המאבק על המקווה: קבוצת נשים הפגינה הבוקר (ראשון) מול משרד ראש הממשלה כנגד חוק המקוואות, שעתיד לעלות בהמשך היום בוועדת השרים לענייני חקיקה, ושיקבע שטבילה במקוואות נשים של המועצות הדתיות ברחבי הערץ תתבצע רק על פי הנחיות הרבנות הראשית. הנשים נשאו מגבות ובידיהן שלטים "תנו לטבול בשקט", " זו רק אני והטבילה שלי". ברוח השיר הן קראו "אין מה לעשות איתה, היא רק רוצה לטבול".

הצעת חוק המקוואות באה בעקבות מחאת נשים שדרשו אפשרות לטבול ללא נוכחות של בלנית בזמן הטבילה, נוכחות שמחויבת כיום בהוראות הרבנות. המחאה גם התייחסה לבלניות שחקרו טובלות באשר למעמדן ומצבן המשפחתי, חקירה שאסורה כיום על פי הנחיות החוק. אחת המפגינות סיפרה היום על "שאלות חטטניות של בלניות. זו המצווה שלנו, הנשים, וצריך לתת לכל אחד לשמור אותה בסגנונה. זהו רגע פרטי, ואין מקום להתערב בו".

צילום: מירי צחי

צילום: מירי צחי

במקביל למחאה זו, פסק בג"ץ כי התנועות הרפורמיות יוכלו לשלוח נשים בתהליכי גיור לטבילה במקוואות הציבוריים. בעקבות כך, הגישו המפלגות החרדיות – יהדות התורה וש"ס – הצעת חוק שתעקוף את החלטת הבג"ץ ותעגן בחוק את סמכותה של הרבנות הראשית על צורת טבילת הנשים במקוואות הציבוריים.

על הצעת החוק חתמו גם ח"כים מהבית היהודי, בתוכם חברת הכנסת שולי מועלם, מה שעורר את זעמם של מובילות המחאה – שחשו נבגדות, כלשונן. לדברי נילי בן גיגי, נציגת סיעת התעוררות במועצה הדתית בירושלים, המחאה התקיימה כשברקע שליטה מוחלטת של הרוח החרדית ברבים מהמקוואות. בן גיגי,  דתייה אורתודוקסית, אומרת כי למישהי כמוה אין יכולת להתמנות כבלנית. "יש שליטה ש"סניקית מוחלטת במערך בירושלים. הנשים הבלניות נשמעות להוראות הרבנים שלהם והמנהל בירושלים, ולא להנחיות החוק. מי שחורגת – נענשת. יש שם שלטון של אימה ופחד".

בן גיגי אומרת כי הצטרפותן של ח"כים מהבית היהודי להצעת החוק הייתה עבורה "סטירה בלחי". "הבית היהודי בעצם בא ואומר לי שאין לו מה להציע מעבר למה שהחרדים נותנים. מעוז אחר מעוז נופל בידיהם. אין לו שום אמירה בשאלות של דת ומדינה".

למעשה, בהתנגדות להצעת החוק שותפות נשים אורתודוקסיות לצד התנועות הרפורמיות – שייפגעו כולם ממנה. הראשונות לא מתבטאות באופן ברור בסוגיית שימוש הרפורמים במקוואות. "בג"ץ פסק כבר בעניין, לנו אין מה להוסיף".

"הצעת החוק מפקיעה בפועל מנשים את הזכות שלהן על גופן ואת חופש הפולחן שלהן במקוואות. "לא ייתכן שאשה יהודייה, שמוחזקת כנאמנת על ידי ההלכה, תיאלץ לטבול בכפוף להיתר או החלטה וחקירה של מועצת הרבנות הראשית אשר מורכבת כולה מגברים ואינה משקפת את הלך רוחה של מרבית הטובלות במקוואות", מסבירה קרן חדד טאוב רכזת מנהיגות בקולך ומנהלת קבוצת אדוות – נשים מדברות על המקווה.

בבית היהודי שוררת מחלוקת פנימית בנושא. סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, שבקדנציה הקודמת כיהן כסגן השר לשירותי דת, הסביר לח"כים ממפלגתו את הבעייתיות בעיניו בחוק והציע מתווה שונה. בן דהן אמר להם כי "חוק שיפגע בחוזר המנכ"ל שפרסם בכהונתו בהסכמת הרבנים הראשיים וקובע כי לבלנית אסור לחקור את הטובלת אלא אם כן היא מבקשת עזרה – לא יעבור בשום פנים ואופן".

צילום: מירי צחי

הפגנת נשות הארגונים המתנגדות לחוק מול משרד רה"מ צילום: מירי צחי

"לראשונה מזה שנים הצלחנו לפרסם חוזר מנכ"ל, שמעגן את הזכות לחוויית טבילה אישית ושמחבב על נשות ישראל את מצוות הטבילה ואין שום הצדקה לכך שיפגעו בדברים שעוגנו", אמר בן דהן שמציע כי החוק החדש יכלול את ההנחיות שגובשו בתקופתו.

רני חזון וייס – מזכ"לית סיעת ירושלמים ומובילת המחאה "תנו לטבול בשקט" אמרה במהלך ההפגנה כי  "מצב הטובלות בירושלים הוא אחד החמורים בארץ. תלונות שהפנינו למועצה הדתית בירושלים נתקלו בתשובות מתחכמות או בהתעלמות ובוודאי שלא ניתן המענה הראוי על פגיעה בציבור הטובלות.

"נציגי המועצה הדתית בחרו שלא להגיע לדיון שהתקיים בנושא ובכך הופקר ציבור הטובלות. הצעת החוק מהדקת את סמכויות המועצה הדתית אשר מי שעומד בראשה אינו קשוב לצורכי הטובלות עד כדי התעלמות מהעובדה כי נשים רבות, ביניהן דתיות, בוחרות לוותר על קיום המצווה הכה פרטית, אינטימית וחשובה, זאת בין היתר בשל התערבויות בוטות, שאלות פולשניות ואף מגע בלתי רצוי", אמרה חזון וייס.

בתנועת נאמני תורה ועבודה, ששותפים למאבק בחוק, אמרו "למרות הבטחתם לבחינה מחודשת חתמו חברי מפלגת הבית היהודי על הצעת החוק שממשיכה את מגמת חיזוק אחיזתן של המפלגות החרדיות בשירותי הדת במדינה ויצירת החמרות ללא כל צורך הלכתי. אין בהצעת החוק אף לא שינוי אחד אשר יבטיח כי נשים – כולל נשים אורתודוקסיות – לא תפגענה"

"חתימתם על הצעת החוק של ח"כ גפני פוגעים חברי הסיעה בציבור הבוחרים שלהם, שחציו נשים, ודווקא הם שותפים להחמרה בסטטוס קוו. מקוואות הם דוגמא מצוינת לשירותי דת שחייבים לעבור דמוקרטיזציה ושחרור מהאחיזה החרדית הדואגת רק לצד אחד", הוסיפו.

 פורסם באתר NRG