לקריאת המערך כקובץ word לחצו כאן

לקריאת המערך כקובץ pdf לחצו כאן

 

ידע מקדם עולם

יחידה זו ממוקדת בחובה שלנו כיהודים לעסוק לימודי החול והמדעים הכלליים

ללמוד אותם ולפתחם. אנו יודעים כיצד נכון לחיות לפי התורה, אולם התורה אינה מלמדת אותנו את כל

הנדרש לנו בשביל להתקיים בעולם וכדי להופכו למקום טוב יותר. הפעולה מכוונת לנושאים בוערים בעולם

ובאמצעותה מנסה להראות כי כדי לתקן את עולמנו עלינו ללמוד ולעסוק גם בנושאים חיצוניים לתורה.

 

מטרה

החניך יבין כי מעורבות בעסקי חולין ושותפות ב"נשיאת העול" של קיום העולם, היא משימה מחויבת המציאות על פי היהדות.

מהלך הפעולה

 

תיקון עולם

*לשלב זה דרושים גלובוס, ואִספְּלָניות (להלן – פלסטרים) שעליהם יירשם כל מושג פעמיים לפחות.

הניחו במרכז המעגל את הגלובוס ופזרו מסביבו את הפלסטרים. על כל פלסטר יירשם מושג כלשהו הקשור לצרכינו כבני אדם. בקשו מכל אחד מהחניכים לענות על השאלה הזו:

אילו יכולת להוסיף פלסטר אחד לעולם, איזה מהפלסטרים היית בוחר לשים?

כל חניך ידביק לגלובוס את הפלסטר שבו בחר ויסביר מדוע בחר דווקא בו.

     כסף                           אוכל                        חום

 

מקום עבודה                טכנולוגיה                      הגנה

   השכלה                      בגדים                       חינוך

       בית                       תחבורה                      ממשלה

 

      רפואה                    משפחה                זיווג מוצלח

 

     תרבות                       אמנות                        שוויון

 

 

 

  דמוקרטיה                    תורה                    יהדות

 

      שלום               שטח, טריטוריה                   דת

לאחר שכל חניך הדביק את הפלסטר שבו בחר, ערכו סקירה קצרה של הפלסטרים שנבחרו. שאלות לדיון:

  • איזה פלסטר נבחר הכי הרבה פעמים?

  • איזה פלסטר כלל לא נבחר?

  • מדוע דווקא פלסטר זה לא נבחר?

  • האם יש  פלסטר שלא נמצא כאן שהייתם רוצים להוסיף?

  • האם מישהו שינה את החלטתו בעקבות הדיון?

    2. ככה זה נראה?

    פרסו על הרצפה את התמונות המצורפות (ראו בנספח).

    בתמונות הללו מוצגות חלק מבעיות העולם. עוני, רעב, שלטון מדכא, היעדר השכלה, חסרי בית ועוד.

    לאחר שפרסתם פתחו בדיון:

  • האם הבעיות הללו קשורות אלינו? מדוע?

  • האם פתרון בעיות אלו הוא גם חלק מתיקון העולם?

  • מהי הדרך לטפל בבעיות המוצגות בפנינו?

    התשובות לשאלה יהיו מן הסתם מגוונות; הן יכולות להעלות אפשרויות כמו לבנות עוד בתים

    וכלה בהבאת המשיח. עליכם לנהל את הדיון, ולנסות להביא את הדיון למסקנה

    ברורה:

    בשביל לתקן את בעיות העולם השונות והמגוונות, ולקדם פתרונות, כמובן שצריך עשייה

    בשטח, אך בשביל עשייה נכונה צריך ידע בתחום הרלוונטי, ידע מקצועי.

    3. גלילאו

    קראו יחד עם החניכים את הסיפור הקצר "גלילאו":

     

    גליליאו גליליי (1642-1564) היה פיזיקאי ואסטרונום איטלקי. הוא נחשב אחד מאבות הפיזיקה החדשה. גליליאו תרם רבות לעולם המדע במחקריו על מכניקה ועל אסטרונומיה. בתחום זה הוא נודע בין השאר בזכות מאבקו הגלוי כנגד דעת הכנסייה.

    באותם ימים הכנסייה החזיקה בתפיסה כי השמש סובבת סביב כדור הארץ. כמאה שנים לפני כן פרסם קופרניקוס את מחקרו שלפיו ההפך הוא הנכון וכדור הארץ הוא הסובב סביב השמש. הכנסייה הטילה איסור חמור לעסוק במחקריו של קופרניקוס ולהחזיק בדעותיו, אך גלילאו השתכנע ממחקרו של קופרניקוס ועורר על עצמו את זעמה של הכנסייה שרדפה אותו מאז. גלילאו נשפט ונידון למאסר בביתו. במהלך מאסרו איבד את מאור עיניו ונפטר. 350 שנה לאחר מכן פרסם האפיפיור הודאה בטעותה של הכנסייה.

    שאלו את החניכים מה הם חושבים על סיפור גלילאו?

    עליכם להסביר כי באותו הזמן הכנסייה ראתה את עצמה שליטה על עולם המדע מפני שסברה שבכתבי הקודש מתואר איך העולם אמור לעבוד, והיה אסור לאיש להחזיק בעמדה מדעית הכופרת במה שנאמר בכתבי הקודש.

    פתחו בדיון:

  • האם בתורה מתואר כיצד פועל העולם או כיצד צריך לפעול בעולם?

  • האם בתורה יש התייחסות לכל תחומי החיים?

  • האם התורה מספקת לנו תשובות לכל השאלות בעולם?

  • האם עלינו לדעת בכלל כיצד פועל העולם? האם חשוב לדעת האם השמש סובבת סביב כדור הארץ או להפך?

    תוכל לסכם דיון זה בדברי גלילאו עצמו:

    "התנ"ך מראה לנו את הדרך לשמים, לא את דרכי השמים"

    הכוונה היא שהתורה אומרת לנו כיצד עלינו לנהוג בעולם, אך לא כיצד העולם עצמו נוהג. בשביל להבין זאת עלינו גם לחקור בעצמנו את העולם ולהיעזר במחקרים השונים שכבר ערכו לפנינו.

     

    4. דיון

    נחזור כעת לבעיות העומדות לפנינו בתמונות.

    שאלו את החניכים:

  • האם פתרון בעיות אלו נמצא בתורה? האם הוא כלול בתורה שבעל פה?

    כנראה שלא לכולן. חשוב להדגיש, כי תורתנו היא זו שמנחה אותנו ומחנכת אותנו שעלינו לתקן את הבעיות, ועלינו לנהוג בשוויון ובצדק ולהושיט עזרה לסובלים מבעיות העולם. אולם הדרך לפתרון הבעיות נמצא גם במקומות אחרים.

  • אם לא נמצא את הפתרון בתורה, היכן נמצא אותו?

    כוונו את החניכים להסבר הפשוט כי לשם תיקון בעיות העולם עלינו להתמצא ברפואה, בכלכלה, בתאוריות כלכליות וחברתיות. כדי ליישם מדיניות צודקת כלפי אזרחים, עלינו להיות בקיאים בתורת המדינה, ובעוד תחומים רבים.

  •  אם אכן הפתרון נמצא בתחומים החיצוניים לתורה, האם מוטלת עליי חובה לעסוק בהם?

    ברור לכולנו כי העובדה שכדור הארץ סובב סביב השמש ולא להפך היא בסיסית ביותר להבנת עולמנו.

    – שאל את החניכים האם יש להם ספק אם ה' היה רוצה שנדע זאת או לא?

    – אם כן מדוע התורה לא גילתה לנו את העובדה הזו?

    למסקנה אפשר להביא ציטוט נוסף מדברי גלילאו:

    "אינני מרגיש מחויב להאמין שאותו האל שבירך אותנו בחושים, היגיון, ואינטלקט, התכוון שנזנח את השימוש בהם, ובאמצעים אחרים, ייתן לנו ידע שיכולנו לרכוש בעזרתם."   

    אפשר להציע שהסיבה שה' לא כלל עובדות מעין אלו בתורה, היא משום שהאדם צריך להשתמש באמצעים שניתנו לו כדי לחקור ולגלות את עולמו בעצמו. כפי שהזכרנו כבר, הקב"ה כלל בתורה את ההכוונה מה עלינו לעשות בעולם הזה, אך לא את כל הידע שדרוש כדי לעשות זאת.

    5. מי משתמש?

    נספר ביחד באימפרוביזציה (שיטת אִלתוּר) את סיפור "כיפה אדומה" הייחודי שלנו. המדריכים יפתחו במשפט: "פעם היתה ילדה קטנה, שקראו לה כיפה אדומה…"

    החניכים יוסיפו – כל אחד בתורו – משפט לסיפור. לחלק מהחניכים נחלק את הפתקים המצורפים, והם יהיו חייבים להשתמש במילים הללו:

     – פלאפון

  • – בגדים

  • – מכונת כביסה

  • – מחשב

  • – אינטרנט

  • – מוזיקה

  • – משחת שיניים

  • – תרופות

  • -נעליים


לאחר סיום המשחק, שאמור להעלות חיוך על פני החניכים, נבקש מכל אחד ממקבלי הפתקים לחשוף את המילה שבה הוכרח להשתמש. בכל פעם נבקש מהחניכים להרים יד במידה ואינם משתמשים באובייקט שהוזכר.

סביר להניח שאין אחד שלא משתמש בדברים הללו.

שאלו את החניכים האם הם יודעים כמה מחקר היה דרוש כדי לפתח את כל אחד מהדברים הללו? למשל בגדים – במשך הזמן למדו האנשים מאיזה חומר עדיף להכין בגדים ובאיזה אופן ישמשו אותנו הבגדים טוב יותר.

תשובות לדברים הללו לא מצויות בתורה. שאלו את החניכים האם אנחנו כיהודים יכולים להרשות לעצמנו רק ליהנות מפרי מחקרם של אחרים או שמא עלינו להשתתף בכך גם בעצמנו?

אגב, חפצים רבים לא היו קיימים בתקופתה של כיפה אדומה (לכן היה קל לנחש מהי המילה המושתלת), אך כיום איננו יכולים לחיות בלעדיהם. זה מעיד על כך שהעולם ממשיך ומתפתח כל הזמן, ולנו יש תפקיד להמשיך ולפתח אותו.

סיכום

בקשו מאחד החניכים לקרוא את דבריו של זאב ספראי:

  "… ריבונו של עולם הפקיד בידינו עולם בוסרי שיש לפתחו ולשכללו. נטישת העולם הזה ופיתוחו, משמע מותם של מאות מיליונים, שכן רק מיליונים בודדים יכולים להתקיים בעולם ללא פיתוח, חדשנות וטכנולוגיה. על כן "העבודה" היא מצווה לעצמה…"                                                 פרופ' זאב ספראי


במושג 'העבודה' התכוון ספראי לעיסוקי החולין שאינם תורה.

ברור כי מוטלת עלינו חובה ומצווה לתקן את העולם. אך התשובה לשאלות השטח כיצד מתקנים את העולם אינה טמונה בתורה. בתורה נמצא את הדרך כיצד עלינו לחיות את חיינו ובאיזה אופן העולם צריך

להיראות, אולם לא נמצא בה את תורת הרפואה, או את התשובה לשאלה כיצד מאכילים מיליונים

רעבים. ה' ציווה עלינו בעצם להשתמש בשכלנו האנושי ובאמצעים שהוא נתן לנו, כדי לחקור

את העולם וכדי להגיע לתשובות לשאלות המטרידות אותנו. עלינו לעמוד בחובה להשתמש בשכלנו האנושי

ובאמצעים שיש בידינו ולחקור את העולם כדי להגיע לתשובות לשאלות, ושֹומה עלינו לא להרפות ידינו מעיסוק בתורות העולם הכללי לצד התורה.