הבחירות המקומיות זה הזמן שלנו להתקדם.

אז מה אנחנו רוצים לשנות?

חינוך

שבת

רבנים

נשים

תקציבים ושירותי דת

מסמך בנושא דת ומדינה לקראת הכנסת ה-25 – הצעת נאמני תורה ועבודה

מסמך בנושא דת ומדינה לקראת הבחירות לכנסת ה-24 – נאמני תורה ועבודה

אנו נמצאים בנקודת אל-חזור ביחסי דת ומדינה ודתיים-חילונים בישראל. היכולת להגיע להסכמות לגבי המרחב הציבורי המשותף ושירותי הדת בישראל הולכת ומתרחקת מאיתנו בעקבות מערכות הבחירות האחרונות, אירועי "חוק המרכולים", המשבר העמוק עם יהדות התפוצות והקיפאון בכל הקשור למונופול הרבנות הראשית על שירותי הדת.

יחסי דת ומדינה בישראל תקועים. יש לשחרר את הפקק בדרך לתיקון. מטרת מסמך זה להציע תיקונים פרקטיים הנדרשים בתחומים הבוערים – המרחב הציבורי בשבת, נישואין וגירושין בישראל, שירותי הדת והיחס ליהדות התפוצות.

שבת: המרחב הציבורי בשבת השתנה לצערנו עשרות מונים בשלושים השנים האחרונות. מרכזי מסחר נפתחים ופועלים בשבת, וכ-400 אלף ישראלים עובדים בשבת, כל שבת. יש להביא להסדרת המרחב הציבורי בשבת בהתאם לרוח אמנת גביזון-מדן התומכת בצמצום המסחר, פתיחת מוסדות תרבות בשבת והפעלת תחבורה ציבורית במתכונת מוגבלת. זאת תוך מתן מנוחה לעובדים ואוטונומיה מקסימאלית לרשויות המקומיות.

מה אנחנו מציעים? משחררים את הפקק וקובעים את יום השבת כיום מנוחה לאומי באמצעות מתן אפשרות לכל עובד לנוח עם משפחתו בשבת לפחות פעם בחודש.

נישואין וגירושין: הסמכות של הרבנות על נישואין וגירושין בישראל מביאה לבעיות רבות ולהרחקת רבים מהיהדות. בצד הנישואין ישנם מאות אלפים בקרב אזרחי ישראל המוגדרים כ"חסרי דת" ושאינם יכולים להירשם לנישואין במדינה. מדובר בעיקר בקהילת יוצאי מדינות ברה"מ לשעבר. במקביל, ישנה ירידה מתמשכת ברישום לנישואין ברבנות ועלייה בזוגות המוכרים כידועים בציבור – מוסד משפטי לא מוכר ולא מוסדר. זו מציאות שיוצרת בעיות רבות, כולל בעיות הלכתיות, מרחיקה מהיהדות ויש לתקנה בדחיפות.

מה אנחנו מציעים? משחררים את הפקק ומאפשרים לכל זוג ישראלי לקבל הכרה מהמדינה לזוגיותם, זאת באמצעות הרחבת מרשם "ברית הזוגיות" למנועי חיתון וידועים בציבור.

שירותי הדת: לרבנות הראשית מונופול על שירותי הדת בישראל. רוב שירותי הדת ניתנים על ידי המדינה ולא באופן רגולטורי. כמו כן, רובם ניתנים כשירות מוניציפאלי באמצעות המועצות הדתיות והרבנויות המקומיות, במנותק מהציבור המקומי וללא פיקוח ציבורי מספק מצד הרשויות המקומיות.

בשירותי הדת ישנן בעיות מבניות, היעדר שקיפות, ניגודי עניינים ואף מעשי שחיתות. דברים אלה פוגעים ביהדות ומגבירים את חילול השם.

מה אנחנו מציעים? משחררים את הפקק ומעבירים סמכויות על שירותי הדת לרשויות המקומיות, תוך יצירת תחרות בין נותני השירות, תחת רגולציה בסיסית והחלת כללי שקיפות.

יהדות התפוצות: מאז הקפאת מתווה הכותל וקידומו של חוק גיור שמטרתו לבלום גיורים של בתי דין עצמאיים, נוצר משבר חמור בין הממשלה ליהדות התפוצות. במקום לקרב את אחינו, השסע הולך ומעמיק והוא נוגע לזרמים הלא-אורתודוכסיים ולקהילות אורתודוכסיות חשובות כאחד.

מה אנחנו מציעים? משחררים את הפקק ומעניקים קול ליהדות התפוצות באמצעות החלת חובת היוועצות של הממשלה והכנסת עם נציגי התפוצות בנושאים שמשפיעים על חייהם כיהודים.

להלן שאלות מנחות שאנו ממליצים לשאול מועמדות ומועמדים:

שבת:

* כיצד בכוונתך לפעול בעניינם של מאות אלפי יהודים שנאלצים לעבוד בשבת וכמאה אלף ישראלים שאין להם יום מנוחה שבועי כלל?
*האם תתמכו בהחזרת הסמכות לרשויות המקומיות להכריע בסוגיות של המרחב הציבורי בשבת ברוח אמנת גביזון מדן?

 נישואין וגירושין:

*מה הפתרון שלך ללמעלה מ – 400 אלף מנועי חיתון שחיים בארץ?
*מה עמדתך לגבי הכנסת הסכמי קדם נישואין למניעת עגינות כחובה בעת הרישום לנישואין?

שירותי הדת:

*כיצד בכוונתך לפעול ליצירת תחרות בתחום הכשרות?
*מה בכוונתך לעשות על מנת להגביר את השקיפות בשירותי הדת?

יהדות התפוצות:

*מה לדעתך הדבר הראשון שיש לעשות כדי לחזק את הקשר עם יהדות התפוצות?
*האם תתמכו בשינוי מתווה ניהול הכותל והעברתו למועצה ציבורית בראשות יו"ר הסוכנות?