ניגוד עניינים ברבנות הראשית לישראל/ עודד בן צבי

 

לקראת ההצבעה בעניין מינויו של הרב מצגר לנשיא בית הדין הרבני הגדול מבקשים בתנועה לפסול את הרב עמאר ועוד שניים מחברי הועדה.

עודד בן צבי ו02/01/2008
הרב מצגר.הולך לשיטת הרב אלישיב (צילום: באדיבות לשכת הרב מצגר)
מחר, אמורה להתכנס הועדה למינוי דיינים בראשותו של שר המשפטים, פרופסור דניאל פרידמן, לדון ולהצביע על מינוי הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר, לנשיא בית הדין הרבני הגדול.

על פי הנהוג ברבנות הראשית, בתום כהונה של חמש שנים מתחלפים הרבנים הראשים לישראל, האשכנזי והספרדי בתפקידם כנשיא מועצת הרבנות וכנשיא בית הדין הרבני הגדול.

בחודש ניסן השנה צפויה להתקיים התחלופה כאשר הרב מצגר צפוי להתמנות לנשיא בית הדין הרבני הגדול.

מי שמודאג במיוחד מתחלופה זו אלה ארגוני הנשים, אשר מסבירים כי הרב מצגר נוהג על פי הדרכתו של מנהיג הפלג הליטאי בציבור החרדי, הרב יוסף שלום אלישיב, אשר מחמיר במיוחד בכל נושא דיני בתי הדין הרבניים.

ארגוני הנשים חוששים כי כניסתו של הרב מצגר לתפקיד תקשה עוד יותר את חייהם של נשים אשר נאלצות להשתמש בשירות בתי הדין הרבניים בנושאי נישואין גירושין עגונות וכדומה.

לכן, על מנת לסכל את מינויו של הרב מצגר לבית הדין הרבני מתכוונים בארגון 'נאמני תורה ועבודה' לנצל את התכנסות הוועדה שאמורה לדון גם בהדחתו של הרב מצגר על פי דרישת היועץ המשפטי לממשלה, ופתחו בהליכים לסיום כהונתו של הרב יונה מצגר כרב ראשי לישראל ב'מגמה לתקן את הטעות ההיסטורית של הכפילות העדתית ברבנות הראשית ולמינוי רב ראשי אחד.'- לדבריהם.

התנועה פנתה ליו"ר הוועדה שר המשפטים הפרופ' דניאל פרידמן בדרישה לפסול שלושה מחברי הוועדה בשל "ניגוד ענייני מובהק" ולסלול בכך דרך לרוב בעד הדחה.

במכתבם לשר המשפטים מבקשים חברי התנועה ש'הרב איזירר, הרב בר-שלום והרב עמאר לא ישתתפו בדיון בעניינו של הרב מצגר. בגלל ניגוד העניינים המובהק שלהם בנושא, אי-מינויו של הרב הראשי מצגר כנשיא בית הדין עשוי להביא להארכת כהונתו של הרב עמאר כנשיא בית-הדין. ושני הדיינים האחרים בוועדה נדרשים לדון במי שעומד להיות הממונה עליהם כנשיא בית-הדין. ראוי כי שלושת הרבנים הנ"ל לא ישתתפו בדיון בעניינו של הרב מצגר, ולו בשל "מראית פני הצדק'.

במכתב מדגישים כי 'אין בדברים הללו כדי להטיל, חלילה, ספק ביושרם של הדיינים הנ"ל. לא באנו לפוסלם אלא מחמת היותם נוגעים בדבר.'

בנוסף מציעים נאמני תורה ועבודה כי 'במידה ויהיה רצון לשתף בדיון גם דיינים, ניתן לשלב את ארבעת נשיאי בית הדין לשעבר, הרב מרדכי אליהו, הרב אליהו בקשי דורון, הרב ישראל מאיר לאו והרב עובדיה יוסף. מכיוון שהם מנועים מלכהן בתפקיד הרי אין להם "נגיעה בדבר" '.