, כדאי להכין זאת מראש].
בוחרים חניך וחניכה שינהגו כל אחד ברכב "בימבה" (כמו שיש בכל בית עם ילדים קטנים) ומושיבים אותם בתוך המסלול. (אם אין "בימבה", אפשר להסתפק במכונית צעצוע, אבל זה מאבד מהצחוקים והאפקט…). הנהגים ייסעו על גבי המסלול, ויתחשבו בחוקי התנועה שיצרו החניכים. היתר ישמשו כצופים במתרחש.
המדריך יסביר כי בכל פעם שימחא כף, על זוג חברותא כלשהי לכסות באמצעות פתקים שחורים את התמרור שלהם, ועל הנהגים להפסיק להתחשב באותו התמרור. במקביל, החניכים הצופים יתזמנו תוך כמה זמן תתרחש תאונה, מרגע שהתמרורים מתחילים להתבטל.
דיון וניתוח התצפית (נספח 7) .
המדריך: "יצביע כל מי שמכיר מישהו שמעלים מס!".
המדריך יקריא את חוק הצגת מס הכנסה. ויסביר איזה תועלת יש כתוצאה מתשלום מס הכנסה (נספח 10).
לסיכום: – חברה לא יכולה להסתדר ללא חוקים.
– מאחורי כל חוק יש הגיון ותועלת.
– פגיעה בחוקי המדינה מרבה אסונות ונזקים שונים, וסופה לפגוע גם בפרט עצמו (ולא רק בחברה הכללית).
להרחבה ולהעשרה:
הפירסומת של "רשות המיסים" על העלמת מס: http://www.youtube.com/watch?v=qLQrcyOs3tc
הספר "בעל זבוב" של ויליאם גודינג, המספר כיצד בהעדר חוק אין מוסר.
מקורות רבניים מתוך מאמרו של הרב נבון.
נספח 1- חוקי המשחק "7 צעדים":
מטרת המשחק היא לעבור את שני המקלות, בלא יותר משבעה צעדים וללא דריכה על המקלות. מי שמבצע יותר משבעה צעדים ו/או דורך על אחד המקלות יוצא החוצה. מניחים שני מקלות בצורה מקבילה על הרצפה במרחק של כחצי מטר זה מזה. על כולם לעבור בין שני המקלות לפי סדר שייקבע מראש. האחרון שעובר הוא "המרחיק" ומטרתו לבצע את צעדו האחרון בצורה הרחוקה ביותר. בנקודה שבה הגיע עקבו הקרוב יותר של "המרחיק", שמה מניחים בכל פעם את המקל מחדש. בצורה זו בכל סבב, המרחק בין שני המקלות גדל. המנצח הוא האחרון שהצליח לעבור בין שני המקלות בלא יותר משבעה צעדים.
נספח 2:
משחקים את המשחק על פי החוקים הרגילים (נספח1) אלא שהפעם, מרחיקים את המקל בסוף תורו של כל אחד, בהתאם למרחק שכל אחד הגיע. כלומר, כולם הם כעת "המרחיקים".
נספח 3:
– מה היה שונה בין שני המשחקים?
– איזה משחק נגמר מהר יותר? מדוע?
– באיזה משחק נהניתם יותר? מדוע?
– תפקיד "המרחיק" במשחק הוא למתוח את הגבולות ולהרחיב את המסגרת, על ידי יציאה מהחוק הרגיל החל על כולם. מה קורה כשכולם "מרחיקים"?
– האם חברה יכולה להתקיים כאשר כולם בה חורגים מהחוק, כשכולם מותחים בה את הגבול?
– <אני לא מבין את המסר. האם הרעיון הוא שרק חלק קטן יכול להיות עבריין, וחלק זה עושה לתועלת המדינה? אפשר אולי לוותר ולעבור מיד להמשך הפעולה, בלי משחק זה>
נספח 4:
קישור ללוח התמרורים: http://www.mot.gov.il/wps/pdf/HE_TRAFFIC_PLANNING/tamrurim.pdf
נספח 5:
אילו תמרורים הכי מובנים לכם? מדוע?
אילו תמרורים הכי לא מובנים לכם? מדוע?
על איזה תמרור ניתן לוותר לדעתכם?
איזה תמרור הייתם מוסיפים?
נספח 7:
– תוך כמה זמן אירעה "התאונה"?
– כמה תמרורים היה צריך להסיר כדי שהתאונה תתרחש?
– האם תיתכן נהיגה בטוחה גם ללא חוקים?
– מה היתרון של חוקי תנועה וחוקים בכלל?
– האם חוקים מבטיחים תמיד מניעת תאונות, תקלות, ופגיעה באנשים?
– האם החוקים עצמם, הם שרירותיים?
– האם לכל חוק יש היגיון מאחוריו?
– האם באמת אין מאחורי החוק היגיון כלשהו, או שיש היגיון, אלא שאנו לא תמיד מסכימים איתו?
– מה יקרה במצב בו כל אחד יקיים רק את החוקים שנתפסים בעיניו כהגיוניים?