מקדימים תרופה למכה-ניאו רפורמה בציבור הדתי
http://www.kipa.co.il/jew/show.asp?id=33490
מקדימים תרופה למכה-ניאו רפורמה בציבור הדתי? השתלטות חרדל"ית?
בתנועת "נאמני תורה ועבודה" מודאגים
ט"ו תמוז ה´תשס"ט
החשש מהשתלטות חרדל"ית על הציבור הדתי לאומי הולך וגובר. בימים אלו החליטו "נאמני תורה ועבודה" בשיתוף עם "הקיבוץ הדתי" לצאת במבצע כתיבת חוברות הדרכה חדשות במטרה להנחיל לדור הבא את הערכים שלדבריהם כה חסרים. "מזה שנים אין בנמצא חומר זמין, נגיש וברור אשר ישמש בני נוער וצעירים כמקור לחיזוק תפיסותיהם בנושאי ערכי תורה ועבודה", טוענים בארגון. "החומר הקיים כיום הינו ישן מבחינה פיזית ומתודית. החומר המעודכן מפוזר במאות מאמרים ומקורות שונים ואינו זמין מספיק".
החוברות, הנמצאות כעת בתהליך כתיבה והיגוי יעסקו בנושאים כמו אמונת חכמים מול אחריות אישית, קיום חברה מעורבת וצנועה ועוד. בין המשתתפים בצוות ההיגוי ניתן למצוא שמות כמו יוחנן בן יעקב (מזכ"ל בני עקיבא לשעבר), נחמיה רפל (מזכ"ל הקיבוץ הדתי) וד"ר משה מאיר (חבר הנהלת "נאמני תורה ועבודה").
בשנים האחרונות מערכת החינוך הדתית ובני עקיבא בתוכה, נמצאות בתווך בין האורתודוקסיה המודרנית לחברה החרדלי"ת. כתוצאה מכך, טוענים בארגון, נמצאת בני עקיבא באמצע ובוחרת שלא להיכנס למחלוקות ונמנעת מנקיטת עמדה. כתוצאה מכך, בוחרת בני עקיבא לעסוק בערכים המקובלים על כולם כמו חסד ועזרה לזולת, ונמנעת מעיסוק בשאלות מהותיות. המחיר לטענת נאמני תורה ועבודה הוא איבוד האמירה ובריחה מהנושאים המקוריים בהם עוסקת התנועה.
"הרעיון אינו רעיון חדש", מסביר שמואל שטח מנכ"ל תנועת "נאמני תורה ועבודה" . "עוד לפני כ-20 שנה הוציא הארגון יחד עם הקיבוץ הדתי חוברות רבות שעסקו בנושאים כמו יחסנו לחברה מעורבת, יחס החברה הדתית לגיוס לצבא ועוד. אך הבנו שאין טעם להדפיס את אותן החוברות מחדש מכיוון שהשפה השתנתה והאופי השתנה ויש לתכנן משהו חדש ועדכני".
"המטרה העיקרית היא לעורר את הדיון" מוסיף שטח." אותו דיון שאבד לנו בבני עקיבא, כדי שהתנועה לא תהפוך להיות 'עזר מציון', אלא לתנועה בעלת אמירה ועומק. לכן אני שמח על הדברים שאמר הרב יהושע שפירא השבוע. חשוב לדעת שיש כאן שתי תפיסות שונות, שיהיה דיון, ושיתחיל תהליך של בירור בציונות הדתית".
"דיון רציני בנושאים המוצעים הינו חיוני ומבורך", אומר הרב יונדב זר מישיבת 'הר ברכה'."בציבור בכללו נושאים אלו אינם נידונים לעומק, ומתוך כך דרכי ההתמודדות אינן עקביות, מקומיות לבעיות שצצות עם הזמן ולכן גם לא יעילות כפי שהיה ראוי.
"בבואנו לדון בנושאים כאלו כדאי להקדים, שהיחס המורכב של הציבור הדתי-לאומי לנושאים אלו נובע ממורכבותם של הערכים עצמם. יש ללמוד איך לשלב בין הערכים שילוב אידיאלי, ולא שילוב פשרני. התוצאה בשתי אפשרויות אלו פעמים רבות דומה מאד, אך לטווח ארוך ההבדל עמוק. אין לשלב בין הערכים מתוך רגשות נחיתות ועמדת התנצלות אלא דוקא מתוך גדולה וחזון.
"לצערנו, ישנם גופים שמגמתם היא 'להוסיף כיפה' לתרבות השמאלנית-מערבית השלטת, ודבר זה איננו מוסיף כבוד לדת, ולערכיה".