מערך השיעור:

איך נתייחס לדילמה ערכית בזמן מלחמה- פידיון שבויים

פדיון שבויים היא מצווה חשובה מאד, ומלווה תמיד בדילמות ערכיות. חשיבותה של המצווה וגם הדילמות שלה מלוות את עם ישראל לאורך כל הדורות.

הגמרא במסכת בבא בתרא "אמר רבי יוחנן: כל המאוחר בפסוק זה קשה מחברו. חרב קשה ממות… רעב קשה מחרב… שבי קשה מכולם…" (בבא בתרא ח ע"ב) ע"פ הגמרא השבי יותר קשה מכל עונש אחר שיכול לבוא על האדם.

  מדוע לדעתכם השבי קשה יותר משאר העונשים המתוארים בגמרא?

כך פוסק גם הרמב"ם: פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים, שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים ועומד בסכנת נפשות, והמעלים עיניו מפדיונו הרי זה עובר על 'לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך' ועל 'לא תעמוד על דם רעך' ועל 'לא ירדנו בפרך לעיניך', ובטל מצות 'פתח תפתח את ידך לו', ומצות 'וחי אחיך עמך', 'ואהבת לרעך כמוך', 'והצל לקוחים למות' והרבה דברים כאלו, ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים.

אלו מצוות כלולות לדעת הרמב"ם בפדיון שבויים ומדוע?

אם הכל כל כך ברור, מדוע לדעתכם קיימת דילמה בנושא פדיון שבויים?

המשנה במסכת גיטין נותנת כללים למשא ומתן לפדיון שבויים: " אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן, מפני תיקון העולם"

והגמרא מסבירה למה לא פודים אותם יותר מכדי דמיהן: הטעם הראשון הוא למנוע הטלת עול כלכלי כבד על הציבור, עקב תשלום כופר מופרז. הטעם השני הוא שתשלום מופרז עלול להיות תמריץ לחטיפות נוספות.

אלו שיקולים נוספים קיימים היום סביב הדילמה של פדיון שבויים?

ניתן להוסיף פה את השיקול של סכנה לאנשים אחרים בעקבות שחרור מחבלים. במקרה של חרבות ברזל ניתן להוסיף את השיקול של עצירת המלחמה והפגיעה האפשרית במטרת המלחמה של מיטוט חמאס.

ניתן לחלק את הכיתה לקבוצות ולתת לכל קבוצה מקרה של שבויים ואיך הוא נפתר. על קבוצה להציג את השיקולים שעמדו לפני מקבלי ההחלטות. מה עמדתם של חברי הקבוצה על קבלת ההחלטות.

מקרים לדיון: מבצע אנטבה, גלעד שליט, אלחנן טננבאום, נחשון וקסמן, רון ארד.

נראה כי מכל המקרים עולה בברור המורכבות של מצוות פידיון שבויים ותמיד ישנם ערכים סותרים בכל פעולה שנעשה. ההלכה מעמידה אותנו מול הדילמה הזאת, ומתוך מקום של ערכים ואמונה, לפעמים אין ברירה אלא לקבל החלטות קשות. שבע"ה יקבלו מנהיגנו את ההחלטות הנכונות לטובת עמ"י.

לסיכום נראה סרטון של הרב עידו פכטר על הדילמה הזאת. סרטון הרב עידו