נטישה ממלכתית דתית

 

אלפי תלמידים מהשכבות החזקות נטשו בשנים האחרונות את בתי הספר הממלכתיים דתיים ועברו לפרטיים. התוצאה: בתי הספר הציבוריים הולכים ונחלשים. במגזר החליטו להילחם בתופעה: השבוע יתקיים כנס ראשון למען החינוך הציבורי
אפרת זמר | 15/9/2008


בשנים האחרונות גוברות התלונות על פערים מתחזקים בין בתי הספר הדתיים הפרטיים לבין בתי הספר הממלכתיים דתיים. כיום בתי ספר דתיים פרטיים גובים שכר לימוד בגובה אלפי שקלים בשנה ועורכים מבחני מיון קפדניים.

קיימת גם זליגה של אלפי תלמידים מהשכבות המבוססות מהחינוך הממלכתי דתי לעבר בתי הספר הפרטיים, שנחשבים יוקרתיים יותר. בימים אלו מתארגנת קבוצה של פעילים, מורים, רבנים והורים אשר מתכוונת לשים סוף לתופעה.

ביום רביעי הקרוב ייערך בירושלים כנס יסוד של הפעילות למען חיזוק החינוך הציבורי הממלכתי דתי. בתנועת "נאמני תורה ועבודה" יוזמי ההתארגנות אומרים כי הפעילות תכלול הקמת מוקד חירום לפניות ותלונות נקודתיות, נקיטת צעדים משפטיים במידת הצורך ורח תימת אישי ציבור, כולל רבנים ואנשי חינוך, לפילות ציבורית בנושא.

עד כה חתמו על עצומה בנושא קרוב לאלף איש. לטענת המארגנים, בתי הספר הממלכתיים דתיים מחויבים לקבל את כל התלמידים, זאת בניגוד לבתי הספר הפרטיים, וכך נוצר פער ברמת הלימודים.

שיוויונית = עלויות גבוהות
בחינוך הדתי פרטי מתפשטת התופעה של עריכת מבחני מיון, בניגוד להוראות משרד החינוך האוסרות על כך באופן מפורש, ולמרות תלונות של הורים על חוסר השוויוניות הנובע מכך.

בנוסף, הורים לתלמידים בחינוך הדתי הפרטי נאלצים לשלם מדי שנה אלפי שקלים, לעתים אף יותר משכר לימוד אוניברסיטאי, עבור חינוך ילדיהם.

מנתונים שיוצגו בכנס, המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2003 עמד מספר התלמידים בפיקוח הממלכתי דתי על כ- 190 אלף תלמידים, ואילו הצפי לשנת 2009 עומד על כ 180 אלף תלמידים. "נשאלת השאלה לאן נעלמים התלמידים", אומר שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.

"האוכלוסייה החזקה הולכת לבתי הספר הסלקטיביים, שלא מקבלים את
החלשים. החזקים לא רוצים את בית הספר הציבורי כי האוכלוסייה בו חלשה. מגמת ההפרטה הזאת צריכה להטריד את כל הציבור, כי זה יקרה במערכת כולה תוך זמן קצר".

במינהל החינוך הדתי במשרד החינוך אומרים בתגובה כי יש מקום להגברת השוויוניות, אך יש לקחת
בחשבון את הרקע לעלויות הגבוהות.

"אם כוונת ההתארגנות היא להיבט השוויוני, הכולל פיקוח על תשלומי הורים ועל מיון, אני מסכים שצריך לעשות חשיבה מתקנת כי יש מקום ליותר פיקוח", אומר שמואל בורקש מראשי מינהל החינוך הדתי, "אבל מבחינה מערכתית יש להבין כי המדינה מקצה את אותו תקציב שעות לחינוך הממלכתי ולחינוך הממ"ד, ולכן יש צורך בתשלום נוסף של ההורים עבור שעות הוראה נוספות".