משרד החינוך דורש: מורים בממלכתי-דתי יצהירו על שמירת מצוות

 

מורה חילוני – לא בבית ספרנו: לידי חדשות 10 הגיעו שאלונים שהעביר באחרונה משרד החינוך לבתי הספר של החינוך הממלכתי-דתי שנועדו להבטיח כי ילמדו בהם רק מורים דתיים. על פי המסמך שנחשף הערב (רביעי) כבר נדחו מועמדותם של מורים שביקשו ללמד בבתי הספר בזרם הממלכתי-דתי.

 

בימים האחרונים משרד החינוך העביר לכל בתי הספר הממלכתיים-דתיים שאלונים, בהם המורים החדשים נדרשים להצהיר על מידת האמונה שלהם ואורח החיים, גם מחוץ לשעות הלימודים. בין היתר, המורים נדרשים להצהיר בכתב

שאורח חייהם מושתת על קיום תורה ומצוות.

 

במסמך נכתב כי החוק מסמיך אישור או פסילה של מינויו או המשך עבודתו של מנהל או מורה מנימוקים דתיים ומטעמים שבאורח חיים. עד כה כבר נרשמו כמה מקרים של אנשי חינוך שלא ענו "כראוי" והודחו כמה ימים לאחר שנכנסו לכיתות. יש לציין כי הנוהל חל על מורים חדשים בלבד ולא על מורים שכבר עובדים בבתי הספר הממלכתיים-דתיים.

מנהלי בתי ספר כינו את המסמך בשם "שאלון הבושה". "מעניין מה היו אומרים אם בחינוך החילוני היו מפטרים מורה כי היא שומרת מצוות והולכת עם כיסוי ראש", אמר מנהלת ששוחחה עם חדשות 10. מורים רבים פנו לתנועת נאמני תורה ועבודה, שם אמרו שהנוהל החדש לא תורם ליחסי חילוניים ודתיים בחברה הישראלית, ושהניסיון להיכנס ולבחון את ליבו של אדם ואת כוונותיו מוטעה.

 

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושייוון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בעקבות הפרסום ש"הרעיון שרק מורים דתיים יכולים ללמד בחינוך הממלכתי דתי בלתי נסבל. אפשר אולי להבין דרישה כזו בתחום שעורי הדת, אבל קשה מאוד להבין כיצד היא רלבנטית ללימודי המתמטיקה, הכימיה, הביולוגיה או האזרחות. מדובר בהפרה בוטה ובלתי מוצדקת של חוק יסוד: חופש העיסוק. מוזר מאוד שהשר בנט מצליח לקיים מפלגה משותפת של חילונים ודתיים, אבל אינו מצליח לקיים מערכת חינוך כזו".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ברור כי מורים בחינוך הדתי הם דתיים. תמיד שובצו רק מורים שהצהירו כי הם דתיים. למיטב ידיעתנו, בשום מוסד חינוכי לא פוטרו מורים".

כתוב ע"י עמרי מניב

הכתבה המקורית מופיעה באתר nana10