לקריאת המערך כקובץ word לחצו כאן

לקריאת המערך כקובץ pdf לחצו כאן

יחידה 1: קבל האמת ממי שאמרה

 

יחידה זו ממוקדת בסוגיית לימוד מגויים וממקורות חיצוניים לעולם היהודי.

 

מטרת הפעולה היא העברת המסר כי גם בקרב הגויים עשויים להיות אמת, חכמה ורעיונות

 

הראויים ללמידה ולאימוץ בידינו. ברוח הביטויו שטבע רמב"ם: "שמע האמת ממי שאמרה" (הקדמת

 

רמב"ם לשמונה פרקים) שלפיו רעיון נשפט לא לפי מי שביטא אותו, אלא לפי המשמעות שהוא מבטא;

 

אם אמת הוא – נאמצנו, ואם לאו – נדחה אותו, אך לא נפסול אותו רק בגלל מקורו.

 

 

 

מטרות הפעולה

 

  1. החניכים יבינו כי אמת איננה נחלתו הבלעדית של האדם היהודי.

  2. החניך ילמד לבחון אמיתוֹת הנחשפות בפניו באובייקטיביות, ולא על בסיס שיפוט של מי שמסר אותן.

 

 

מהלך הפעולה

 

  1. "איך זה מרגיש"?

    נפתח את הפעולה בסיפור. מומלץ להעביר את הסיפור בטכניקת דמיון מודרך: החניכים יישבו בעיניים עצומות והמדריכים יובילו אותם אל הסיטואציה.

    יצאנו לטיול שנתי. דמיינו לעצמכם את הנוף המדהים. כל אחד יתחבר לנוף שהוא הכי אוהב – לנוף מדבר, לנוף ירוק, למרחבים אין-סופיים, לנוף הים (נסו להכניס אותם באמת לאווירה של דמיון). היה "כיף לא-נורמלי"; באמת אחד הטיולים הטובים שהיו – חברים, ראש פתוח מצד המורים והרבה צחוקים. רב בית הספר יצא איתכם לטיול ופתאום פותח בדבר תורה. לא-ברור למה, אבל פתאום דבריו מחלחלים פנימה. אתם מרגישים שלבכם ונשמתכם נפתחים למשהו חם ועוטף. הרב ממשיך בסיפורי חסידים ובדברי תורה, ופתאום, באחד המשפטים, הרב מצטט את ברק אובמה נשיא ארצות הברית ולומד מדבריו מסרים לחיינו. אתם מתחילים להתבלבל ביניכם לבין עצמכם ואז אתם אומרים לעצמכם:

    "איך אני מרגיש כלפי זה"?

    מן הסתם תשובות החניכים יהיו מעורבות וינועו בין "מוזר" לבין "מפתיע". חלקם אולי יגידו כי תחושתם היא שזה לא נכון ואולי חלקם יגידו שזה כלל לא מוזר בעיניהם. אין לפתוח כעת דיון בנוגע לתחושות החניכים. נדחה זאת להמשך.

    2. אמרי שפר

    לפני הפעולה גזרו את הכרטיסים המלבניים שלהלן. יש להדביק את צמדי המלבנים גב אל גב. האִמרות עוסקות

    בנושאים שונים של חכמת חיים כגון אמונה, מוסר וכיוצא באלה. חלקן ממקורות יהודיים וחלקן לא.

    מובן שהצד הפונה למעלה, יהיה צד האִמרה וצד המקור יהיה מוסתר.

    מטרת שלב זה היא להראות כי ישנם רעיונות שמהם אנחנו יכולים ללמוד, שמקורם מחוץ לעולם היהודי.

    פזרו בחדר את האמרות ובקשו מהחניכים להתבונן בהן כמה רגעים. בקשו להסתובב

    ביניהן ואחר כך להיעמד כל אחד ליד האמרה שאיתה הוא הכי מזדהה.

    לאחר שהחניכים יבחרו עם איזו אמרה הם מזדהים, בקשו מכמה מהם להסביר את

    בחירתם. כעת בקשו מהם להפוך את הכרטיסים ולקרוא מי אמר את האמרה שאיתה הזדהו.

    *אם החניכים אינם מבינים את האמרות, הסבירו אותן לפני שהם בוחרים.

    בין כל מידות האלוהים, על אף שכולן שוות, מידת הרחמים זוהרת הרבה יותר ממידת הדין.

     

    אם אין טלית, מתעטפים בארבע כנפות הארץ ומתפללים.

    אל נא תתפללו לחיים קלים יותר. התפללו להיות אנשים חזקים יותר.

    מיגל דה סרוואנטס

    סופר ומחזאי ספרדי

     

    ר' מנחם מנדל מקוצק

    ג'ורג' ו' בוש האב

    לשעבר נשיא ארה"ב

     

    העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו, לא בגלל האנשים שעושים רע, אלא בגלל אלה שלא עושים דבר בעניין.

    אמונה היא לעשות את הצעד הראשון גם כשאינך רואה את התמונה כולה.

     

    אף אדם איננו אי, כל אחד הוא חלק ממשהו…

    לכן, אל תשאל למי מצלצלים הפעמונים, לך הם מצלצלים!

    אלברט איינשטיין

    מדען יהודי

     

    מרטין לותר קינג

    כומר שחור עור, לוחם למען זכויות שחורים

    .

     

    ג'ון דאן

    משורר ואיש כנסייה אנגלי

     

    במקום שם אין איש,

    השתדל להיות איש.

    אמונה שאין בה ספקות היא אמונה מתה.

    האושר פירושו למלא את חובתך, וככל שהחובה קשה יותר, כך האושר גדול יותר.

    מסכת אבות, פרק ב, משנה ו

     

    מיגל דה-אונאמונו

    סופר, משורר ופילוסוף ספרדי

     

    ניקוס קאזאנצאקיס

    סופר יווני

 

פנו למי שבחרו אמרה שאינה ממקור יהודי ושאלו:

 

  • האם ידעתם מי אמר את ההיגד שעל הכרטיס לפני כן?

    אם ענו בחיוב, שאלו האם העובדה שהדברים נאמרו בידי גוי, הייתה שיקול מבחינתם?

    אם ענו בשלילה, שאל האם היו משנים את בחירתם אילו ידע?

  • האם הייתם מעדיפים שבעל האמרה יהיה יהודי? מדוע?

    תוכלו להפנות את אותן שאלות לחניכים שבחרו אמרה ממקור יהודי בניסוח הפוך:

    –     האם הייתם בוחרים בה אילולא הייתה ממקור יהודי?

    3. איפה האמת?

    בקשו מהחניכים לחזור למקומותיהם ופתחו בדיון על השאלות והתשובות שענו

    החניכים שאליהם פניתם. בדיון יעלו מן הסתם תגובות מגוונות, עליכם לפתח אותן כדי

    לעזור לחניכים לחשוב האם מקור הציטוט משמעותי מבחינתנו ביחס למידת קבלתנו אותו.

    השאלות המכוונות את הדיון יתחילו בשאלות ששאלתם את החניכים בעקבות הציטוטים.

    – מדוע הייתם מחליפים או לא מחליפים אמרה?

    – האם מקור הציטוט הוא שיקול בעיניכם? מדוע?

    המשיכו בשאלות רחבות יותר:

    – האם בכלל יכול להיות רעיון בעל משמעות ראויה לאימוץ, שלא בא מהתורה, או ממקורות העם היהודי?

    –  האם יש ערך להעדיף אִמרה ממקור יהודי על פני מקור שאינו יהודי?

                * בשאלה זו אנו מכוונים גם לשאלה מדוע לא לקבל רעיונות ממקורות שאינם יהודים. כאן חשוב להדגיש כי הזדהות עם רעיון שמקורו באדם נוצרי או מוסלמי, אינו אומר שאתה מזדהה עם הנצרות או עם האסלאם, אלא רק עם אותו רעיון. חשוב להבין כי תפיסת עולם היא דבר שיכול להיות מורכב מרעיונות רבים, עם דבריו האלה של אותו אדם אתה מזדהה, אך אין זאת אומרת שאתה מזדהה עם תפיסת הא-להים שלו למשל.

    – האם בכלל עלינו לתת משקל למקור הציטוט?

    *טיפ למדריכים: במהלך הדיון, ערכו 'שיקוף' של תשובות החניכים. חזרו על תשובתם בלשונכם, הסבירו אותה וודאו שהבנתם אותה וששאר חברי הקבוצה הבינו.

    לסיכום הדיון קחו שניים מן הכרטיסים:

     

    במקום שם אין איש,

    השתדל להיות האיש.

 

 

אף אדם איננו אי, כל אחד הוא חלק ממשהו…

לכן, אל תשאל למי מצלצלים הפעמונים, לך הם מצלצלים!

 

 

הציטוט ממסכת אבות וסוף דבריו של ג'ון דאן עוסקים באותו רעיון: המחויבות המוטלת על האדם לפעול ולא להמתין למישהו אחר. רעיון זה הוא רעיון מוסרי מאין כמוהו. במסכת אבות ראו אותו כראוי להיכתב בה. ג'ון דאן היה משורר ואיש כנסייה אנגלי, שביטא בדבריו את הרעיון שהבאנו ממסכת אבות. יש שיגידו שבלשונו השירית ובתוספת של תחילת דבריו, הוא אף ביטא את הרעיון בצורה טובה יותר.

 

 

סכמו את הדיון בראיה משתי המתודות שהעברתם.

 

האמירות עוסקות בנושאים כמו אמונה, מוסר ובנושאים נוספים שהתורה עוסקת בהן רבות. אף על פי שחלקן ממקורות שאינן מן התורה, וחלקן נאמרו בידי נוצרים או מוסלמים. חלק מהחניכים מצאו את עצמם מזדהים יותר עם אִמרות אלו. המסקנה המתבקשת היא פשוטה:

 

  • רעיונות של אמת וחכמה עשויים להימצא גם מחוץ לתורה וליהדות.

  • רעיון נשפט לפי משמעותו ולא לפי בעליו.

    * חשוב: במהלך הדיון עשויה לעלות שאלת קיצון טובה: מה לגבי אמירות

    ששייכות לאנשים שמסמלים בעבורנו רוע קיצוני? (לצורך הבהרת העניין: מה עם אמרה חכמה שאמר היטלר?)

    אם עולה שאלה כזו, הדגישו ששאלה כזו היא נושא לפעולה ולבירור בפני עצמם, ואילו אנחנו

    עוסקים כרגע באנשים שלגביהם אין מחלוקת ביחס להיותם בני אדם מוסריים.

    4. אז למה לא? – דיון

    נחזור לסיפור על דרשתו של הרב.

    נבקש מהחניכים להזכיר את התחושות שעלו אצלם מהסיפור.

    נשאל את מי שתחושותיו היו שליליות, האם תחושותיו עדיין כאלו?

    נשאל האם יש מישהו ששינה את דעתו?

    נציע, כמובן לא כקביעה, שיכול להיות שהתחושות המעורבות שלנו נובעות מההנחה השגויה לפיה ברגע שמכניסים מקור שלא שייך לתורה לצד התורה, אנחנו בעצם פוגעים בקדושת התורה. כאן חשוב לציין כי כמובן שעלינו לעשות הפרדה ברורה במקורות הרעיונות, ולתת למקור תורני את הכבוד הראוי לו והשייך לו. אולם כאשר אנחנו לוקחים רעיון ממקור חוץ תורני/יהודי, אנחנו מאמינים שהוא בעצם מבטא רעיון ששייך לעולמנו, עולם התורה.

    בעצם אנחנו מלקטים אמיתות ממקומות שונים ומקורות שונים, אך בסופו של דבר אנחנו מאמינים כי האמת נובעת ממקום אחד- ריבונו של עולם. וכאשר אנחנו מזהים רעיון במקום אחר, אנחנו נותנים גם לו את הכבוד הראוי לו, רעיון ששיך לאמת ובמקורו לרבש"ע.

     

    סיכום

    נוכל לסכם עם דבריו של הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, שסיפר על כך שהרב סולובייצ'יק היה לומד את דבריו של סרן קירקגור, פילוסוף דני נוצרי:

    "הר' סולובייצ'יק, אם לאחר בדיקתו הזהירה, הוא מוצא את הדברים שקרא שם כאמתיים, כמוסריים, כמעמיקים את תודעתנו לגבי עבודת ה', האם עליו להסיר את הדברים הללו הצדה? האם עליו להתעלם מהם? למה? רק מפני שהם מבוססים על קירקגור? – אם הרעיון אמיתי אז הוא ייטול אותו, ואם לאו, הוא יתעלם ממנו. לא מפני שהרעיון נמצא אצל קירקגור, אלא מפני שהוא אינו נכון."   

                                                                                                    הרב אהרן ליכטנשטיין, מבקשי פניך

    הרב ליכטנשטיין ביטא את הנקודה בחדות: צריך להבין שהאמת יכולה להימצא גם במקורות חיצוניים לתורה ולעם ישראל, אולם זה לא ימנע מאיתנו לשמוע אותם, ללומדם ולקבלם. נשפוט אותם לפי משמעותם במנותק ממקורם. זו כוונת רמב"ם כשאמר (הקדמה לשמונה פרקים) "שמע האמת ממי שאמרה". על אמרה זו עצמה סיפר הרב ליכטנשטיין שרמב"ם שאב אותה ממקורות גויים.